Citat:
Ursprungligen postat av
PontusVonPluring
Jag har kvar swedbank men de vill bli av med mig. Jag använder inte dom till något dock och betalar ingenting.
De brukar fråga massa KYC/AML fråger varje år och jag brukar svara att de ska skita i vad jag gör med mina pengar för min ekonomi är privat. Egentligen är det jag som ska fråga dom massa skitfråger då de faktiskt är dom som har lånat pengar av mig. De borde bara vara tacksamma att jag har varit kund.
Jag har dock inga nämnvärda transaktioner på swedbank och jag tror de är tvingade av lagen att låta mig ha ett konto lol.
Citat:
Ursprungligen postat av
trottwell
"jag tror de är tvingade av lagen att låta mig ha ett konto"
Vilken lag?
Citat:
Ursprungligen postat av
densuratanten
Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet.
Direktiv 2014/92/EU
EU har rätt hårda lagar för banker, alla ska kunna öppna konto och de kan inte bara stänga ett konto utan anledning.
Personen som jag har citerat och kommenterat skall inte öppna ett konto, anledningen till att stänga av den aktuella kunden är mycket enkel, han vägrar att svara på KYC-frågorna, jag föreslår att du refererar till svensk lagstiftning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Lag om betaltjänster kapitel 4a 1a paragrafen.
Men det finns undantag:
Första stycket gäller inte om det skulle strida mot lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller om det finns särskilda skäl mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto.
Det var dit jag ville komma, det finns ingen lag som tvingar bankerna att tillhandahålla ett konto åt en person som vägrar att svara på KYC-frågorna, det skulle kullkasta hela idéen med den lagstiftningen. Att vägra att svara på frågorna skulle strida mot lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
För övrigt framgår det av min signatur vad jag anser om Swedbank, men det förändrar inte sakfrågan.