2022-02-10, 19:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag är verkligen inget geni, utan faktiskt 6 poäng för lågt för att komma in i MENSA när jag gjorde testet för 15 år sedan, men jag undrar vad genomsnittet här inne är och vem som sänker det mest. Om man verkligen tror att Mercedes ligger före, ja då ligger man nog på fel sida om kullen på distributionskurvan.

De flesta är överens om att Nikola Tesla var grymt smart trots det slutade hans liv i fattigdom och hade paranoida vanföreställningar.
Citera
2022-02-10, 20:17
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Ändå är Mercedes det enda företaget med en level 3 bil. Tesla har level 2. Alltså är Mercedes före Tesla, det är fakta. Det håller du nog med om.

Dessutom är Mercedesen riktigt snygg och bekväm, till skillnad från Teslan.

Vad kostar mercedesen då? Förstår faktiskt inte allt hat i den här tråden angående Tesla. Önskar själv att man hade hoppat på tåget här förlängesedan. Inte alls omöjligt att aktien tickar upp mot 2000kr styck inom 12-36 månader.

Får citera det här inlägget då haha.
Citera
2022-02-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ändå är Mercedes det enda företaget med en level 3 bil. Tesla har level 2. Alltså är Mercedes före Tesla, det är fakta. Det håller du nog med om.

Level 2 eller Level 3 säger inget om hur bra systemen fungerar. Säger bara något om hur fort föraren måste ta över kontrollen.

Du kan ha oändligt bra level2 system. 10^5 bättre än människor och du kan ha ett väldigt dåligt level 3 system med snäva use-cases.

Jämförelse (gammal)
https://www.youtube.com/watch?v=SVuBBAWbOTk&ab_channel=TheMovieTrack
Citera
2022-02-10, 20:41
Medlem
För er som faktiskt bryr er om självkörande bilar så släppte DMV en rapport där samtliga företag som jobbar med självkörande bilar, förutom tesla dvs.. rapporterade antalet miles köra och antalet interventions.

Det finns i nuläget 7st företag som kan köra helt driveriess med mindre än 1 intervention per 15000 miles. Dvs behövde fordonet bara tas över en gång per 24 tusen kilometer.

Utesluter att nämna hur jag uppfattar att Tesla ställer sig till dessa siffror. Men det ger en bra bild över vilka spelare som finns i AV landskapet.

https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/disengagement-reports/

De absolut största fanboysen dvs. Hyperchange osv säger att Tesla klarar av 5 miles / intervention. Massvis med videos visar flertalet / mile
Citera
2022-02-10, 20:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Du kan vända på det hur du vill. Den Teknik tesla har är ljusår före. Jag misstänker att du egentligen på sätt och vis begriper det, annars är det illa.
Citera
2022-02-10, 20:50
Medlem
Citat:

Tesla bygger inte ett level 3 system, så du har ingen riktig poäng.

EQS är även en halv miljon dyrare, och är enligt egna källor inte alls särskilt mycket bekvämare än en tesla.
Citera
2022-02-10, 20:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
De flesta är överens om att Nikola Tesla var grymt smart trots det slutade hans liv i fattigdom och hade paranoida vanföreställningar.

Så rätt skönt att vara korkad då eller vad försöker du säga?
Citera
2022-02-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
För er som faktiskt bryr er om självkörande bilar så släppte DMV en rapport där samtliga företag som jobbar med självkörande bilar, förutom tesla dvs.. rapporterade antalet miles köra och antalet interventions.

Det finns i nuläget 7st företag som kan köra helt driveriess med mindre än 1 intervention per 15000 miles. Dvs behövde fordonet bara tas över en gång per 24 tusen kilometer.

Utesluter att nämna hur jag uppfattar att Tesla ställer sig till dessa siffror. Men det ger en bra bild över vilka spelare som finns i AV landskapet.

https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/disengagement-reports/

De absolut största fanboysen dvs. Hyperchange osv säger att Tesla klarar av 5 miles / intervention. Massvis med videos visar flertalet / mile

Och de andra spelarna kör också i San Fransisco?
Citera
2022-02-10, 21:03
Medlem
Citat:
Du kan vända på det hur du vill. Den Teknik tesla har är ljusår före. Jag misstänker att du egentligen på sätt och vis begriper det, annars är det illa.

Även jag anser att Tesla är före merc osv.

Dock ljusår bakom namn som AutoX, Waymo, Zoox, Cruise, deeproute ai, pony Ai, Baidu, Argo Ai, Nuro, Didi, Weride osv osv.

Tesla kommer inte komma ikapp dessa med deras nuvarande sensor setup, för mycket blindspots.

Samtliga av dessa bolag använder LiDAR. Det gamla argumentet var att Lidar var sjukligt dyrt och att kameror kommer kunna användas på samma sätt som LiDAR i framtiden. Det är nu uppenbart att kameror inte kommer kunna ersätta LiDAR + att LiDAR nu är väldigt billigt. Tesla kan fysiskt inte vända i LiDAR frågan då det skulle innebära att de måste retrofita LIDAR på samtliga fordon som betalat för FSD. Även Karpathy anser att forskningen kring vision only har stagnerat och nått ett lokalt maximum.
Citera
2022-02-10, 21:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Även jag anser att Tesla är före merc osv.

Dock ljusår bakom namn som AutoX, Waymo, Zoox, Cruise, deeproute ai, pony Ai, Baidu, Argo Ai, Nuro, Didi, Weride osv osv.

Tesla kommer inte komma ikapp dessa med deras nuvarande sensor setup, för mycket blindspots.

Samtliga av dessa bolag använder LiDAR. Det gamla argumentet var att Lidar var sjukligt dyrt och att kameror kommer kunna användas på samma sätt som LiDAR i framtiden. Det är nu uppenbart att kameror inte kommer kunna ersätta LiDAR + att LiDAR nu är väldigt billigt. Tesla kan fysiskt inte vända i LiDAR frågan då det skulle innebära att de måste retrofita LIDAR på samtliga fordon som betalat för FSD. Även Karpathy anser att forskningen kring vision only har stagnerat och nått ett lokalt maximum.

Det enda jag håller med om är första raden. Kan du visa mig vart du tagit Karpathys uttalande ifrån så är det välkommet.
Citera
2022-02-10, 21:10
Medlem
Citat:
Det enda jag håller med om är första raden. Kan du visa mig vart du tagit Karpathys uttalande ifrån så är det välkommet.

hans twitter för en dag sedan . Herr Karpathy är besviken över hur andra inte försöker göra jobbet åt Tesla.

”Computer vision research feels a bit stagnating in a local minimum of 2D texture recognition on ImageNet, COCO etc. This is great but only step 1. Unlocking further progress needs new framework:
1) the data source has to become diverse videos, not individual frames from internet”

Vill du motivera varför du anser att Teslas AV tech är bättre än de bolagen jag nämnde. Utan att skriva ”de E jObbigt att mAppa stÄder”. För en dag kommer även du inse att >50% av Ubers intäkter kommer ifrån 5 städer i USA.
Citera
2022-02-10, 21:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
hans twitter för en dag sedan . Herr Karpathy är besviken över hur andra inte försöker göra jobbet åt Tesla.

”Computer vision research feels a bit stagnating in a local minimum of 2D texture recognition on ImageNet, COCO etc. This is great but only step 1. Unlocking further progress needs new framework:
1) the data source has to become diverse videos, not individual frames from internet”

Vill du motivera varför du anser att Teslas AV tech är bättre än de bolagen jag nämnde. Utan att skriva ”de E jObbigt att mAppa stÄder”. För en dag kommer även du inse att >50% av Ubers intäkter kommer ifrån 5 städer i USA.

Såg det. Det han pratar om är igenkänning av texturer i 2D (i princip stillbilder). Teslas första försök till FSD baserades mycket riktigt på att analysera bild för bild. Den nuvarande versionen av FSD (som är en rebuild från grunden) analyserar små filmklipp (i praktiken 4D). Så jag tror du misstolkar det han säger och sätter det i fel sammanhang. Han har definitivt inte menat på att FSD närmar sig en stagnation lokalt. Det är jag väldigt säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in