Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-18, 19:34
  #2665
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
OK, vi får se vad ett "ras" innebär den 27/7. Det ordet kan vem som helst se att du använt.


Företag kan bara bli näst störst innan de kollapsar...
Enligt mig har MS redan börjat raset, liksom facebook och Tesla. Men jag är inte Buffett.

Jag vet inte hur du tänker här, att alla företag kan bli världens största? Det är en extremt osannolik resa. Jag tror dina perspektiv blivit skeva. Det är orsaken till att bubblor finns. Perspektiven försvinner in i en dröm om Pengar.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-18 kl. 19:39.
Citera
2022-02-18, 19:44
  #2666
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jo men de är inflationsjusterade.

Edit: Det jag menade var alltså att folk flyr från inflationssäkra obligationer till inflationsosäkra.
Någon sorts chicken race mot utgången.

Svårt att se någon större avsäljning av TIPS. Mars 2020 kollapsade de.
Citera
2022-02-18, 19:45
  #2667
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag vet inte hur du tänker här, att alla företag kan bli världens största?
Du saknar humor och läste dessutom fel.
Citera
2022-02-18, 19:47
  #2668
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du saknar humor och läste dessutom fel.
Jag saknar humor. Du är humorlös. Kan vara vilket som eller vad säger du.
Citera
2022-02-18, 20:00
  #2669
Medlem
backwardations avatar
OMXS30 bröt idag den extremt viktiga nivån 2200 och alldeles för få köpare. Jag tror nu den stora kraschen är nära och har därför också köpt en massa Xact bearcert (de gick för övrigt upp 170k idag). Redan under veckan varnade jag om att krigshoten knappast är över. Borde verkligen lyssnat på användarna PedoJoebiden och dyngbaggen.

Edit: glömde nämna KPIF som kom mycket högre än förväntat. Ingves kommer tokhöja räntan.
__________________
Senast redigerad av backwardation 2022-02-18 kl. 20:09.
Citera
2022-02-18, 21:26
  #2670
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
OMXS30 bröt idag den extremt viktiga nivån 2200 och alldeles för få köpare.
Jag förde räkning och lika många aktier köptes som såldes...
Citera
2022-02-18, 21:50
  #2671
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag förde räkning och lika många aktier köptes som såldes...

Bubbelvarning på den kommentaren. Lika många aktier köptes som såldes även under toppen av IT-kraschen, japanbubblan och finanskrisen. Jag räknade och det stämde.
Citera
2022-02-18, 21:54
  #2672
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag förde räkning och lika många aktier köptes som såldes...

Alltid kul när amatörerna gör bort sig med sådana påståenden, de tänker helt enkelt inte efter innan de kläcker ur sig skit.

Eller när han sa att det var för få köpare, menade han då att köparna var tunga aktörer som var och en köpte mycket mer aktier än säljarna köpte i snitt per säljare? Dvs. att småspararna sålde och de stora drakarna köpte?
Citera
2022-02-18, 22:24
  #2673
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Lika många aktier köptes som såldes även under toppen av IT-kraschen, japanbubblan och finanskrisen.
Som alla dagar på börsen.

En annan klassiker är att mycket pengar "hamnar på sidlinjen" när börsen går ner. När pengarna används för att köpa aktier så "lämnar de sidlinjen" och kurserna går upp.
Citera
2022-02-18, 23:00
  #2674
Medlem
Väldigt mycket björnar aktiva just nu. Inte sett er på några år. Välkomna tillbaka!

Antar att ni alla legat likvida sedan 2015 och nu blankat vartenda tech-bolag?
Citera
2022-02-18, 23:50
  #2675
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
OMXS30 bröt idag den extremt viktiga nivån 2200 och alldeles för få köpare. Jag tror nu den stora kraschen är nära och har därför också köpt en massa Xact bearcert (de gick för övrigt upp 170k idag). Redan under veckan varnade jag om att krigshoten knappast är över. Borde verkligen lyssnat på användarna PedoJoebiden och dyngbaggen.

Edit: glömde nämna KPIF som kom mycket högre än förväntat. Ingves kommer tokhöja räntan.
Att bryta linjen men sedan nästan gå upp till 2200 (2197) spelar givetvis ingen roll. Tror på ett fett rally på måndag liksom det blev 26 januari och 31 januari, om inget oväntat händer i Ryssland/Ukraina. Annars tisdagsrally.
Citera
2022-02-19, 02:25
  #2676
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Exakt. IT-kraschen hade ingen trigger. Plötsligt insåg alla bara att det här är ju inte hållbart, jag är mitt i ett ponzi scheme och jag måste ut fort som möjligt. Framfab adcore icon och t.o.m. Ericsson sjönk 98%.

Det finns faktiskt likheter med dagens värderingar, med Tesla som självklart exempel. Det behöver inte hända någonting med Tesla, den kan ticka på med bra vinster och ständigt ökande försäljning, men den kan ändå sjunka 90% när bubbel-faktorn försvinner.

Samma med Microsoft. Den som kollat Microsofts enorma ökning av omsättning och vinster de 10 senaste åren fattar att detta är inte hållbart. Och så fort det första "nu går det neråt"-året kommer så kommer MS att rasa som facebook, kanske uppåt 25% på en enda dag.

Microsoft kostar efter månadens 10% dipp ändå 12 gånger OMSÄTTNINGEN (inte vinsten) och det måste vara världsrekord för ett seriöst stort bolag. När jag var ny med aktier hade man länge riktlinjen att aktievärdet borde vara årsomsättningen ungefär.

Ungefär samma analys som jag gör - någon trigger behövs inte, nålsticket på bubblan börjar med ett stilla "ras" (som i veckan, eller t o m mindre, senare) och man inser som du säger plötsligt att man sitter på en massa uppenbar luft, P/E-tal på 40 etc - dessutom tror jag konjunkturen kommer vända ner snabbare och i mer närtid, så "säkra kort" som svenska verktygsjättar kommer att följa med, men kanske inte halveras som andra.

Tesla är ju en klassisk bubbla, alla ingredienser finns där, det sektliknande, de blinda medlemmarna som köper och köper, den psykopatiske sektledaren etc. Fascinerande, och samtidigt lite skrämmande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback