2022-02-11, 15:31
Medlem
Jag har under de senaste åren skaffat mig ett filmbibliotek som skulle få självaste I Bergman att blekna! WHAT? Finns så mkt film? Ja det finns mkt film och om man inte hittar ngt man gillar så söker man dåligt.
Citera
2022-02-11, 15:34
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nja, det är kanske tolkningen man gör vid en första väldigt ytlig tolkning av filmen. Filmen har många lager ironi, som i mina ögon attackerar vänstern och exponerar deras hyckleri.

Den är en brutal attack på vänstermedia, Washington, FBI, Big Tech och hela etablissemanget, inklusive "vetenskapen" som i dagsläget bara blivit ytterligare en politisk propagandamaskin för vänstern.

Filmen handlar egentligen om hur etablissemanget ljuger och ljuger, hur media bara distraherar dig med meningslöst trams samtidigt som de undanhåller sanningen för dig, hur forskarvärlden korrumperats genom att sälja sig själva för en sekund i medias spotlight och pengar, hur FBI är fullständigt politiskt korrupt och hur Big Tech drivs av nörd-psykopater med för mycket makt.

Filmen slutar dessutom med ett budskap om att familjen är det viktigaste i livet, viktigare än din ytliga karriär, kändisskap och att knulla runt då professorn inser vad som är viktigt i livet när slutet är nära. Han ångrar sig, och sina val.

Jag skulle inte kalla det för woke, utan snarare based. Den är inte perfekt, men den är långt ifrån woke eller vänsterpropanda (även om den i några scener även angriper konservativa).

Att hjärndöda vänsterlibs tolkar allting i filmen fullständigt bokstavligt som om de vore autister och inte förstår ironin och det djupare budskapet är snarare ett bevis på deras klena intellekt än att filmen i sig skulle vara extremt woke och vänsterliberal.
-
Ja du har förstått lite av vad som pågår i USA.
Etablissemanget / Eliten / Big Tech är Globohomo. Vänsterliberaler som blir mer och mer totalitära.
Jag antar att den går och tolka lite hursomhelst beroende av vad man har för världsbild.
Citera
2022-02-11, 15:36
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Varför ska jag hålla mig till nutiden när det är den jag är trött på. Förstod du ens vad jag menade?
-
Det gjorde jag inte. Sorry.
Tar tillbaka det. Trevlig helg!
Citera
2022-02-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ja, jag är garanterat mer intelligent än vad du är eftersom att du har svårt med läsförståelsen. Frågor på det?

Jag påstod aldrig att budskapet är dolt eller är särskilt svårt att hitta och förstå - men faktum består fortfarande, att de flesta hjärndöda vänsterlibs tror att det handlar om klimatförändringar. Och faktum består att skribenten jag svarade var av samma uppfattning.

Att du blir arg när en film som ofta misstas för woke kommer på tal i en tråd som handlar om filmer och serier som är woke tyder på klent intellekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Fast nej ”de flesta hjärndöda vänsterlibs” tror inte att den filmen handlar om klimatförändringar. Alla förstår det misslyckade försöket till satir här.

Om man inte har ett klent intellekt och därmed svårt att föreställa sig att andra upplever världen och tolkar den på ett annat sätt än ens eget lilla tomma fönster klarar av. Som du verkar ha.
Haha vad är det för rolig beef ni har? Är det så här ni konverserar med människor i verkliga livet också eller är det bara anonymt?

-

This movie came from my burgeoning terror about the climate crisis and the fact that we live in a society that tends to place it as the fourth or fifth news story, or in some cases even deny that it's happening, and how horrifying that is, but at the same time preposterously funny.[12]

— Adam McKay, writer, director, and producer of Don't Look Up

-

Även skådisarna har ju gått ut och nämnt att det i princip handlar om klimatförändringar.

Sen om det är woke eller inte är väl upp till er. Även intressant med åsikter om att ifrågasättande av makt, media och kapitalism är anti-woke. Påminner om vad Ricky Gervais skrev efter Golden Globe och vad Russell Brand har sagt på sistone efter Joe Rogan-kontroverserna. Båda de menar på att man knappast behöver vara alt-right för att ha dessa åsikter.
Citera
2022-02-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snippjanne
Haha vad är det för rolig beef ni har? Är det så här ni konverserar med människor i verkliga livet också eller är det bara anonymt?

Varje dag, hela tiden.

Citat:
This movie came from my burgeoning terror about the climate crisis and the fact that we live in a society that tends to place it as the fourth or fifth news story, or in some cases even deny that it's happening, and how horrifying that is, but at the same time preposterously funny.[12]

— Adam McKay, writer, director, and producer of Don't Look Up

Även skådisarna har ju gått ut och nämnt att det i princip handlar om klimatförändringar.

Sen om det är woke eller inte är väl upp till er. Även intressant med åsikter om att ifrågasättande av makt, media och kapitalism är anti-woke. Påminner om vad Ricky Gervais skrev efter Golden Globe och vad Russell Brand har sagt på sistone efter Joe Rogan-kontroverserna. Båda de menar på att man knappast behöver vara alt-right för att ha dessa åsikter.

Det är mycket möjligt att skaparna av filmen hade intentionen att föra fram ett woke-budskap. Det misslyckades fullständigt i sådana fall, och resultatet är att det blir svårt att se filmen som något annat än en attack mot det woke-kulturen hyllar som husgudar (mainstream-media, big tech, regimen, Hollywood-kändisar, "vetenskapen" och storkapitalet).

Det är väl främst Leonardo DiCaprio som gått ut med det för övrigt? Killen kan skådespela, men han är inte precis något geni.

Förstår han inte att typ halva filmen driver med den typiskt godhetsknarkande ytliga Hollywood-kändisen? Det vill säga han själv.

Det är snudd på omöjligt att hitta en film ifrån Hollywood numera som inte prackar på dig mängder med woke-skit så att man vill spy, men Don't Look Up är inte en av dem. Sen är den inget mästerverk heller, utan bara "ok", men man slipper woke-skiten i alla fall.
Senast redigerad av Reiwa 2022-02-11 kl. 16:45.
Citera
2022-02-11, 17:09
Medlem
Citat:
Varje dag, hela tiden.

Det är mycket möjligt att skaparna av filmen hade intentionen att föra fram ett woke-budskap. Det misslyckades fullständigt i sådana fall, och resultatet är att det blir svårt att se filmen som något annat än en attack mot det woke-kulturen hyllar som husgudar (mainstream-media, big tech, regimen, Hollywood-kändisar, "vetenskapen" och storkapitalet).

Det är väl främst Leonardo DiCaprio som gått ut med det för övrigt? Killen kan skådespela, men han är inte precis något geni.

Förstår han inte att typ halva filmen driver med den typiskt godhetsknarkande ytliga Hollywood-kändisen? Det vill säga han själv.

Det är snudd på omöjligt att hitta en film ifrån Hollywood numera som inte prackar på dig mängder med woke-skit så att man vill spy, men Don't Look Up är inte en av dem. Sen är den inget mästerverk heller, utan bara "ok", men man slipper woke-skiten i alla fall.
Som sagt, vad woke eller vänster innebär är ju en tolkningsfråga. Enligt Ricky Gervais och Russell Brand så är det faktiskt att ifrågasätta "mainstream-media, big tech, regimen, Hollywood-kändisar, "vetenskapen" och storkapitalet", men de har båda blivit anklagade/hyllade som alt-right pga detta.

Gällande skådisarna så har jag ingen jättekoll på deras politiska ståndpunkter, men jag får känslan av att de flesta tillhör de farliga woke-pkisterna som gemene fb-dödzknarknazisr föraktar.

Vet inte var Ariana Grande står, vet inte så mycket om henne alls, men min uppfattning om hennes persona är ju ungefär som rollen hon spelar i filmen, vilket ju är fantastiskt roligt och självironiskt.

De enda jag har sett uttala sig är Jonah Hill och Meryl Streep i den här intervjun. Känns bisarrt med den tillgjorda morgonsoffaviben, undrar hur medvetet det var att det skulle påminna om scenerna i filmen?

https://m.youtube.com/watch?v=nzF7W1n9glI
Citera
2022-02-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Lägg ner de så vi slipper offerkoftor som dig. Många av oss vill inte se låg kvalité med Arnold, Van Damme och annat trash. Det finns uppenbarligen en marknad eftersom många vill se 'woke' (dvs. verkligheten). Film blir bara bättre och bättre. Det kallas utveckling. Sådana som du kallar vi 'boomers'.
Vad då "verkligheten"? Det är alltså "verklighet" med Holywoods hyckleri att de pushar för de strikta klädkoderna för män, "klipp dig och väx upp"-attityd, typ, samtidigt som det skall pushas för transor
Hollywoods budskap= Vill du som man bära smink och alternativ mode, så skär av dig kuken
Citera
2022-02-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Ja, du behöver lägga ner filmintresset eftersom det verkar ansträngande för dig att behöva ta del av något annat än berättelser om vita heterosexuella cismän.

Lägg i stället tiden på någon annan sysselsättning där persongalleriet är lite mer homogent, så att du kan slappna av och återhämta dig. Det finns säkert något vitt brödraskap i närheten av din bostadsort.
Och det är alltså "mångfald" när manliga karaktärer bara tillåts enkla säckiga kläder, så vida de inte är trans?
Citera
2022-02-11, 19:53
Medlem
Citat:
Tillskillnad från många i tråden så har jag inget större aktivt filmintresse, ffa ser jag inte på mycket nyproducerad Hollywoodfilm, men googlade lite för att få fram förra årets mest påkostade samt bäst säljande filmer. Fick då fram detta.

Störst budget:
The Last Duel
Encanto
Godzilla vs Kong
Dune
The Suicide Squad
The Matrix Resurrections
Eternals
Spider-Man: No way home
F9
No Time to Die

Bäst säljande filmer:
1 Spider-Man: No Way Home Dec 17, 2021 Sony Pictures Action $613,600,664 66,986,972
2 Shang-Chi and the Legend of… Sep 3, 2021 Walt Disney Action $224,543,292 24,513,460
3 Venom: Let There be Carnage Oct 1, 2021 Sony Pictures Action $212,638,437 23,213,803
4 Black Widow Jul 9, 2021 Walt Disney Action $183,651,655 20,049,307
5 F9: The Fast Saga Jun 25, 2021 Universal Action $173,005,945 18,887,112
6 Eternals Nov 5, 2021 Walt Disney Action $164,694,432 17,979,741
7 No Time to Die Oct 8, 2021 United Artists Action $160,772,007 17,551,529
8 A Quiet Place: Part II May 28, 2021 Paramount Pictures Horror $160,215,764 17,490,804
9 Ghostbusters: Afterlife Nov 19, 2021 Sony Pictures Comedy $123,420,032 13,473,802
10 Free Guy Aug 13, 2021 20th Century Studios Action $121,626,598

Har själv inte sett någon av dessa, men kan någon som faktiskt sett merparten av dessa klargöra hur många transskådisar, homosexuella och mörkhyade som är med i dem? Och av dessa, hur många är helt orimligt malplacerade och inkvoterade, och borde rimligtvis ha ersatts av en vit man, alternativt kvinna? Är det en stor brist på bärande roller med vita heteromän? Finns det andra tydliga woke/vänster/judepropaganda-element i dem?

Har som sagt inte själv sett många nyproducerade filmer senaste åren, så jag har inte uppfattat denna extrema överrepresentation av transor, feminister och icke-vita, men någon av alla experter i tråden kanske kan upplysa mig mer.

Källor:
https://collider.com/last-year-biggest-budget-movies-ranked/

https://m.the-numbers.com/market/2021/top-grossing-movies
(Denna länk innehåller top 409, är det så att någon kan upplysa mig om wokeismen i lägre rankade filmer där så är det givetvis också av intresse)
Bond blev cuckad av en svart kvinna som övertog 007-koden i senaste Bond-filmen
De gjorde honom till far också, behöver inte vara fel och woke i sig, men han såg ej sitt barn växa upp, det hölls hemligt för honom och han hade inga andra kvinnor under tiden han var separerad från mamman till hans barn, jag ser det som medveten emaskulering av karaktären och inte som idee av intressant drama av Bond som farsa, då hade han nämligen fått se sitt barns uppväxt och inte haft ett dissfunktionelt förhållande till sitt barn och mamman till hans barn
Citera
2022-02-11, 19:59
Medlem
Citat:
Som sagt, vad woke eller vänster innebär är ju en tolkningsfråga. Enligt Ricky Gervais och Russell Brand så är det faktiskt att ifrågasätta "mainstream-media, big tech, regimen, Hollywood-kändisar, "vetenskapen" och storkapitalet", men de har båda blivit anklagade/hyllade som alt-right pga detta.

Gällande skådisarna så har jag ingen jättekoll på deras politiska ståndpunkter, men jag får känslan av att de flesta tillhör de farliga woke-pkisterna som gemene fb-dödzknarknazisr föraktar.

Vet inte var Ariana Grande står, vet inte så mycket om henne alls, men min uppfattning om hennes persona är ju ungefär som rollen hon spelar i filmen, vilket ju är fantastiskt roligt och självironiskt.

De enda jag har sett uttala sig är Jonah Hill och Meryl Streep i den här intervjun. Känns bisarrt med den tillgjorda morgonsoffaviben, undrar hur medvetet det var att det skulle påminna om scenerna i filmen?

https://m.youtube.com/watch?v=nzF7W1n9glI
Men du har ju inte hajjat någonting och är totalt grundlurad när du gnäller om brist på tolerans för transor samtidigt som du inte ser ett problem med att Hollywood pushar för traditionella klädkoder för männen, om de inte skär av sig kuken
Det du inte har hajjat är att en transa är ett emo, eller en gothare etc. med extrema kroppsmodifikationer
Om brist på transinkludering är lika med hat så blir det ju då rent konsekvent att bristen på alternativa stilar på "cis" karaktärer är lika med hat för män som bär alternativmode eller smink utan att det bärs som symbol för HBTQ
Citera
2022-02-11, 20:08
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Många av oss vill inte se låg kvalité med Arnold, Van Damme och annat trash. Det finns uppenbarligen en marknad eftersom många vill se 'woke' (dvs. verkligheten). Film blir bara bättre och bättre. Det kallas utveckling. Sådana som du kallar vi 'boomers'.
Du, ”Arnold” och ”Van Damme” är dina exempel och du har mage att kalla oss för boomers? Är du mentalt skadad, månne?

Vad gäller marknaden för Woke-kultur så är den ännu inte så väl beforskad så man får helt enkelt se på biljettförsäljning och intäkt när man vill analysera efterfrågan.

Om vi exempelvis nischar in oss på ”superhjältefilmer” så ser vi att ”The Eternals”, mer woke än så är svårt att bli, totala intäkt landar ungefär på en veckas intäkt för ”Spiderman - No Way Home”, som är en normal film utan woke-tokerier.

Utveckling betyder inte nödvändigtvis att något blir bättre. En cancersvulsts utveckling i en kropp likt hur woke utvecklas hos svaga vallfårs sinne likt ditt är inte bra, det är en utveckling - men inte bättre, bara sorglig och nödvändig att bekämpa.
Citera
2022-02-11, 20:23
Medlem
Vem0ths avatar
Eller att istället stötta filmer som tänker på karaktären mer än skådespelaren. Ett växande problem i film och streamingindustrin är att anpassa karaktärer efter skådespelaren och inte tvärtom. Därav får man ointressanta karaktärer vars enda syfte är att utöka mångfalden på bild.

Men jag tror detta är ett problem som löser sig själv, förutom Kinesiska marknaden så har övriga makten att välja vart man spenderar sina pengar. Korrupta recensenter som t ex Rotten Tomatoes har tappat all förtroende på rekordtid och även senaste Emmysgalan har givit många en tankeställare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in