2022-02-25, 22:13
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju bankens egen utredning och inte någon polisiär utredning.

Genom inbördes beundran och internt ryggdunk såg Göran Persson till så ärendet lades ner innan åklagare hade startat egen utredning. Anseendet för banker som ägnar sig åt denna typ av konstigheter lär nog kunderna att fly till annan bank.
Citera
2022-03-01, 19:35
Medlem
Har efter mer än 30 år som trogen och punktligt betalande kund, varav de första 24 åren en väldigt nöjd sådan, också lämnat Swedbank gradvis under 2020 och 2021 och har nu endast kvar lån och några privat- och transaktionskonton. Ett par M i värdepapper och kontanter har flyttats till SVEA och Avanza, som bägge lämnar god ränta och hög service.

Trots att Swedbank gjort en historisk besparing på servicenivå, tillgänglighet och kvalitet genom stängda bankkontor och borttagen kontanthantering har de fräckheten att låta kostnaden för kunder ligga kvar på oförminskad eller t o m ökad nivå! Och vi kunder stannar kvar ändå?! Inte jag.

Sammantaget är mina skäl till att nu vara en ren förlustkund för banken dessa:
(i prioritetsordning)

Nedlagd kontanthantering
Nedlagda lokalkontor
Ingen personlig service
Nedlagd telefonbank (1 timmes väntetid = nedlagd enl min mening)
Höga avgifter
Inga inlåningsräntor
Höga låneräntor
Höga uttagsavgifter utomlands
Internetbank som aldrig blir klar
Swedbanks och Bonnessens bedrägerier i Baltikum

De två första punkterna har Swedbank gemensamt med många andra banker men på de övriga får de storstryk på punkt efter punkt!

I det osäkra läge som nu råder med Rysslands galne diktator är behovet av att vara kontant större än på mycket länge. Men Swedbank vägrar hjälpa till och hänvisar till bankomater, där en uttagsgräns på 15 000 per vecka råder. Det kommer att ta flera månader att ta ut tillräcklig reserv av egna pengar för att klara familjens behov en tid i händelse av ett ryskt angrepp med nedstängda transaktionssystem för överföringar och Swish till följd. Det räcker att mobiltelefonnätet och/eller elnätet slås ut så har ingen svensk längre möjlighet att köpa mat.

Med kännedom om vad som just nu händer i Ukraina och Ryssland måste regering och banker adressera detta omedelbart. Till dess: öka din likviditet och byt bank om den inte är tacksam för att du anförtror den dina pengar!
Citera
2022-03-08, 11:30
Medlem
Trött på Swedbank, vilken bank borde jag byta till?

Vi ska binda en del av bolånet, men banken ger oss urusla räntor trots att vi båda är kunder i banken med låg belåning. När man ställer dom mot väggen och säger att flera andra aktörer ger betydligt bättre villkor så får vi bara kalla handen.
När vi sen begär ett amorteringsunderlag tar dom extremt lång tid på sig(vi har ännu inte fått det) vilket gjort att i alla fall jag funderar på att lämna banken.

Frågan är ju nu om gräset verkligen är grönare på andra sidan?

Ni som haft swedbank förut, vad har ni bytt till?
Citera
2022-03-08, 11:32
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vi ska binda en del av bolånet, men banken ger oss urusla räntor trots att vi båda är kunder i banken med låg belåning. När man ställer dom mot väggen och säger att flera andra aktörer ger betydligt bättre villkor så får vi bara kalla handen.
När vi sen begär ett amorteringsunderlag tar dom extremt lång tid på sig(vi har ännu inte fått det) vilket gjort att i alla fall jag funderar på att lämna banken.

Känner igen det där.
Bytte till Icabanken och fick ner räntan från 1.49 till 1.19
Citera
2022-03-08, 11:37
Medlem
saganshuss avatar
Landshypotek har väldigt bra bolån. Rekommenderas.
Citera
2022-03-08, 11:38
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Känner igen det där.
Bytte till Icabanken och fick ner räntan från 1.49 till 1.19
Jag bytte ifrån Nordea till ICA och sen till Landshypotek.
Citera
2022-03-08, 11:41
Medlem
Kajahs avatar
Jag har länsförsäkringar. Skitbra bank. Bra service och bra tjänster.
Citera
2022-03-09, 20:57
Medlem
AmpertBXs avatar
Grannen testade att byta till NorthMillbanken och det gick galant, utan konstiga följdfrågor.
Citera
2022-03-09, 21:34
Medlem
Bytte till
SBAB bolån
Skandiabanken för det övriga.
Citera
2022-03-09, 23:27
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84

Vi bytte till Hypoteket. Står nu i begrepp att byta till Ikano banken. Får 1,37% på en 3-åring o tänkte binda en del av lånet.
Citera
2022-03-10, 08:19
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi bytte till Hypoteket. Står nu i begrepp att byta till Ikano banken. Får 1,37% på en 3-åring o tänkte binda en del av lånet.

Testa https://www.northmill.com/se/ Gratis utan avgifter och urtrevliga att ha att göra med.
Citera
2022-03-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Testa https://www.northmill.com/se/ Gratis utan avgifter och urtrevliga att ha att göra med.

Klarar man sig utan BankID och Swish är det kanske ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in