2022-02-08, 20:52
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är den där irriterande rutan som poppar upp när du är ute på nätet eller jobbar med något i din dator och som innehåller information du inte har bett om, eller kräver att du svarar på frågor innan du kan fortsätta med det du egentligen ville göra. Det kallas tydligen "dialogruta" även när det handlar om envägskommunikation där du bara behöver bekräfta att du har sett rutan.

Jaha, där ser man.
Lite andefattigt låter det nog ändå.
Citera
2022-02-08, 22:08
Medlem
Vad har hänt med "självmord"? Alla tycks säga suicid vilket låter bedrövligt med svenskt uttal

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/farre-tar-livet-av-sig-efter-att-bron-fatt-hogre-hoppskydd-nu-ska-fler-platser-sakras-upp
Citera
2022-02-08, 22:14
Medlem
Citat:
Det är den där irriterande rutan som poppar upp när du är ute på nätet eller jobbar med något i din dator och som innehåller information du inte har bett om, eller kräver att du svarar på frågor innan du kan fortsätta med det du egentligen ville göra. Det kallas tydligen "dialogruta" även när det handlar om envägskommunikation där du bara behöver bekräfta att du har sett rutan.

Nu är det i och för sig så att det är väldigt länge sedan jag ägnade mig åt någon programmering mot användargränssnittet, men är det inte så att dialogrutan kallas just dialogruta? Som i sin tur kan vara antingen modal eller amodal, och alltså förbjuda att man minimerar den eller tillåter just det?
Citera
2022-02-08, 22:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Vad har hänt med "självmord"? Alla tycks säga suicid vilket låter bedrövligt med svenskt uttal

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/farre-tar-livet-av-sig-efter-att-bron-fatt-hogre-hoppskydd-nu-ska-fler-platser-sakras-upp

Det har väl hänt samma som med blodförgiftning som numera går under namnet sepsis. Det går alltså i riktning mot att använda internationella namn på organ, sjukdomar och dödsorsaker. Bukspottkörteln börjar mer exempelvis och mer att kallas pankreas.
Citera
2022-02-08, 22:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anhinga
Nu är det i och för sig så att det är väldigt länge sedan jag ägnade mig åt någon programmering mot användargränssnittet, men är det inte så att dialogrutan kallas just dialogruta? Som i sin tur kan vara antingen modal eller amodal, och alltså förbjuda att man minimerar den eller tillåter just det?

Det där är tack och lov ingenting jag behöver sätta mig in i för att bearbeta texten. Och ingenting man behöver besvära läsaren med, om denne är en normalanvändare. Men tack i alla fall.
Citera
2022-02-09, 14:17
Medlem
Blamagegudinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped

Suicid är mycket finare än självmord om vi tänker ren fonetik. Är dock i regel emot anglifieringar.
Citera
2022-02-09, 16:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blamagegudinnan
Suicid är mycket finare än självmord om vi tänker ren fonetik. Är dock i regel emot anglifieringar.

Tur att det inte är en anglicism då. Det är ju den latinska termen som används inom läkarvetenskapen.
Citera
2022-02-09, 18:29
Medlem
Lyzzas avatar
Om man inte är en person som inte har några problem med auktoriteter, är en sådan dag/år/månad mycket god för att få chefens stöd och uppskattning.

Blir förvirrad av dubbla negationer.

Går det att skriva denna mening annorlunda?
Citera
2022-02-09, 19:27
Medlem
Eponumoss avatar
Vet inte om detta är korrekt tråd, men vi provar.

Vad är det för skillnad mellan en flagga och en fana?
Citera
2022-02-09, 19:37
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Om man inte är en person som inte har några problem med auktoriteter, är en sådan dag/år/månad mycket god för att få chefens stöd och uppskattning.

Blir förvirrad av dubbla negationer.

Går det att skriva denna mening annorlunda?
De förvirrar väl de flesta och det kan vara svårt att veta vad som är korrekt eftersom det inte bara är en språkfråga utan vad personen har för intention, vad denne faktiskt menar som är avgörande.

Din avslutande bisats giltighet är också svår att avgöra och vad hänvisar du till med ”är en sådan dag”?

Hursomhelst, jag skulle skriva något likande;

Om man är en person som inte har problem med auktoriteter finns det goda möjligheter för att få uppskattning en sådan dag.

Om det nu är det som menas.
Citera
2022-02-09, 19:46
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vet inte om detta är korrekt tråd, men vi provar.

Vad är det för skillnad mellan en flagga och en fana?

Enligt Wikipedia är en skillnad att en fana, till skillnad från en flagga, ofta är unik. Det finns normalt ingen annan som har en likadan.
Citera
2022-02-09, 19:49
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Enligt Wikipedia är en skillnad att en fana, till skillnad från en flagga, ofta är unik. Det finns normalt ingen annan som har en likadan.
Varför jag frågar är därför att jag hörde en person anmärka på en annan person som kallade svenska flaggan för en fana med orden ”Det är inte en fana, det är en flagga”.

Jag kom senare på att jag inte vet vad som särskiljer dem. Att en fana ofta är unik torde ju kunna innebära att den inte alltid är unik, således tillbaka till ruta noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in