2022-01-17, 09:54
Medlem
serotonins avatar
Någon med koll på Sanna? Kanske rentav bor där? Hur är det området idag?
Citera
2022-02-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
När man talar om trollen, idag kom Lövkullen 10 i Gunnilse ut på Hemnet. Begärt pris 3.450.000. 40-tal och ett hus med "potential" men i alla fall ett fristående hus i Göteborgs kommun för under 4 miljoner. Lite oroväckande att det inte finns några bilder av interiören. Viss egen arbetsinsats torde erfordras.
Jag följer upp min egen spaning med Bergums Prästgårdsväg 23, begärt pris 4 250.000 men det lär väl gå upp. Ligger på Hemnet.

Mäklarnas namn och utseende antyder befolkningen i området, och detta är bra för att vara Nordöstra Göteborg.
Citera
2022-02-10, 11:16
Medlem
Någon som hur det är i Sisjö?
Citera
2022-02-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGustafsson
Vad är viktigt för dig för vad som ska finnas runt området?

Söker du villa eller lägenhet? Är det bland de nyproducerade?

Har du bil?

Jag själv gillar området även om det kan kännas lite "industriell" ( heter det så?). Många butiker och även nära till Ica Maxi Högsbo samt Mölndal galleria eller Frölunda torg.

Dock viktigt att du har bil för att det ska underlätta livet för dig. Jag vet inte hur bussarna går men de kanske är bra?

Sen vet jag inte heller hur folket är runt området.
Citera
2022-02-13, 11:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Sisjön är helt okej. Nu vet jag inte hur det ser ut i hyresområdet Pilegården - Kobbegården men min uppfattning är att det är rätt okej där. Övrig bebyggelse är småhus, radhus och större villor. Generellt god socioekonomisk standard på området.

När det gäller handelsområdet Sisjön så är det rätt stort och utspritt, men jag tycker det är generellt bra folk som handlar där. D V S få från icke skidåkande nation. Även 421 som köpcentret på andra sidan Söderleden heter, är också mycket bra.

Så ska man ut och handla och inte vill ha massa svartmusk runt sig så är det hit man skall åka.
Citera
2022-02-13, 15:25
Medlem
Skändla är bästa stället på att bo på i Göteborgs stad.

Skändla är en by mellan Tuve och Säve på Hisingen i Göteborg som ingår i småorten Assmundtorp och Skändla. Både lagom lantligt och nära in till centrum, bra kommunikationer och service i närområdet. Inga "kurredutter" så långt ögat kan nå. Nära till grillplatser, prommenadstråk, och havet/småbåts hamn vid börlanda kile. Man kan ta sig långt ifrån SKändla utan att behöva passera trängselskatt.

Citat:
Som så många andra skogsområden på höjder på norra Hisingen, var Skändla förr en ö i en skärgård när landhöjningen fortfarande inte var så stor. När vattnet drog sig tillbaka fick man bördig mark som då som nu används både som betes- och odlingsmark.

Skändla by har troligen ursprung i tidig medeltid. När Tuve övertogs av Sverige på 1200-talet utgjorde Skändlaberget en del av riksgränsen mot norr. Gränsen gick då tvärs över berget och fram till 1658 utnyttjades det största bronsåldersröset som gränsmarkering mellan Norge och Sverige. Skändla by undgick splittring i samband med laga skifte på 1800-talet och gårdarna ligger fortfarande samlade på en bytomt nedanför berget. Skändla Sörgård är mycket välbevarad med tätt kringbyggd gårdsplan.

Strax öster om byn ligger Skändla skalgrusbank. Den kalkrika jordmånen har gett upphov till en sällsynt flora.
Källa:https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/besoksmal/kulturmiljoer/skandla.html

Från Google maps recensioner:
Citat:
"Jättefint vandringsområde på berget där man kan läsa om 6000 år gammal historia."
"Mycket mysig vandringsområde på berget och man kan läsa om spännande historia 😊"
"Större än jag trodde. Dock bör du ha bra skor/kläder om du ska vandra här då terrängen och stigarna bitvis är ganska svåra att vandra. Inget för de som vill ha en lätt naturstig att gå på."

Skändla, Rekkomenderas!
Citera
2022-02-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sisjön är helt okej. Nu vet jag inte hur det ser ut i hyresområdet Pilegården - Kobbegården men min uppfattning är att det är rätt okej där. Övrig bebyggelse är småhus, radhus och större villor. Generellt god socioekonomisk standard på området.

När det gäller handelsområdet Sisjön så är det rätt stort och utspritt, men jag tycker det är generellt bra folk som handlar där. D V S få från icke skidåkande nation. Även 421 som köpcentret på andra sidan Söderleden heter, är också mycket bra.

Så ska man ut och handla och inte vill ha massa svartmusk runt sig så är det hit man skall åka.
Ja det ligger ju rätt nära fågelvägen till Askim och Hovås, och är rätt bilbaserat så man slipper mycket av problemen. Lite tråkigt dock men det gäller ju flera områden. Har också fått uppfattningen att man läser sällan om området i tabloiderna, I synnerhet i kombination med utryckningsfordon.
Citera
2022-02-19, 15:53
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TheImp

Har du bil?

Jag själv gillar området även om det kan kännas lite "industriell" ( heter det så?). Många butiker och även nära till Ica Maxi Högsbo samt Mölndal galleria eller Frölunda torg.

Dock viktigt att du har bil för att det ska underlätta livet för dig. Jag vet inte hur bussarna går men de kanske är bra?

Det går ju bussar där regelbundet både till Frölunda Torg och Marklandsgatan, två knutpunkter i kollektivtrafiken. Så även om jag kan tycka det är ett avsides ställe att bo på, utan att för den saken vara på landet, så är det lätt att ta sig dit och ifrån även utan bil. Gillar du närhet till affärer, inustriområde och motorvägar är det klockrent! Även natur, förstås.
Citera
2022-02-23, 16:59
Medlem
Ska köpa bostad i Gbg.

Har tittat på Hemnet och det känns som ”ok” priser i Linnarhult och Gunnsile. Är det bra områden trots att de ligger i Angered ?

Även Helgered verkar ok. Bra?

Är det bättre med Rödbo/Utby som inte heller är så farliga prismässigt?

Om ni skulle flytta till ett av dessa områden med barn vilket skulle det vara? Tänker främst på skolor/ förskolor ?
Citera
2022-02-23, 17:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheImp

Har du bil?

Kollektivtrafiken har blivit mycket bättre sen all utbyggnad av bostäder och handelsområden i området. Och lär bli ännu bättre.
Citera
2022-02-23, 18:25
Medlem
Hej,

Nybliven singel drygt 30 år utan barn. Ska flytta in till stan igen. Har förhoppningsvis en budget på runt 3mkr. Vad bör jag köpa i för område och hur ska jag tänka med storlek?
Spontant tänker jag att i min sits borde jag bo så centralt som möjligt. Jobbar dock på hisingen.
Citera
2022-02-24, 12:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Ska köpa bostad i Gbg.

Har tittat på Hemnet och det känns som ”ok” priser i Linnarhult och Gunnsile. Är det bra områden trots att de ligger i Angered ?

Även Helgered verkar ok. Bra?

Är det bättre med Rödbo/Utby som inte heller är så farliga prismässigt?

Om ni skulle flytta till ett av dessa områden med barn vilket skulle det vara? Tänker främst på skolor/ förskolor ?
Rödbo skulle vara nummer ett alla dagar i veckan! Bara villor av äldre snitt. Svenskt rätt igenom. Jag vet inte vilken/vilka skolor ungarna hamnar på när de bor Rödbo, men det lär väl finnas någon småskola i Säve i alla fall. Högstadium kanske blir Kärra och det är okej.

Det som är mindre bra kan vara bussförbindelser om man har behov av det.

Helgered är okej, i alla fall rent geografiskt. Bra förbindelser med stan. Är väl lite oklart vilka skolor som kan bli aktuella och det måste i så fall kollas upp ordentligt.

Linnarhult och Gunnilse hade jag undvikit om jag haft barn, de lär bli allt för mycket kontakt med mångkultur. Men att bara bo där utan kontakt med samhällsservicen såsom skola, då är det nog ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in