Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 11:59
  #1141
Medlem
robertlus avatar
Blir upprörd i onödan ibland (en brist jag måste jobba bort), men har svårt för folk som ska med fakta och kunskap förklara för folk (intala) dom att saker är fel eller att folk tänker fel på grund av dom inte tror på fullt ut på fakta och att vissa inte kan acceptera att det finns saker större än hos själva som vi inte alltid förstår oss på.

Är själv gammal fysikelev/kemi och har ett enormt intresse för rymden/universum. Med det finns alltid utrymme för både både fakta och tro
Citera
2017-07-03, 04:15
  #1142
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
Blir upprörd i onödan ibland (en brist jag måste jobba bort), men har svårt för folk som ska med fakta och kunskap förklara för folk (intala) dom att saker är fel eller att folk tänker fel på grund av dom inte tror på fullt ut på fakta och att vissa inte kan acceptera att det finns saker större än hos själva som vi inte alltid förstår oss på.

Är själv gammal fysikelev/kemi och har ett enormt intresse för rymden/universum. Med det finns alltid utrymme för både både fakta och tro

Det är precis så det brukar låta när en sekt försöker trycka ner sin tro i halsen på folk. Tro är fakta i sekten och den som inte tror på faktan är inte upplyst och måste brytas ner innan han ser ljuset. Drogfrihet är sak samma sålänge knarkarn tror rätt och värvar nya sektmedlemmar.

Mina gudar torkar sig i röven med tolvstegsprogrammet . Se det finns alltid utrymme för både tro och vetenskap !
Citera
2017-07-04, 02:57
  #1143
Medlem
robertlus avatar
Håller med dig till viss del. Men har träffat en del ledare inom programmet som bevisat mig motsatsen. Kommer aldrig att tro på dom 12 stegen om man inte går in för det som i en sekt/religion. Däremot tror jag man kan leva inom vissa steg utan att behöva studera det eller ha någon sponsor med sig. Mycket handlar ju om sunt förnuft faktist. 90% av dom som är drog/alkoholterapeuter (med eget missbruk) vill jag oftast slå på käften när dom predikar "Its an all in deal!!"". Kanske för vissa, men för vissa finns det en annan väg tillbaka genom andra sätt. Byta umgänge, se till att du har folk som speglar dig då du inte har förnuftet till det själv. Få en diagnos via psyk kanske och rätt medicin?

Felet idag är att läkarna, dom på psyke och folket inom behandlingsvården inte jobbar ihop för 5öre.

Skulle lätt kunna bilda mig ett eget rehabiliteringsprogram där man fokuserar på träning, mat, sömn och samtal (i grupp eller enskilt). 12-behandlingsalternativ tillåter väldigt lite psykofarmaka. Vilket jag tycker är helt sjukt då det hjälper många på traven i början (adhd-medicin, sömnhjälp och antidepp, metadonprogram m.m.)

Så tro inte jag är någon förespråkare för det 12 (provat det 3 gånger nu) men kommer bara till en viss punkt, sen blir det för oärligt för min del. Men att vissa människor väljer att tror på något utan fakta för att det förlänger deras liv är inte riktigt en sekt enligt mig. Sekt är Jehovas, scientologer eller folk som bildar sina egna religioner (IS, extremism och gubbar som knullar småbarn för att dom är hjärntvättade i tron om att få en plats i himmelen......

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är precis så det brukar låta när en sekt försöker trycka ner sin tro i halsen på folk. Tro är fakta i sekten och den som inte tror på faktan är inte upplyst och måste brytas ner innan han ser ljuset. Drogfrihet är sak samma sålänge knarkarn tror rätt och värvar nya sektmedlemmar.

Mina gudar torkar sig i röven med tolvstegsprogrammet . Se det finns alltid utrymme för både tro och vetenskap !
Citera
2017-07-04, 07:53
  #1144
Avstängd
Eurypteridas avatar
Det är en sekteristisk frälsningsverksamhet därför att målet med behandlingen är att bli en missionär och värva nya troende.
När en tolvstegare drar igång snacket gör han det för att det är en del i hans egen behandling precis som att när Jehovas knackar dörr gör de det för sin egen skull.

Man behöver faktiskt inte missionera bara för att man inte knarkar. Det funkar utmärkt att skita i andra och sköta sig själv.
Citera
2017-07-04, 17:10
  #1145
Medlem
robertlus avatar
Verkar vettig det där, följ upp och uppnå dina mål=)

Tycker det här mer verkar handla om religion än behandlingssätt. För lovar, det finns ett antal andra alt. som inte involverar Gud (som man nu uppfattar honom) i andra behandlingsprogram. Men Gud verkar vara en snubbe som du har svårt för?

Eller är du troende till en annan religion? Med andra värderingar om hur vida gud finns eller inte? Sök då andra vägar innan du kallar fel saker sekt (kan du förklara för mig vad en sekt måste uppfylla för krav? eller vad som innebär att klassas som terrorist och vilka var som var dom första terroristerna?)

Få se lite wikicopies nu!

Du kunde inte klara av att inte ha dom sista orden, så du du felstavar lite påhittade ord och beskriver Jehovas Vittne som en motsvarighet till ett behandlingsprogram som grundandes på kristen tro för snart 100år sedan? Snacka o att vara konservativ?, different troende? eller bara vilja vara ensam är stark?....=)

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är en sekteristisk frälsningsverksamhet därför att målet med behandlingen är att bli en missionär och värva nya troende.
När en tolvstegare drar igång snacket gör han det för att det är en del i hans egen behandling precis som att när Jehovas knackar dörr gör de det för sin egen skull.

Man behöver faktiskt inte missionera bara för att man inte knarkar. Det funkar utmärkt att skita i andra och sköta sig själv.
Citera
2017-07-04, 20:39
  #1146
Avstängd
Eurypteridas avatar
Ja det stämmer jag har en annan tro/livsåskådning men jag är medveten om att det är flumm.
Hursomhelst är det inget jag känner jag behöver pracka på nån annan eller för den skull pracka på gudarna något de inte står för. Mina gudar eller sagofigurer eller vad du vill kalla de har inte det där kontrollbehovet av att tvinga folk att vara nykterister. Gudarna är väl inte ens nykterister själva så skulle aldrig kunna få ihop det om jag så ville men jag har träffat tolvstegare som är helt skruvade i sin övertygelse om att tro rätt/tro fel . En del kanske kan hantera tolvsteget men långtifrån alla respekterar att man har gudar som inte är perfekta. De flesta kanske kan hålla sin tro för sig själva men långtifrån alla . Det märks tydligt att det är nåt skumt med det hela så att säga.

Jag köper såklart inte argumentet att "då kan du åka på behandlingshem nån annanstans" . Behandlingshem ska såklart vara öppna för alla eller endast ske i nån källarmoske utan statsbidrag.
Tolvstegstramset idag är snarare på myndighetsnivå så självklart kan man få spy på det. Inte så ens det är ok tydligen.
__________________
Senast redigerad av Eurypterida 2017-07-04 kl. 21:16.
Citera
2017-07-04, 23:10
  #1147
Medlem
robertlus avatar
Behandlingshem är öppna för alla (i mån av plats, kommunala pengar, samt en villighet.

Sen om du inte vill gå efter deras behandlingsplan? Det är väl upp till dig själv isf. Jag har aldrig gått in i någon av mina behandlingar för att bli frälst. Jag har fått verktyg som håller mig lättare på banan och jävligt sköna historier och nya ansikten att heja på.

Är själv inte Svenskättat,men jag har inte heller någon speciell tro till en religion/er (vilket av alla dessa olika handböcker som oftast startat alla stora krig).

Gudarna var garanterat inte drogfria eller nykterister, skulle ju vara ett stort skämt ju! =) Men vi människor har inte gudarnas kraft själv i alla lägen...

"Under andra världskriget verkade framgångsrika statsstödda terrorgrupper av vilka många var gerillor, partisangrupper och motståndsrörelser som organiserades och utrustades av de allierade. Den brittiska Special Operations Executive utvecklade många av de taktiker och tekniker som används av terroristgrupper idag"

Bara för att förklara att vi alla inte vet hela sanningar och dömer folk på grund av hat mot oliktänkande..

Jag försöker avsluta som sist. Du har din åsikt och jag min. Men respekterar din på grund av att jag förstår dig på många olika sätt. Säger som BOBBAN- ONE LOVE!


Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja det stämmer jag har en annan tro/livsåskådning men jag är medveten om att det är flumm.
Hursomhelst är det inget jag känner jag behöver pracka på nån annan eller för den skull pracka på gudarna något de inte står för. Mina gudar eller sagofigurer eller vad du vill kalla de har inte det där kontrollbehovet av att tvinga folk att vara nykterister. Gudarna är väl inte ens nykterister själva så skulle aldrig kunna få ihop det om jag så ville men jag har träffat tolvstegare som är helt skruvade i sin övertygelse om att tro rätt/tro fel . En del kanske kan hantera tolvsteget men långtifrån alla respekterar att man har gudar som inte är perfekta. De flesta kanske kan hålla sin tro för sig själva men långtifrån alla . Det märks tydligt att det är nåt skumt med det hela så att säga.

Jag köper såklart inte argumentet att "då kan du åka på behandlingshem nån annanstans" . Behandlingshem ska såklart vara öppna för alla eller endast ske i nån källarmoske utan statsbidrag.
Tolvstegstramset idag är snarare på myndighetsnivå så självklart kan man få spy på det. Inte så ens det är ok tydligen.
Citera
2017-07-05, 01:05
  #1148
Avstängd
Eurypteridas avatar
Jaja. Det verkar inte som du förstår problemet jag har med det hela.

Det bokstavligen kryllar av tolvstegare där ute för när behandlingen är klar måste de ta vägen nånstans , inte sant ?

Då hamnar de lite varsomhelst i samhället och eftersom behandlingen i sig inte avslutas i egentlig mening utan fortgår som något slags mantra där dessa ska sprida sitt ljus i allt de gör kan det bli lite för mycket . Bara för att man knarkat eller supit eller vad man nu gjort så betyder det inte att man är lämplig att arbeta med människor och kanske inte genom att sprida en grovt förenklad världsbild.

Jag struntar såklart i om nån annan vill sitta på möten och räkna dagar för sin egen skull men de sprider sig som ogräs och sen sprids svartvita dogmer som t.ex. att människor inte kan kontrollera sina egna liv och de verkar ha lyckats infiltrera hela vårdapparaten så att subutex näst intill drogs in i stort sett hela landet även fast det är på väg tillbaka nu.


Dessutom är de såklart anonyma så man får ju passa sig så man inte säger fel där ute för då ska de komma och tissla och tassla och dra in vanligt folk som inte vet att det är tolvstegsfloskler och sen får man gå och lämna drogtester och räkna dagar för att ett rullpapper trillat ur fickan.

Folk som står och delar ut iogt grejer för att ha nåt att göra är inte problemet utan det är att snart har varenda rektor gått ett tolvstegsprogram samtidigt som de smusslar med pluntan.

Hårddrar det såklart men det ligger nåt i det för de har spridit ut sig.
Citera
2017-07-05, 02:48
  #1149
Medlem
robertlus avatar
Jag har fått för mig tvärt om, att det typ försvinner 3 av 10 till in i tolvstegsprogrammet, resten försöker sig på sitt eget sätt igen.

Jag tycker att vissa steg är vettiga (typ sunt förnuft för mig). Men typ vid nått steg tappar jag villigheten då det ballar ur med listor och uppgifter.

Som sagt, jag tappar villigheten och viljan, speciellt när alla pedagoger/personal säger olika saker.
Men jag lever i visa steg naturligt idag, (typ ärlighet så långt det bara går). Jag kan be ibland (dock inte till någon Gud, snarare en viktigt diskussion med sig själv. Jag försöker hjälpa andra så gått jag kan (nu snackar vi eljobb/snickerier. Inte drogrehab).

Kommer aldrig gå tillbaka till mitt "aktiva jag" för pallar inte mer akutbesök eller sluten behandling. Däremot kommer jag ha svårt att lägga ner droger helt och hållet. Tills det blir familj och kids förmodligen. All behandling handlar i slutändan om dig själv och din villighet/vilja till något=)

Sen ditt utlägg "sprida en grovt förenklad världsbild" , det är väl vad våran vänstervridna media och Svenska politiker gör?

Tror att du och jag haft lite olika inställningar inför behandlingar/avgiftningar. Min första behandling avbröt jag efter en vecka och hade suttit påtänd hela veckan. Dom andra gångerna gick jag in med en vilja att kunna sluta om jag vill och ska dra drogas, så ska det göra med måtta.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jaja. Det verkar inte som du förstår problemet jag har med det hela.

Det bokstavligen kryllar av tolvstegare där ute för när behandlingen är klar måste de ta vägen nånstans , inte sant ?

Då hamnar de lite varsomhelst i samhället och eftersom behandlingen i sig inte avslutas i egentlig mening utan fortgår som något slags mantra där dessa ska sprida sitt ljus i allt de gör kan det bli lite för mycket . Bara för att man knarkat eller supit eller vad man nu gjort så betyder det inte att man är lämplig att arbeta med människor och kanske inte genom att sprida en grovt förenklad världsbild.

Jag struntar såklart i om nån annan vill sitta på möten och räkna dagar för sin egen skull men de sprider sig som ogräs och sen sprids svartvita dogmer som t.ex. att människor inte kan kontrollera sina egna liv och de verkar ha lyckats infiltrera hela vårdapparaten så att subutex näst intill drogs in i stort sett hela landet även fast det är på väg tillbaka nu.


Dessutom är de såklart anonyma så man får ju passa sig så man inte säger fel där ute för då ska de komma och tissla och tassla och dra in vanligt folk som inte vet att det är tolvstegsfloskler och sen får man gå och lämna drogtester och räkna dagar för att ett rullpapper trillat ur fickan.

Folk som står och delar ut iogt grejer för att ha nåt att göra är inte problemet utan det är att snart har varenda rektor gått ett tolvstegsprogram samtidigt som de smusslar med pluntan.

Hårddrar det såklart men det ligger nåt i det för de har spridit ut sig.
Citera
2017-07-05, 08:29
  #1150
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
Jag har fått för mig tvärt om, att det typ försvinner 3 av 10 till in i tolvstegsprogrammet, resten försöker sig på sitt eget sätt igen.

Jag tycker att vissa steg är vettiga (typ sunt förnuft för mig). Men typ vid nått steg tappar jag villigheten då det ballar ur med listor och uppgifter.

Som sagt, jag tappar villigheten och viljan, speciellt när alla pedagoger/personal säger olika saker.
Men jag lever i visa steg naturligt idag, (typ ärlighet så långt det bara går). Jag kan be ibland (dock inte till någon Gud, snarare en viktigt diskussion med sig själv. Jag försöker hjälpa andra så gått jag kan (nu snackar vi eljobb/snickerier. Inte drogrehab).

Kommer aldrig gå tillbaka till mitt "aktiva jag" för pallar inte mer akutbesök eller sluten behandling. Däremot kommer jag ha svårt att lägga ner droger helt och hållet. Tills det blir familj och kids förmodligen. All behandling handlar i slutändan om dig själv och din villighet/vilja till något=)

Sen ditt utlägg "sprida en grovt förenklad världsbild" , det är väl vad våran vänstervridna media och Svenska politiker gör?

Tror att du och jag haft lite olika inställningar inför behandlingar/avgiftningar. Min första behandling avbröt jag efter en vecka och hade suttit påtänd hela veckan. Dom andra gångerna gick jag in med en vilja att kunna sluta om jag vill och ska dra drogas, så ska det göra med måtta.

Säg din siffra 3 av 10 stämmer .
Det är svårt att uppskatta exakt hur många som brukar/missbrukar droger men många är det och sedan har du dessutom alla som mat och sex knarkar m.m. som även de ska in på tolvsteg och till råga på allt alla olika sorters behandlare och anhöriga m.m.
Eftersom detta hållt på länge nu och att tolvsteget är som en hydra som döps om och ändrar form samtidigt som det framställs som något slags universalhjälpmedel mot allt sorts missbruk är det nog snarare 3/10 i befolkningen som tror på tolvstegsfloskler eller mer. Det finns inte ens någon definition inom tolvsteget självt som tydliggör vad som är ett missbruk så det är väl bara en tidsfråga innan folk går i tolvstegsbehandling mot missbruk av tolvstegsbehandling.

Jag tror du och jag ser tolvstegsmetoden från olika synvinklar .
Du ser det som något som kanske kan hjälpa någon individ att få sitt liv tillbaka vilket det kanske kan eftersom evidensen lyser med sin frånvaro medan jag snarare ser det som en statsfinansierad kult.

Då är det klart man har olika inställning till behandlingen samt att behandlarna har olika inställning till oss.
__________________
Senast redigerad av Eurypterida 2017-07-05 kl. 08:35.
Citera
2017-07-05, 10:15
  #1151
Avstängd
Eurypteridas avatar
Ni som lyckats med detta och tror på en högre makt kan väl istället förklara hur det ens skulle vara möjligt för nån med typ min livsåskådning som är nåt slags flumm att lyckas med en tolvstegsbehandling.

Erkänna att jag missbrukar, håller inte med om att allt bruk är missbruk.

Erkänna att jag är maktlös och måste överlämna mig till Gud eller Jesu Badanka som ska hjälpa mig , i helvete heller.

Om det finns en sådan nykteristgud , varför satte han isåfall dit alla dessa knarkväxter ?
Är han skruvad eller driver han med oss ?

Övertyga andra att inse att de är maktlösa knarkare och måste erkänna de tolv stegen och sen hjälpa andra trots att jag inte ens tror på det, nej tack .

Hur skulle jag ens möjligtvis kunna genomföra en sådan oseriös vård ?
__________________
Senast redigerad av Eurypterida 2017-07-05 kl. 10:24.
Citera
2017-07-05, 10:46
  #1152
Medlem
Bigl-rips avatar
Testa att säga att du har dig själv som högre makt på ett möte, det gjorde jag, snacka om att syntax error uppstod haha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback