2022-02-11, 15:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag håller med dig i sak, men ur mycket pengar går till löner för feta gubbar, kärringar och småpåvar?

Regionernas totala budget ligger runt 400 miljarder kronor och frågan är hur stor del av detta som går till feta gubbar och kärringar.
Fyra miljarder, 40 miljarder?

Fyra miljarder räcker till lön för sådär 80 småpåvar i varje region och flera tror inte jag det är.

Om det är fyra miljarder man kan spara så har det ju nästan ingen betydelse även om fyra miljarder är väldigt mycket pengar.
4 miljarder är lön till 8.000 undersköterskor.
En stafettläkare ger lön till 2 vanliga läkare.

Sedan ska folk jobba och inte gå på bidrag. Folk som jobbar betalar skatt.

Ivar Kamprad blev inte rik på de stora klippen utan många många små klipp.

Bara se på alla jävla pressträffar. Där står alltid 3 buktalare och mässar och har säkert enorm lön i förhållande till en i sjukvården. Räcker med en buktalare.

Jag vill inte betala en jävla mer krona i skatt och de vrider pungen ur led varje gång man tankar bilen med moms på skatten. Nu med massor dyrt ersättningsmedel i dieseln men ändå ska jag straffas med vägskatt som om det vore 100% diesel jag tankar.

Det finns massor med pengar till en sjukvård i världsklass och även till en äldrevård värd namnet.
Citera
2022-02-11, 16:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Skicka fisk till Kina för att rensa den är ett bra exempel på marknadsekonomins baksida och vi är alla delaktiga till detta korkade "beteende" genom att ständigt delta i lågprisjakten.

Dessvärre har ju inget annat ekonomiskt system visat sig vara särskilt bra så just nu är marknadsekonomi det överlägset bästa vi har.

Coronapandemin har satt fingret på den sårbarhet som finns när allt tillverkas långt bort och jag tror att fler och fler företag ser fördelar med att ta hem tillverkning.

Jag håller med. Har i många år kämpat med att behålla produktion här och även öka den här i Sverige. Det går men är massa jobb och kräver ägare till företag som vill satsa. Jo jag har varit en del i Kina också och vet löneläget där men allt är inte bara lön i produktionskostnader.

Rensa fisk, vi har analfabeter och en del som inte kan så mycket men de kunde säkert lära sig ta hand om fisk. Men de ska ha marknadsmässiga löner och då får de gå på bidrag. Fisk är bara ett exempel.
Snart kommer priser på drivmedel göra att bönderna får stänga en efter en och vi får importera mat producerad av folk med halva våra löner och då går det bra.

Något måst vi lära oss av pandemin och det är att sjukvård och äldrevård behöver förstärkas och pengar finns det men på fel plats.

Angående att producera här.
Vet även via kontakter att det finns en del företag här som har ångest nu då de lagt produktion i Ukraina. Billigt men intressant nu med en stor granne som skapar oro.

Vi har rätt mycket väldigt billig arbetskraft här i Sverige med väldigt lovande rekrytering. Jag tänker på kriminalvården. De borde alla arbeta för att betala husrum och mat via arbete. Rensa fisk?
Citera
2022-02-11, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att läsa statistik över smittade i Sverige är numera helt meningslöst. Säger ingenting.
Ungefär som att kolla på hastighetsmätaren i bilen om kabeln till givaren är borta.

Det som nu vore lämpligt är omfattande analys av avloppsvatten för att se utvecklingen i många städer runt om i landet

Tror inte analys av skitvattnet är någon vidare exakt analys avseende pandemins utbredning. Det beror på hur många gånger man går på toa, hur många gånger man spolar, om man har utedass, egen avloppstank etc etc etc. Dessutom är garanterat avloppssystemen kopplade på olika sätt i olika delar av landet. Utspädningen skiljer sig oerhört.
Citera
2022-02-11, 16:21
Medlem
Lägsta antalet inlagda på tre veckor i Stockholm..

Totalt vårdas just nu 579 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård.

Av dessa vårdas:

30 i intensivvård
408 på akutsjukhus
141 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus

Däremot verkar det kommit en ny ”halk-pandemi”

Under februaris först nio dagar rapporterades 903 fallskador på snö och is varav 203 enbart under onsdagen den åttonde februari. Siffran kommer förmodligen bli än högre när alla vårdgivare hunnit rapportera sina vårdinsatser under den gångna veckan.
Citera
2022-02-11, 16:25
Medlem
Citat:
Vi betalar redan för mycket skatt.
Se till att få något för pengarna istället.
Och det gör man genom att avskaffa alla regioner med feta gubbar och kärringar som sitter i massa regionråd och ska födas på konferenscentra mm. Småpåvar som inte tillför något vettigt mer än skapa olika vård på olika ställen i landet.

Finns en hel del att strukturera bättre så räcker pengarna.

Sedan kan vi ta hela köret med sjukvårdspersonal i olika befattningar via bemanningsföretag. Stafettläkare med skyhöga kostnader.

Rensa i alla jävla strukturella kostnadskrävande organisationer.
Ett företag skulle gå under med sådan skit. Där kan man inte bara höja skatterna, alltså öka priset.

Förstår vad du menar och jag lär betala ganska mycket mer i skatt än gemene man.
Jag tycker självklart att man skall rensa i leden ordentligt inom regionerna.
Precis som du säger, så hade man försökt driva ett företag på sättet som regionerna sköts, hade man konkat innan första bokslutet.

Vad jag menade var att om man behöver göra ett skatteuttag för att lösa den akuta krisen, så ställer jag upp på det, men på villkoret att man reder ut skiten på längre sikt.
Man kan se det som en ackordsuppgörelse..
Citera
2022-02-11, 17:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Det är extremt överdrivet. För ett per veckor sedan hade antal inlagda barn pga Covid i Stockholm ökat med flera hundra procent. Vet du hur många som var inlagda? 4 STYCKEN!!! För tidigt födda. Det hade ökat med tre st patienter... Det är såhär de förvränger statistiken hela tiden för att det ska verka vara värre än det är.

Absolut helt sant! Har det ökat från 2 till 4 är det 100% ökning. Inte den minsta faktaförvrängning. Försöka snacka bort sanningen är det du som gör.
Citera
2022-02-11, 17:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror inte analys av skitvattnet är någon vidare exakt analys avseende pandemins utbredning. Det beror på hur många gånger man går på toa, hur många gånger man spolar, om man har utedass, egen avloppstank etc etc etc. Dessutom är garanterat avloppssystemen kopplade på olika sätt i olika delar av landet. Utspädningen skiljer sig oerhört.
Man kan se trender. Om det ökar eller minskar och hur mycket.
Om skiten (covid) tar slut är det ju noll i avloppsvattnet.

Har du bättre förslag på att se läget med smittspridningen nu när testningen i stort sett upphört?
Citera
2022-02-11, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår vad du menar och jag lär betala ganska mycket mer i skatt än gemene man.
Jag tycker självklart att man skall rensa i leden ordentligt inom regionerna.
Precis som du säger, så hade man försökt driva ett företag på sättet som regionerna sköts, hade man konkat innan första bokslutet.

Vad jag menade var att om man behöver göra ett skatteuttag för att lösa den akuta krisen, så ställer jag upp på det, men på villkoret att man reder ut skiten på längre sikt.
Man kan se det som en ackordsuppgörelse..
Japp, man behöver göra något omgående för annars riskerar vi att tappa personal inom vården och knappast rätt som söker sig till sådana yrken. Och nu sitter vi med en vårdskuld som måste avklaras.
På många ställen får de bara ta hand om cancerfall och liknande. Nej till allt annat. Helt sjukt vart vi hamnat.

Frugan höll på med besparingsprogram före covid och den kommer återupptas så snart detta är över och det finns inget att skära utan vården blir lidande. Pampar i regionerna sitter på sina feta arslen och bara bestämmer utan att se konsekvenserna. Det behövs krafttag för att lägga detta på rätt sätt.
Företag som du beskriver går omkull så där sköts sådant här naturligt, stat och regioner höjer bara skatterna mera.
Citera
2022-02-11, 17:52
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Absolut helt sant! Har det ökat från 2 till 4 är det 100% ökning. Inte den minsta faktaförvrängning. Försöka snacka bort sanningen är det du som gör.

Det är ett alldeles för litet urval för att motivera användning av procentsatser när man beskriver ökningen. Medvetet missvisande. Tekniskt sett sant ja, men ungefär som att säga "ett redskap med skaft utav trä som används vid grävning, plantering m.m" istället för att bara säga spade.
Citera
2022-02-11, 18:01
Medlem
Citat:
4 miljarder är lön till 8.000 undersköterskor.
En stafettläkare ger lön till 2 vanliga läkare.

Sedan ska folk jobba och inte gå på bidrag. Folk som jobbar betalar skatt.

Ivar Kamprad blev inte rik på de stora klippen utan många många små klipp.

Bara se på alla jävla pressträffar. Där står alltid 3 buktalare och mässar och har säkert enorm lön i förhållande till en i sjukvården. Räcker med en buktalare.

Jag vill inte betala en jävla mer krona i skatt och de vrider pungen ur led varje gång man tankar bilen med moms på skatten. Nu med massor dyrt ersättningsmedel i dieseln men ändå ska jag straffas med vägskatt som om det vore 100% diesel jag tankar.

Det finns massor med pengar till en sjukvård i världsklass och även till en äldrevård värd namnet.
Ingvar?
Det var väl förövrigt någon Wallenberg som uttalade att man inte blev rik på stora inkomster utan på små utgifter? Eller hur du nu menade.
Citera
2022-02-11, 18:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid.Costner
Det är ett alldeles för litet urval för att motivera användning av procentsatser när man beskriver ökningen. Medvetet missvisande. Tekniskt sett sant ja, men ungefär som att säga "ett redskap med skaft utav trä som används vid grävning, plantering m.m" istället för att bara säga spade.

Tycker du för att du tillhör den bagatelliserande sidan. -"Öh nej ni får inte skriva så"! Kom in i matchen utan att försöka etablera egna regler.
Citera
2022-02-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ge dig. Självklart är det ett utmärkt analysverktyg. Vi kan väl ändå enas om att befolkningen i Sveriges tre största städer med kransområden tillsammans utgör en mycket stor andel av befolkningen? Jag tror också att även du inser att 100% av dessa bortsett från någon del av promille skiter i en vattentoalett kopplad till ett kommunalt avloppssystem?

Mätningar i dessa kommunala avloppssystem har dessutom gjorts flera gånger vilket visar en ökning eller minskning. Om det då sedan skiljer sig mellan ”utspädning” av olika reningsverk så spelar det ju ingen roll. Det minskar eller ökar. Och nu visar det sig att det minskat sedan mitten slutet av januari. Så enkelt är det. Det är ju superduperbra att det bevisligen minskar och har gjort i två veckor. Håller du inte med?

Men visst, jag ger dig rätt i att det kanske fortfarande blommar upp ute i någon obskyr by på landsbygden med 30pers. De kanske klarar sig fram till nu, Dagen D när smittan kom till byn. 10 pers smittade, 7 kände sig vissna och 3 blev rejält sjuka i 38graders feber en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in