2022-02-13, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ett mycket plausibelt scenario. Utan klara besked från USA kommer Ukraina att kunna utgöra ett framtida hot som NATO:s språngbräda in i Ryssland. Ryssland kommer alltid att värdera säkerhetsfrågor högre än hot om sanktioner. USA har målat in sig i ett hörn pga den hetska krigsretoriken och kan numera inte gå med på Rysslands krav. Då hade NATO i praktiken medgett att Ryssland hade vetorätt i fråga om framtida medlemmar. Det kunde Biden ha skött mycket smidigare, men uppenbarligen hade han behov att visa sig manlig efter att ha trillat i trappor och vid flera tillfällen mumlat osammanhängande.
Vid NATO-mötet i Bukarest 2008 var bl a Tyskland och Frankrike mot ett ukrainskt närmande till NATO eftersom de visste mycket väl vad konsekvenserna kunde bli.

Jag ställer mig dock osäker till en fullskalig invasion. Det kan räcka med punktisatser för att bli av med kuppmakarna från 2014. Däremot håller jag med om att en rysk militär intervention skulle leda till en uppdelning av Ukraina, något jag alltid har tyckt vore hälsosamt både för nationalister i västra Ukraina och för de mer proryska i östra och södra Ukraina.

Varför skulle folket påtvingas delning av landet mot sin vilja?
Är det några andra länder som också borde tvångsdelas mot folkviljan?
2022-02-13, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
So what om NATO utvidgar sig? Mig veterligen har de inga planer på att opåkallat invadera Ryssland.
Risken att Nato skulle invadera Ryssland är noll. Det vet naturligtvis Putin.
Senast redigerad av Spugge 2022-02-13 kl. 02:22. Anledning: stavning
2022-02-13, 04:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Vad folk tycker där vet vi väldigt lite om. Tro mig. Undersökningar i Ukraina ger jag inte mycket för framförallt sen Maidan.

Visst är landet en demokrati på pappret men det är svårt korrumperat samtidigt. Vi snackar liksom på tredje världen-nivå här.
2022-02-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad folk tycker där vet vi väldigt lite om. Tro mig. Undersökningar i Ukraina ger jag inte mycket för framförallt sen Maidan.

Visst är landet en demokrati på pappret men det är svårt korrumperat samtidigt. Vi snackar liksom på tredje världen-nivå här.
Så vi ska gissa att landet mår bäst av en uppdelning? Och vilka fler länder bör delas upp?
2022-02-13, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Så vi ska gissa att landet mår bäst av en uppdelning? Och vilka fler länder bör delas upp?

Åland, iofs inget land men de borde ju tillhöra sverige och inte finland då de pratar svenska
2022-02-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Principen att tvångsdela länder etablerades av USA, EU och NATO när de tvångsdelade Serbien.

Beroende på vad de har för geopolitiskt intresse så varierar det från fall till fall vilken princip som skall gälla, antingen minoriters rätt till självbestämmande, eller länders rätt till territoriell integritet. Serbien skulle splittras för att albanerna ville styra över sig själva, men Ukraina måste hållas ihop för att vi skall respektera deras territoriella integritet. Jugoslavien skulle till varje pris splittras upp efter etnicitet, medan Spanien till varje pris måste hållas ihop. Vilket som gäller beror på om man är vän eller fiende till USA-EU-NATO-imperiet.
2022-02-13, 08:41
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Visst är det fånigt att diskriminera 50% av befolkningen när makteliten själv kommunicerar på ryska? Presidenten Zelensky har talat ryska hela sitt liv.

Det går att prata ryska i skolan, ja, men de ryskspråkiga påtvingas examinationer på ukrainska. Solklart fall av diskriminering.

Ryska får inte vara landets officiella språk vid sidan av ukrainska, så som det fungerar i demokratier av västligt snitt. Schweiz, Kanada.

Vad snällt att det "fortfarande" finns ryskspråkig media i Ukraina.
Det finns inga som helst motsättningar vare sig vad gäller språk eller etnicitet, men pga sovjetisering har man ryskificerats. Det behövs liksom inte support för sådan sovjetisering. De miljoner ukrainare som bor i Ryssland har inte fått ukrainska som officiellt språk. Ryskspråkiga mediet dominerade kraftigt förr och gör det fortfarande.Ryska behöver inte mer hjälp ta plats. Detta är en ickefråga och du bluffar.

Du bluffar om minsk"avtalet" också. Det är ett icke konkret utkast som I praktiken kan tolkas, är motsägefullt. Och där bara Ukraina och Ryssland är parter. Och därmed svår genomföra. Och Putin bryter vapenvilan varje dag.

Dina behov av att förolämpa med invektiv talar om att du bluffar och har ihåliga argument. Läsaren får själv dra slutsatsen om din intellektuella nivå. Du är en bluff. Bara din profil antyder schizofreni.

Konflikten gäller endast rysk imperial och inget annat. De som faller in i målgruppen på rysk sida är sovjetofiler o såna som gillar rysk imperial. Vilket inte omfattar ens majoritet av rysk etnicitet i Ukraina
Senast redigerad av birgerkungen 2022-02-13 kl. 08:48.
2022-02-13, 09:29
Medlem
wwrs avatar
Ukrainarna själva tror inte på något krig utan kör på som vanligt.
Citat:
Ukrainians in Kyiv shrug off threat of Russian invasion
While many are making contingency plans, life continues as normal in a city that has grown weary of the constant talk of war

As news of the latest grim White House briefing on Ukraine broke late on Friday evening in Kyiv, the bars and restaurants were as full as on any other Friday night, the atmosphere remained jovial, and anyone without access to a Twitter feed would have struggled to divine any sense of foreboding.
https://www.theguardian.com/world/20...ssian-invasion
2022-02-13, 10:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Zelensky har ropat "vargen (Ryssland) kommer" länge. Men nu låter det alltså annorlunda. Man måste ju undra varför. Har han kanske fått garantier från USA om att Ukraina inte skall drabbas av krig, utan det är i Ryssland striderna skall stå.
Hans U-sväng kan ju inte bara bero på överdrifterna i Västs skrämselpropaganda.
2022-02-13, 10:27
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var Lenin som uppfann begreppet "nyttig idiot". Du har redan bevisat att du är Putlers, just, nyttiga idiot. Egentligen så har jag svårt att greppa hur, någon, kan gå på den ryska, patetiska propagandan.

Ryssland är en cancersvultst som ständigt vill expandera på sina grannars bekostnad. Så har det varit sedan Ivan den förskräckliges tid. Enda gången Ryssland agerar civiliserat emot sina grannländer är när lsndet är allvarligt försvagat. I modern tid 1920-1936 och 1990-2008. Så där har du min personliga åsikt om Ryssland.

Vilket inte hindrar att jag också tycker att Ryssland skulle kunna bli en kulturell supermakt. Där finns många duktiga sångare/sångerskor och musiker. Men då måste landet ändra sin färdriktning och sluta expandera på de mindre grannländernas bekostnad!

Vilket trams. Många, många länder har historiskt varit expansiva. Tvärtom har Ryssland fått bort mongoler, både riktiga och deras turkiska avarter. Där väst varit femtekollonare.
2022-02-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Vilket trams. Många, många länder har historiskt varit expansiva.

Citat:
Luxembourg one of only 22 countries never invaded by Britain
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1422840.html
2022-02-13, 11:17
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det stolta och beslutsamma ukrainska folket låter sig inte skrämmas eller drabbas av panik för skrämselhotet från den lille diktatorn i Kreml.

Putin vill åstadkomma just detta, utan att behöva avlossa ett skott. Det gick ju ganska så bra för honom på den ukrainska Krimhalvön, och i Donbass levereras tunga vapen och buk-missiler till ett gäng halvsupna kriminella, så att han kan skylla på dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in