Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Skicka fisk till Kina för att rensa den är ett bra exempel på marknadsekonomins baksida och vi är alla delaktiga till detta korkade "beteende" genom att ständigt delta i lågprisjakten.
Dessvärre har ju inget annat ekonomiskt system visat sig vara särskilt bra så just nu är marknadsekonomi det överlägset bästa vi har.
Coronapandemin har satt fingret på den sårbarhet som finns när allt tillverkas långt bort och jag tror att fler och fler företag ser fördelar med att ta hem tillverkning.
Jag håller med. Har i många år kämpat med att behålla produktion här och även öka den här i Sverige. Det går men är massa jobb och kräver ägare till företag som vill satsa. Jo jag har varit en del i Kina också och vet löneläget där men allt är inte bara lön i produktionskostnader.
Rensa fisk, vi har analfabeter och en del som inte kan så mycket men de kunde säkert lära sig ta hand om fisk. Men de ska ha marknadsmässiga löner och då får de gå på bidrag. Fisk är bara ett exempel.
Snart kommer priser på drivmedel göra att bönderna får stänga en efter en och vi får importera mat producerad av folk med halva våra löner och då går det bra.
Något måst vi lära oss av pandemin och det är att sjukvård och äldrevård behöver förstärkas och pengar finns det men på fel plats.
Angående att producera här.
Vet även via kontakter att det finns en del företag här som har ångest nu då de lagt produktion i Ukraina. Billigt men intressant nu med en stor granne som skapar oro.
Vi har rätt mycket väldigt billig arbetskraft här i Sverige med väldigt lovande rekrytering. Jag tänker på kriminalvården. De borde alla arbeta för att betala husrum och mat via arbete. Rensa fisk?