Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-19, 09:19
  #2677
Medlem
constants avatar
Okej, vi är väldigt många här som tror på fortsatt nedgång, men vad kan tänkas gå upp om det nu blir krig? (antar att FED:s räntehöjningar redan är inprisade)

  • Olja (inte rysk sådan)?
  • Ädelmetaller?
  • Krigsmateriel?
  • Läkemedel?
  • Aktier i länder som står utanför, som Afrika, Sydamerika...?
__________________
Senast redigerad av constant 2022-02-19 kl. 09:22.
Citera
2022-02-19, 10:26
  #2678
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ungefär samma analys som jag gör - någon trigger behövs inte, nålsticket på bubblan börjar med ett stilla "ras" (som i veckan, eller t o m mindre, senare) och man inser som du säger plötsligt att man sitter på en massa uppenbar luft, P/E-tal på 40 etc - dessutom tror jag konjunkturen kommer vända ner snabbare och i mer närtid, så "säkra kort" som svenska verktygsjättar kommer att följa med, men kanske inte halveras som andra.

Tesla är ju en klassisk bubbla, alla ingredienser finns där, det sektliknande, de blinda medlemmarna som köper och köper, den psykopatiske sektledaren etc. Fascinerande, och samtidigt lite skrämmande.
Nu är OMXS30 nere på mars 2021. Med 11% nergång till, det var en extrem uppgång jan-mar 2021, och hela ofattbara uppgången 2021 är uppäten.

Tesla är ett uppenbart exempel, men å andra sidan finns det experter och stora handlare som förlorat miljarder på att korta Tesla under flera år. Så den kortar jag absolut inte, Tesla är tabu att handla i. Bubblor kan ibland uppväga kunskap i åratal och då står man där med lång näsa fast man "vet" att den ska gå ner.

Lite som bostadspriserna i Stockholm som nästan oavbrutet gått upp sedan 1994. Jag sålde en fantastisk villa år 2000 för ett mycket högt pris då, ganska säker på att det var ett bra belopp. Men troligen är den värd fyra gånger mer nu. Det är ofattbart men verkligheten. Jag är inte Buffett.

Om det blir pyspunka, eller krasch, i år så kommer naturligtvis USA big 7 att vara huvudingrediensen. Men det kommer att påverka alla aktier även helt stabila svenska storbolag, så jag håller mig från alla aktier och kommer inte att köpa förrän OMXS30 hamnat kring 1900, det är en bra bit kvar drygt 10%. OMXS30 var 1900 dagen innan corona-kraschen, det var ATH, och allting såg strålande ut, fanns inte ett enda hinder i sikte t.ex Kinakrasch, Ukrania-krig eller annat. Så det är inte ett speciellt lågt värde historiskt. En eventuell krasch kommer att trycka ner OMXS30 betydligt under 1900. Men för att det ska ske måste bolagens vinster börja rasa, men det kan jag inte se ännu.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-19 kl. 11:01.
Citera
2022-02-19, 12:55
  #2679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej, vi är väldigt många här som tror på fortsatt nedgång, men vad kan tänkas gå upp om det nu blir krig? (antar att FED:s räntehöjningar redan är inprisade)

  • Olja (inte rysk sådan)?
  • Ädelmetaller?
  • Krigsmateriel?
  • Läkemedel?
  • Aktier i länder som står utanför, som Afrika, Sydamerika...?
Ja det tror jag på i din lista även om kursen kan gå ned ändå så är de bra alternativ i en defensiv portfölj hur som helst. Gärna utdelningsbolag som de ju brukar vara enligt din lista för då får man åtminstone utdelning fast kursen laggar.
Citera
2022-02-19, 13:30
  #2680
Medlem
Swingexpertens avatar
Jag tippar på -1,5% på måndag. När USA öppnar på tisdag kanske ett litet ”bear market rally”. Ligger kvar i guld och olja, men vill gärna tanka ”bear” på en bättre nivå än nu.
Citera
2022-02-19, 14:36
  #2681
Medlem
Mr.tubbss avatar
Vad har ni för papper i olja?
Citera
2022-02-19, 16:37
  #2682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Vad har ni för papper i olja?
Exxon men det räcker för mig.
Citera
2022-02-19, 16:46
  #2683
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Väldigt mycket björnar aktiva just nu. Inte sett er på några år. Välkomna tillbaka!

Antar att ni alla legat likvida sedan 2015 och nu blankat vartenda tech-bolag?
Ja, den här tråden är någon sorts VM i back trading.
Citera
2022-02-21, 11:10
  #2684
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Vad har ni för papper i olja?

Chevron, Exxon, LUNE, Aker, Equinor.
Citera
2022-02-21, 11:22
  #2685
Medlem
Är inte årets nedgång på 16% nästan lika stor som covid kraschen i pengar räknat. I procent är vi inte där än men med tanke på det extremt höga börsvärdet vid årsskiftet så är det enorma summor som börsen gått ner.
Citera
2022-02-21, 11:42
  #2686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Är inte årets nedgång på 16% nästan lika stor som covid kraschen i pengar räknat. I procent är vi inte där än men med tanke på det extremt höga börsvärdet vid årsskiftet så är det enorma summor som börsen gått ner.

Samtidigt som penningmängden ökat enormt och fortsätter öka två-siffrigt på årsbasis så har omxs30 ökat hela 30 % sedan februari 2015 - alltså på 7 år har omxs30 gått upp hela 30 %!!! Detta är den största bubblan i mänsklighetens historia.

Ni som påstår att börsen är övervärderad är jubelidioter.
Citera
2022-02-21, 11:59
  #2687
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Samtidigt som penningmängden ökat enormt och fortsätter öka två-siffrigt på årsbasis så har omxs30 ökat hela 30 % sedan februari 2015 - alltså på 7 år har omxs30 gått upp hela 30 %!!! Detta är den största bubblan i mänsklighetens historia.

Ni som påstår att börsen är övervärderad är jubelidioter.
Under den perioden har inflationen varit ca 14%.

Om du istället valt 2016 och december 2021 så har OMXS30 gått upp upp betydligt mer. Bara under 2021 var uppgången 35% på Stockholmsbörsen. Bubbla.

Dow Jones 2008-2021 är världens största bubbla någonsin. Möjligen tillsammans med låne/bostads-bubblan i Kina. Och båda spricker samma år.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-21 kl. 12:01.
Citera
2022-02-21, 12:01
  #2688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Under den perioden har inflationen varit ca 14%.

Om du istället valt 2016 och december 2021 så har OMXS30 gått upp upp betydligt mer. Bara under 2021 var uppgången 35% på Stockholmsbörsen.

Penningmängd och inflation är inte samma sak, din idiot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback