Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det är väl ingen som önskar att inläggningar av barn ska öka.
Jag tycker att de är bra att media, myndigheter och läkare går ut med det.
Det är främst förtidigt födda barn, barn som nu kan vara några år gamla eller relativt nyfödda.
Dessa var tydligen inte så drabbade tidigare vågor men av någon anledning så utvecklar dessa barn fler och alvarligare symptomer av omikron. Varför vet man inte.
Jag har inte själv ett förtidigt fött barn men hade jag haft det hade jag varit tacksam för att få informationen så att jag kunde ta bra beslut.
Oavsett om information och kunskap är trevlig eller inte så är ökad kunskap trygghet och inte alarmistisk.
Jag ger inte mycket för media, de ger en så vansinnigt konstig bild av saker och ting med deras chock och skräckrubriker. Om det vore så att man tog en neutral och saklig approach kanske man skulle ta det mer på allvar. ofta är deras artiklar otroligt innehållslös men upprepningar av samma sak men med en annan meningsuppbyggnad.
rent generellt är man ganska mycket mer infektionskänslig som för tidigt född om jag har fattat det rätt, så det är inte undra på heller när man har en mer smittsam variant som florerar runt.