2021-07-16, 16:21
Medlem
Jag har swedbank och 2 andra banker - Mitt huslån ligger i Swedbank -

Jag gjorde häromdan en större transferering av pengar till mitt Swedbank konto - ca 2 mille - och lät de pengarna ligga stilla på kontot.(7 veckor)

Förra veckan damp det in ett brev att de sänkt räntan på mitt bolån - halverade räntan rakt av utan att jag bett om det.

Just en snygg bank - vi garvade som dårar, ty vi har försökt få dem att sänka räntan med vettiga argument i över 10 år. Men när de ser att man kan betala av hela skiten på en sekund ...DÅ sänker de räntan.
Citera
2021-07-24, 04:49
Medlem
Torparfrugans avatar
Håller på med att lämna Swedbank. Har skaffat konto på Skandia där jag nu har BankID och Swish. Har beställt Revolut-kort som kommer nästa vecka. Och igår fick jag mitt Komplett-kreditkort. Sen blir det att flytta autogiro och lön till Skandia framöver också.

Kommer bli skönt att slippa Göran Persson.
Citera
2022-02-16, 23:03
Medlem
AmpertBXs avatar
Efter 40 år som trogen Swedbankkund fick jag ett hotfullt brev från Swedbank där man anklagade mig för terrorism och penningtvätt. Så om jag inte kunde bevisa varifrån insatta och uttagna summor kom ifrån skulle man banna mg från allt som har med Swedbank att göra och frysa mitt enda konto (Lönekontot)

Denna typ av kontrollanter är specialutbildade av Swedbank som därför måste veta allt om bankens funktioner, bland annat se (Transaktionslistan) som registrerar allt kunden och banken gör och har gjort, men den kursen hade tydligen inte min handläggare gått.

Samma vecka böt jag bank som hjälpte till att flytta med autogirot. Så efter några dagar fanns mitt nya bankkonto i nya banken registrerat och klart för användning. Samtidigt gick jag ner till huvudkontoret på Hamngatan där jag lämnade tillbaks dosan och Visakortet och fick en bekräftelse på att jag var avregistrerad som kund hos Swedbank. Ett par dagar senare fick jag ett brev från Swedbank där dom bekräftade att jag inte längre var kund hos dem.

Det har nu gått två år utan frågor om terrorism eller penningtvätt, förmodligen för att nya banken har koll på sånt som Swedbank inte hade. Suck. Trots att det är två år sedan jag försvann från Swedbank skickar dom meddelanden till min mobil som jag raderar.
Citera
2022-02-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Det har nu gått två år utan frågor om terrorism eller penningtvätt, förmodligen för att nya banken har koll på sånt som Swedbank inte hade. Suck. Trots att det är två år sedan jag försvann från Swedbank skickar dom meddelanden till min mobil som jag raderar.

Ja, för mig är det nog närmare tre år sen jag lämnade Swedbank.tror jag har några tusenlappar i ett gammalt ITPK-tjänstepensionskonto i Swedbank Försäkring som jag inte har någonstans att flytta annars inget. Ändå skickade de ett brev i förra veckan med en blankett om kundkännedom. Jag anser mig inte vara bankkund i Swedbank så blanketten åkte i papperskorgen. Fpr de vad som händer sen.
Citera
2022-02-21, 00:28
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, för mig är det nog närmare tre år sen jag lämnade Swedbank.tror jag har några tusenlappar i ett gammalt ITPK-tjänstepensionskonto i Swedbank Försäkring som jag inte har någonstans att flytta annars inget. Ändå skickade de ett brev i förra veckan med en blankett om kundkännedom. Jag anser mig inte vara bankkund i Swedbank så blanketten åkte i papperskorgen. Fpr de vad som händer sen.

OK.
Jag tror att det är så här. Handläggarna som sitter vid terminalerna de är och har varit lågavlönade och strikt hållna individer, samtidigt som ledningsguppen på huvudkontoret på Hamngatan lever lyxliv på våningen ovanför.

När så Finansinspektionen över en natt krävde att samtliga banker skulle betrakta trogna och ärliga kunder som terrorister och penningtvättare så prackade man på redan hårt arbetande handläggarna detta merjobb utan extra betalt som såg sin chans att jävlas tillbaks genom att sluta eller skicka hotfulla brev om uteslutning eller banningar för resten av livet till kunderna som böt bank. För i mitt fall kunde handläggaren om han hade brytt sig sett att alla transaktioner jag gjort stämde med Transaktionslistan. Att man lade ner ärendet och lät mig byta bank och dessutom avregistrera mig som kund hos Swedbank tyder på att man skämdes innerst inne.
Citera
2022-02-21, 23:58
Medlem
Jag har kvar swedbank men de vill bli av med mig. Jag använder inte dom till något dock och betalar ingenting.

De brukar fråga massa KYC/AML fråger varje år och jag brukar svara att de ska skita i vad jag gör med mina pengar för min ekonomi är privat. Egentligen är det jag som ska fråga dom massa skitfråger då de faktiskt är dom som har lånat pengar av mig. De borde bara vara tacksamma att jag har varit kund.

Jag har dock inga nämnvärda transaktioner på swedbank och jag tror de är tvingade av lagen att låta mig ha ett konto lol.
Citera
2022-02-22, 01:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Jag har kvar swedbank men de vill bli av med mig. Jag använder inte dom till något dock och betalar ingenting.

De brukar fråga massa KYC/AML fråger varje år och jag brukar svara att de ska skita i vad jag gör med mina pengar för min ekonomi är privat. Egentligen är det jag som ska fråga dom massa skitfråger då de faktiskt är dom som har lånat pengar av mig. De borde bara vara tacksamma att jag har varit kund.

Jag har dock inga nämnvärda transaktioner på swedbank och jag tror de är tvingade av lagen att låta mig ha ett konto lol.

"jag tror de är tvingade av lagen att låta mig ha ett konto"

Vilken lag?
Citera
2022-02-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Vilken lag?

Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet.

Direktiv 2014/92/EU

EU har rätt hårda lagar för banker, alla ska kunna öppna konto och de kan inte bara stänga ett konto utan anledning.
Citera
2022-02-22, 16:40
Medlem
Citat:

Vilken lag?

Lag om betaltjänster kapitel 4a 1a paragrafen.

Men det finns undantag:
Citat:
Första stycket gäller inte om det skulle strida mot lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller om det finns särskilda skäl mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto.
Citera
2022-02-23, 16:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:

Vilken lag?

Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten
Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet.

Direktiv 2014/92/EU

EU har rätt hårda lagar för banker, alla ska kunna öppna konto och de kan inte bara stänga ett konto utan anledning.

Personen som jag har citerat och kommenterat skall inte öppna ett konto, anledningen till att stänga av den aktuella kunden är mycket enkel, han vägrar att svara på KYC-frågorna, jag föreslår att du refererar till svensk lagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Lag om betaltjänster kapitel 4a 1a paragrafen.

Men det finns undantag:

Första stycket gäller inte om det skulle strida mot lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller om det finns särskilda skäl mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto.

Det var dit jag ville komma, det finns ingen lag som tvingar bankerna att tillhandahålla ett konto åt en person som vägrar att svara på KYC-frågorna, det skulle kullkasta hela idéen med den lagstiftningen. Att vägra att svara på frågorna skulle strida mot lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

För övrigt framgår det av min signatur vad jag anser om Swedbank, men det förändrar inte sakfrågan.
Senast redigerad av trottwell 2022-02-23 kl. 17:09.
Citera
2022-02-25, 21:13
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
rätt kul att bankerna är så noga med att stoppa terrorism genom att fråga om man är terrorist.

De mest effektive terrordåden har noll behov av höga pengaflöde via en bank. En skrotbil fylld med sprängmedel tillverkat av konstgödsel.

Det sjuka är att samtidigt som Swedbank anklagade mig för terrorism och pennningtvätt med hot om avstängning och frysta konton som aldrig blev av efter att jag hjälpte hönshjärnan till handläggare att han skulle kolla Transaktionslistan där allt stod.

Samtidigt hade flera VD:ar hos Swedbank fått sparken för misstänkta penningstvättfasoner. Den senaste hon från Danmark som utreddes av sin egen styrelseordförande Göran Persson. Är inte det Jäv och förbjudet att utreda sina egna.
Citera
2022-02-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Samtidigt hade flera VD:ar hos Swedbank fått sparken för misstänkta penningstvättfasoner. Den senaste hon från Danmark som utreddes av sin egen styrelseordförande Göran Persson. Är inte det Jäv och förbjudet att utreda sina egna.

Det var ju bankens egen utredning och inte någon polisiär utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in