2022-01-17, 13:57
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Ok, en minoritet oavsett. I Nederländerna har bara 45% valt att ta boosters.

https://www.euronews.com/2022/01/13/covid-19-spike-felt-across-europe-as-vaccination-remains-stagnant
Det är antagligen därför det syns så bra i statistiken över vårdade på sjukhus. Där är de ovaccinerade i klar majoritet.

~5,000 ovaccinerade på sjukhus och ~1,400 vaccinerade.

177 ovaccinerade patienter (10 av dem på intensiven) i åldersgruppen 12-17 år mot NOLL fullvaccinerade.
Senast redigerad av korrektamund0 2022-01-17 kl. 14:00.
Citera
2022-01-17, 14:02
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tidigare covid med andra mutationer, typ Alfa och Delta ger ingen direkt immunitet mot Omicron.
Inte heller 2 doser vaccin som tagits för ett bra tag sedan.
3 doser vaccin påstås ge visst skydd men hur mycket är rätt så oklart.
Konstigt då vi är 3st på jobbet som är ovaccinerade och vi är de enda nu som inte smittats.
Jag umgicks med min son precis som vanligt när han var sjuk men jag blev inte smittad.
Man får väl lyssna på vilka man vill och tycka vad man vill, själv känner jag mig ganska övertygad att jag är immun, varför har jag annars inte blivit smittad när Omicron är så extremt smittsamt?
Citera
2022-01-17, 14:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Konstigt då vi är 3st på jobbet som är ovaccinerade och vi är de enda nu som inte smittats.
Jag umgicks med min son precis som vanligt när han var sjuk men jag blev inte smittad.
Man får väl lyssna på vilka man vill och tycka vad man vill, själv känner jag mig ganska övertygad att jag är immun, varför har jag annars inte blivit smittad när Omicron är så extremt smittsamt?
Eller så tillhör du de lyckliga som redan fått det utan symptom.

Jag har en kollega som kan gå ed på att han aldrig haft de tidigare och lekte med smittade barnbarn utan att själv bli smittad. Detta var hösten 2020, alltså före vaccinen fanns.

Ja uppenbarligen finns det nog en del immunitet ändå.
Finns teorier om korsimmunitet från de gamla coronavirusen och detta. Alltså de 4 som enbart ger förkylning skulle kunna skapa immunitet.

Har även en annan kollega som haft liknande upplevelse, hon och han samt ett av barnen fick covid hösten 2020 men inte deras andra barn. (de har två barn)
Ja vem som blir sjuk är en gåta.
Citera
2022-01-17, 14:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dalarna rapporterar idag 1718 nya fall. Aningen mer än förra måndagen: 1692 nya fall.

källa: Regionen/Platz

Det kan vara tecken på att Dalarna har peakat i nya fall, utifall Dalarna har rampat upp sin testkapacitet under veckan som varit, vilket jag förmodar flera regioner gjort.
Liknade för Värmland.

Värmland rapporterar idag 1689 nya fall. Aningen mer än förra måndagen: 1636 nya fall.

Citera
2022-01-17, 14:19
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
177 ovaccinerade patienter (10 av dem på intensiven) i åldersgruppen 12-17 år mot NOLL fullvaccinerade.
I Sydafrika?
Citera
2022-01-17, 14:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja givetvis. Alla som kan bli infekterade kommer bli det inom ett par veckor.
Hur räknar du då? Det verkar ju inte vara mer än på sin höjd några få promille av befolkningen som smittas varje dag. Hur kan då alla få det inom ett par veckor? Det tar över ett år att gå igenom hela befolkningen i nuvarande mesiga takt.
Citera
2022-01-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Liknade för Värmland.

Värmland rapporterar idag 1689 nya fall. Aningen mer än förra måndagen: 1636 nya fall.

Dessvärre tror jag att det beror på att de gick i taket på tester och pausade:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/akut-brist-pa-analyskapacitet-darfor-pausas-provtagningen-for-allmanheten

Men jag hoppas att jag har fel, hur eller hur är nog inte statistiken något att dra slutsatser på.
Citera
2022-01-17, 14:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
I Sydafrika?
Ja.
Citera
2022-01-17, 14:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur räknar du då? Det verkar ju inte vara mer än på sin höjd några få promille av befolkningen som smittas varje dag. Hur kan då alla få det inom ett par veckor? Det tar över ett år att gå igenom hela befolkningen i nuvarande mesiga takt.

Det ökar exponentiellt tills den inte hittar fler värdar, sen minskar det. Sydafrika och UK har redan passerat toppen. Det är ju inte alla som kan bli sjuka heller, jag skrev alla som KAN bli infekterade kommer bli det.
Citera
2022-01-17, 14:27
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ja.
Okej.

Vad jag kan se har endast 77 731 personer i åldrarna 12-17 vaccinerats med två doser i Sydafrika. Det torde väl finnas flera miljoner i de åldrarna, så säger det egentligen så väldigt mycket att de i gruppen som ligger på sjukhus inte är fullvaccinerade?
Citera
2022-01-17, 14:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den enda som verkar klara sig är de ovaccinerade, förmodligen för att de haft covid tidigare.
Synd att statistiken inte skiljer på äkta ovaccinerade och nyvaccinerade som missvisande kategoriseras som ovaccinerade. Vaccinationen påverkar immunförsvaret negativt till en början, vilket borde kunna göra nyvaccinerade extra känsliga för infektion. T ex verkar bältros kunna blossa upp efter covidvaccinering, och då borde man även kunna bli mindre motståndskraftig för sars-cov-2.
COVID-19 vaccines don't cause shingles, but may lead to flare-ups, experts say

Dr. Gerald Evans, chair of Queen's University's infectious diseases division in Kingston, Ont., told CTVNews.ca on Tuesday that he is not surprised some people reported a shingles flare-up after being vaccinated.
https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/covid-19-vaccines-don-t-cause-shingles-but-may-lead-to-flare-ups-experts-say-1.5516488
Citera
2022-01-17, 14:34
Medlem
Citat:
Det är antagligen därför det syns så bra i statistiken över vårdade på sjukhus. Där är de ovaccinerade i klar majoritet.

~5,000 ovaccinerade på sjukhus och ~1,400 vaccinerade.

För det första, vad räknas som "ovaccinerad"? Numera räknas en och två sprutor som ovaccinerad och det är hela 60% i Nederländerna som inte tagit boosters.

Den statistiken är eftersläpande och baserad på Delta, inte Omicron och är därmed irrelevant. Kan du presentera siffror på antal döda AV Covid i Nederländerna, vaccinerade mot ovaccinerade. Dessutom åldersgrupp och komorbiditet. Det är oavsett fortfarande riskgrupper som blir sjuka, inte folk i allmänhet.

Och vad avser dina siffror gällande antal på sjukhus så ska man ta dessa med en kraftig nypa salt då dessa siffror i regel alltid är kraftigt felaktiga. Man testar rutinmässigt alla som kommer in till sjukhus och testar de positivt så registreras de som covidfall. Helt meningslöst med andra ord.

Och för en population på 17 miljoner är det försvinnande små siffror. Inte värre än en influensasäsong.
Senast redigerad av Pinkwotz 2022-01-17 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in