Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-18, 17:27
  #2653
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Folk säljer sina inflationsjusterade obligationer för de tror att inflationen kommer gå ned. De flyr in i säkra statsobligationer för de väntar sig lägre inflation.

Vad betyder det här för börsen (aktier/fonder) ?
Citera
2022-02-18, 17:30
  #2654
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Största inflödena till statsobligationer sedan mars 2020. Största utflödena från inflationsjusterade obligationer sedan april 2020. Marknaden börjar prisa in recession/FED policy misstake på riktigt nu.

Påminn mig om vad som hände efter mars 2020? Ovanstående är ju en köpsignal för aktier
Citera
2022-02-18, 17:38
  #2655
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jo, den har passerat september 2008 och faktiskt corona-dippen 2020. År 2000 har lustigt nog ingen peak, jag vet inte anledningen till det, kanske bara IT som kraschade då. Klicka på MAX.
https://fred.stlouisfed.org/series/USEPUINDXD
Underligt nog hade 2008 och 2020 extrema undergångsstämningar, i det första fallet trodde man länder skulle gå under. Men just nu, i mitten av en mätbart ännu farligare period, så skrattar vi bara och rycker på axlarna.

Jag minns IT kraschen rätt bra och jag måste säga att jag inte fattade vad som hänt förens långt efter. Jag trodde det bara var mina töntiga industriaktier som sög som vanligt. (vilket de hade gjort jämfört med Ericsson, Framfab etc) Visserligen gick vinsterna faktiskt upp i de flesta av mina bolag men aktierna bara sjönk ändå. Jag tror det var likadant för många aktieägare. IT kraschen hade ingen trigger. Det blev bara pysspunka och sedan föll det i flera år och drog med sig även normala vanliga aktier. Folk hann nog aldrig bli rädda.
Citera
2022-02-18, 17:42
  #2656
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Vad betyder det här för börsen (aktier/fonder) ?

Ingen aning. Visste jag det skulle jag håva in hela kreditlinan i bull 20x eller bear 20x. Det man väl med säkerhet kan säga är att investerare är rädda och därmed kommer volatiliteten vara hög. Är du lönearbetare så jobba på och spara som vanligt och köp mekaniskt varje månad. Om du är nettoköpare bör du snarast hoppas på börskrasch. Då får du ju köpa billigare.
Citera
2022-02-18, 17:44
  #2657
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Påminn mig om vad som hände efter mars 2020? Ovanstående är ju en köpsignal för aktier

Världen gick under i zombiedödsapokalyps.

Jag postade tidigare statistiken för att köpa när investerare är så här rädda. Det gav 94% win rate med 20 % median avkastning nästa 12 månader.
Citera
2022-02-18, 18:42
  #2658
Medlem
Älskar att tråden är från april -21

Alltid aktuell
Citera
2022-02-18, 18:46
  #2659
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag minns IT kraschen rätt bra och jag måste säga att jag inte fattade vad som hänt förens långt efter. Jag trodde det bara var mina töntiga industriaktier som sög som vanligt. (vilket de hade gjort jämfört med Ericsson, Framfab etc) Visserligen gick vinsterna faktiskt upp i de flesta av mina bolag men aktierna bara sjönk ändå. Jag tror det var likadant för många aktieägare. IT kraschen hade ingen trigger. Det blev bara pysspunka och sedan föll det i flera år och drog med sig även normala vanliga aktier. Folk hann nog aldrig bli rädda.
Exakt. IT-kraschen hade ingen trigger. Plötsligt insåg alla bara att det här är ju inte hållbart, jag är mitt i ett ponzi scheme och jag måste ut fort som möjligt. Framfab adcore icon och t.o.m. Ericsson sjönk 98%.

Det finns faktiskt likheter med dagens värderingar, med Tesla som självklart exempel. Det behöver inte hända någonting med Tesla, den kan ticka på med bra vinster och ständigt ökande försäljning, men den kan ändå sjunka 90% när bubbel-faktorn försvinner.

Samma med Microsoft. Den som kollat Microsofts enorma ökning av omsättning och vinster de 10 senaste åren fattar att detta är inte hållbart. Och så fort det första "nu går det neråt"-året kommer så kommer MS att rasa som facebook, kanske uppåt 25% på en enda dag.

Microsoft kostar efter månadens 10% dipp ändå 12 gånger OMSÄTTNINGEN (inte vinsten) och det måste vara världsrekord för ett seriöst stort bolag. När jag var ny med aktier hade man länge riktlinjen att aktievärdet borde vara årsomsättningen ungefär.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-18 kl. 18:49.
Citera
2022-02-18, 19:01
  #2660
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Samma med Microsoft. Den som kollat Microsofts enorma ökning av omsättning och vinster de 10 senaste åren fattar att detta är inte hållbart. Och så fort det första "nu går det neråt"-året kommer så kommer MS att rasa som facebook, kanske uppåt 25% på en enda dag.

Microsoft kostar efter månadens 10% dipp ändå 12 gånger OMSÄTTNINGEN (inte vinsten) och det måste vara världsrekord för ett seriöst stort bolag. När jag var ny med aktier hade man länge riktlinjen att aktievärdet borde vara årsomsättningen ungefär.
Vi kommer som sagt göra en uppföljning den 27/7 efter Microsofts Q2-rapport. Då skall Microsoft enligt dig ha "kollapsat". Det blir intressant att se vad det innebär.

JustinTrudeau försökte förklara för dig att mjukvara har mycket små direkta kostnader. Lönlöst.
Citera
2022-02-18, 19:07
  #2661
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vi kommer som sagt göra en uppföljning den 27/7 efter Microsofts Q2-rapport. Då skall Microsoft enligt dig ha "kollapsat". Det blir intressant att se vad det innebär.

JustinTrudeau försökte förklara för dig att mjukvara har mycket små direkta kostnader. Lönlöst.
Prova att inte lägga ord som Kollapsa i min mun, det tillför inte tråden något.

Visst har IT-bolag lägre omkostnader än bilföretag och MS vinst har exploderat senaste tre åren utan fler anställda. Men det finns ändå inte fler människor på jorden och de kan därför inte fortsätta att växa i all evighet. De är redan världens näst dyraste företag. Det tar stopp och har du inte hoppat av MS då så försvann dina vinster.

Kolla in facebook, MS kommer att bli en karbonkopia. Naturligtvis kan jag inte säga när, då hade jag blivit miljardär.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-18 kl. 19:09.
Citera
2022-02-18, 19:14
  #2662
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Folk säljer sina inflationsjusterade obligationer för de tror att inflationen kommer gå ned. De flyr in i säkra statsobligationer för de väntar sig lägre inflation.
TIPS är väl också statsobligationer?
Citera
2022-02-18, 19:23
  #2663
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Prova att inte lägga ord som Kollapsa i min mun, det tillför inte tråden något.
OK, vi får se vad ett "ras" innebär den 27/7. Det ordet kan vem som helst se att du använt.

Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
De är redan världens näst dyraste företag. Det tar stopp och har du inte hoppat av MS då så försvann dina vinster.
Företag kan bara bli näst störst innan de kollapsar...
Citera
2022-02-18, 19:32
  #2664
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
TIPS är väl också statsobligationer?

Jo men de är inflationsjusterade.

Edit: Det jag menade var alltså att folk flyr från inflationssäkra obligationer till inflationsosäkra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback