Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Den största effekten skulle komma indirekt via symmetrisk finansiering.
Den undrande läsaren kan ju söka på nätet efter "symmetrisk finansiering".
Spontant kan man ju tänka sig att köparen betalar hälften och staten resten. Blir en symmetri där.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Resurser (inklusive byggarbetare) skulle snabbt bli extremt mycket billigare - per utfört arbete, inte nödvändigtvis per månadslön.
Men här ser man att sebastianlarsson2 tänker sig att byggjobbare och leverantörer i största allmänhet skulle betala hälften. Då genom att subventionera priset i Sverige.
Visst är det lite intressant att byggjobbarna skulle sänka sina löner så kraftigt. Och att Poggenpohl halverar priset när dom säljer till kunder i Sverige. Lite oklart varför dom skulle göra det.
Tyvärr berättar inte sebastianlarsson2 det. Men ingen som läser sebastianlarsson2's inlägg tvivlar väl på att sebastianlarsson2 har en redig och klar och tydlig förklaring till hands.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Jag förstår att du växt upp i en gammal kommunistisk lära där ekonomin hanteras som ett slags statiskt rullband av likartade resurser som någon herre i kostym ska detaljplanera, och är för gammal för att orka lära dig något annat, men när du för en gångs skull frågade konkret vill jag inte vara dummare än att ge dig ett konkret svar. Då är också välkommen att fråga och debattera den öppningen vidare, men jag kommer inte hålla andan för att det händer på ett vuxet sätt.
Men dom där redogörelserna får alltid stå tillbaka för huvuddelen av sebastianlarsson2's inlägg som har en tendens att bli förvirrade personangrepp.