2022-02-09, 19:55
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Varför jag frågar är därför att jag hörde en person anmärka på en annan person som kallade svenska flaggan för en fana med orden ”Det är inte en fana, det är en flagga”.

Jag kom senare på att jag inte vet vad som särskiljer dem. Att en fana ofta är unik torde ju kunna innebära att den inte alltid är unik, således tillbaka till ruta noll.

Nåja, att den inte alltid är unik kan ju till exempel betyda att en organisation av något slag har flera avdelningar som har likadana fanor. Den finns i mer än ett exemplar. Men ingen annan organisation har en likadan fana.

Tycker du inte att det är någon skillnad alls mot en flagga, om det skulle visa sig att en fana existerar i två exemplar? Jag tycker nog att det är en liten skillnad, i alla fall.
Citera
2022-02-09, 20:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Enligt Wikipedia är en skillnad att en fana, till skillnad från en flagga, ofta är unik. Det finns normalt ingen annan som har en likadan.

Wikipedia är inte tillförlitlig. Enligt Svensk Ordbok är både en flagga och en fana unika företeelser. Skillnaden är att nationer har flaggor och föreningar med mera har fanor.
Citera
2022-02-09, 20:38
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Wikipedia är inte tillförlitlig. Enligt Svensk Ordbok är både en flagga och en fana unika företeelser. Skillnaden är att nationer har flaggor och föreningar med mera har fanor.

Jag vet ju inte säkert, men jag tror att "unik" i det här sammanhanget betyder "tillverkad i ett exemplar". Den svenska flaggan, för att ta ett närliggande exempel, är unik i förhållande till andra nationsflaggor som mönster betraktat, men den masstillverkas och kan köpas i en välsorterad järnaffär. Vill man däremot ha en fana så får man tillverka den själv eller beställa hos sin skräddare.
Citera
2022-02-09, 21:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vet ju inte säkert, men jag tror att "unik" i det här sammanhanget betyder "tillverkad i ett exemplar". Den svenska flaggan, för att ta ett närliggande exempel, är unik i förhållande till andra nationsflaggor som mönster betraktat, men den masstillverkas och kan köpas i en välsorterad järnaffär. Vill man däremot ha en fana så får man tillverka den själv eller beställa hos sin skräddare.

Fast det känns ju som en ytterst märklig definition. Självklart produceras fanor i flera exemplar även om de inte massproduceras. Wikipedia-artikeln ser allt annat än tillförlitlig ut speciellt inte gällande den passage du lutar dig mot, där det står:
En fana är, till skillnad från en flagga, ofta unik
...ofta unik
Citera
2022-02-09, 21:32
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Fast det känns ju som en ytterst märklig definition. Självklart produceras fanor i flera exemplar även om de inte massproduceras. Wikipedia-artikeln ser allt annat än tillförlitlig ut speciellt inte gällande den passage du lutar dig mot, där det står:
En fana är, till skillnad från en flagga, ofta unik
...ofta unik

På vilket sätt är det "självklart" att fanor produceras i flera exemplar? Jag kan tänka mig att till exempel fackförbund och nykterhetsorganisationer, i den mån sådana fortfarande finns och marscherar, har en standardfana som produceras i flera exemplar, men denna görs ju sedan ofta unik genom att man broderar eller syr på bokstäver och siffror som berättar vilken avdelning det handlar om.
Citera
2022-02-09, 21:33
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
De förvirrar väl de flesta och det kan vara svårt att veta vad som är korrekt eftersom det inte bara är en språkfråga utan vad personen har för intention, vad denne faktiskt menar som är avgörande.

Din avslutande bisats giltighet är också svår att avgöra och vad hänvisar du till med ”är en sådan dag”?

Hursomhelst, jag skulle skriva något likande;

Om man är en person som inte har problem med auktoriteter finns det goda möjligheter för att få uppskattning en sådan dag.

Om det nu är det som menas.

Snodde meningen från en sida med numerologi. Var inte x 2 jag hängde upp mig på.

Ja just det, om det nu är så man menar. Himla svår mening. Men din tolkning låter bra.

Rulla ner till numer 4 så ser du meningen. https://www.twice.se/numerologi-i-vardagen.html
Citera
2022-02-09, 22:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På vilket sätt är det "självklart" att fanor produceras i flera exemplar? Jag kan tänka mig att till exempel fackförbund och nykterhetsorganisationer, i den mån sådana fortfarande finns och marscherar, har en standardfana som produceras i flera exemplar, men denna görs ju sedan ofta unik genom att man broderar eller syr på bokstäver och siffror som berättar vilken avdelning det handlar om.

Du skruvar det verkligen till dess yttersta gänga, men för att möta dig där kan väl sägas att avdelning X säkert låter brodera ett antal. Du nämner ju även begreppet standardfana, vilket ju gör det lite märkligt att en fana skulle vara unik i betydelsen bara finnas i ett exemplar.
Citera
2022-02-09, 22:42
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Du skruvar det verkligen till dess yttersta gänga, men för att möta dig där kan väl sägas att avdelning X säkert låter brodera ett antal. Du nämner ju även begreppet standardfana, vilket ju gör det lite märkligt att en fana skulle vara unik i betydelsen bara finnas i ett exemplar.

Jag menade förmodligen standar-fana. Men vi kan ju kalla det fanbas i stället. Själv har jag lite svårt för det där svartvita tänkandet där det antingen förhåller sig till hundra procent på det ena sättet eller till hundra procent på det andra sättet. Att man hittar ett exempel där en regel eller definition inte kan tillämpas betyder inte nödvändigtvis att regeln eller definitionen är värdelös. Generella sanningar handlar mycket om statistiska sannolikheter. Man får försöka lära sig att leva med en viss osäkerhet.
Citera
2022-02-10, 04:53
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Det är den där irriterande rutan som poppar upp när du är ute på nätet eller jobbar med något i din dator och som innehåller information du inte har bett om, eller kräver att du svarar på frågor innan du kan fortsätta med det du egentligen ville göra. Det kallas tydligen "dialogruta" även när det handlar om envägskommunikation där du bara behöver bekräfta att du har sett rutan.

Det du beskriver är precis betydelsen of modal dialogruta. Om det inte är modal kan du lämna den öppen och göra andra saker in programmet.
Citera
2022-02-10, 09:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag menade förmodligen standar-fana. Men vi kan ju kalla det fanbas i stället. Själv har jag lite svårt för det där svartvita tänkandet där det antingen förhåller sig till hundra procent på det ena sättet eller till hundra procent på det andra sättet. Att man hittar ett exempel där en regel eller definition inte kan tillämpas betyder inte nödvändigtvis att regeln eller definitionen är värdelös. Generella sanningar handlar mycket om statistiska sannolikheter. Man får försöka lära sig att leva med en viss osäkerhet.

Fast det du lutar dig mot känns ju som en tämligen kryptisk och svårfångad definition. Det är väl bra mycket bättre att se huvudregeln som att nationer har flaggor och andra (organisationer med mera) har fanor?
Citera
2022-02-10, 10:57
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Fast det du lutar dig mot känns ju som en tämligen kryptisk och svårfångad definition. Det är väl bra mycket bättre att se huvudregeln som att nationer har flaggor och andra (organisationer med mera) har fanor?

Undantag finns dock. Om vi går till pålitliga Monumenta Ullerakerensia cum Upsalia Nova illustrata, aka Ulleråkers Häradz Minnings-Merken, Med Nya Upsala Uti Uplands Första Del Thiundaland Antecknade Af Kongl. Secreteraren och Aniquarien Johan Peringskiöld, skall vi där finna att den svenska flaggan omtalas såsom fana:

”Under Swenska fanan med tre Kronor fächtade någre Ridderlige Höfdingar bland hwilka en Sture af gamla Stureslächten ...”

Sådan skrev man ännu i Herrens år 1719.
Citera
2022-02-10, 11:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Det skulle vara enklare, men överensstämmer det med det allmänna språkbruket? Det är till exempel inte ovanligt att olika företag har flaggstänger i vilka man hissar tygstycken med den egna logotypen. Vad skulle folk i allmänhet kalla dessa tygstycken? Inte fanor, väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in