2022-02-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns andra sjukdomar, som inte är demenssjukdom, men som kan leda till en symtombild med lindriga kognitiva nedsättningar. Det är därför en mer omfattande utredning av misstänkt demens innefattar en mängd andra undersökningar/utredningar.

Samtidigt är det så att om man får små proppar i hjärnan, täpper de till kärl som försörjer någon del av hjärnans celler, vilka då dör. De delar som dör bidrar till de försämringr som patienten kan få, beroende på var propparna sitter och skador på hjärna kan bidra på sikt till en demens.

Ett exempel:
CADASIL (en ärftlig sjd)
"Cerebral Autosomal Dominant Arteriopati med Subkortikala (under hjärnbarken) Infarkter och Leukoencefalopati (förändringar i hjärnans vita substans)."

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halsotillstand/cadasil/

Observera!!
Jag har inte sagt att Esbjörn vare sig har en demenssjukdom eller CADASIL, så du eller andra behöver inte hoppa på mig om att jag sagt det, eller att jag önskar att Esbjörn har den här sjukdomen.

Oavsett vilket slutresultatet blir efter den pågående demsutredningen, är det inte vare sig moraliskt eller empatiskt av Ebba att driva fram det här husköpet på det vis hon har gjort.

Det skulle inte vara det, vilken köparen än är.

Säljaren har påvisat en kognitiv nesättning om än lindrig och även om han har av rätten bedömts vara rättskababel, så finns det anledning till att lyssna på att säljaren säger att han upplevt att Ebba tjatat och att han inte kunnat stå upp för sig själv, ångrat sig, uppvisar ett beteende som kan uppfattas som irrationellt och desperat genom alla vändor i den rättsliga processen.

Ebba framhärdar husköpet på ett i mina ögon sett hänsynslöst och egoistiskt sätt.

Jag hoppas att hon en dag inser hur hänsynslöst hon agerat och att hon ångrar sitt beteende. Tyvärr kommer Esbjörn aldrig att få tillbaka sitt hus, förmodligen kommer Esbjörn inte finnas till längre, men kanske har det ändå kunnat leda till något bättre.

Det är aldrig för sent att utvecklas och få insikter.
Juridiskt är det sedan länge för sent.
Första inte varför du maler på om ovidkommande saker.
2022-02-07, 12:46
Medlem
Q6s avatar
Då ett flertal i tråden inte förstår vad målet i detta fallet handlar utan svävar ut i något allmänt svammel så är det dags att påminna om att målet handlar om överklagande av stadsfästelse av förlikningen.

Förlikningen har förhandlats fram utav Esbjörns ombud och har presenterats för honom innan han skrev under den.

Det fjärde skälet till överklagande är:

Visserligen lästes förlikningsavtalet högt för mig men det lästes för snabbt så att jag inte uppfattade innehållet.

Vanligt att avtal läses högt så att de som skall underteckna det verkligen förstår vad de undertecknar. Det åligger också ombudet att förvissa sig om att deras klient förstår vad de skriver under. Samtidigt så har klienten ett ansvar att be om ett förtydligande om de inte förstår. Esbjörn påstår inte att hans ombud har vilselett honom utan att de helt enkelt har läst för fort. Om han inte har påpekar detta för dem och bett dem att läsa saktare samt dessutom har undertecknat ett avtal som han påstår sig inte ha uppfattat innehållet i så kan han inte hålla någon annan ansvarig för detta.

Inget av det som Esbjörn har anfört som sitt fjärde skäl är styrkt och det har inte ens gjorts försök att styrka överklagandet.
2022-02-07, 13:01
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Då ett flertal i tråden inte förstår vad målet i detta fallet handlar utan svävar ut i något allmänt svammel så är det dags att påminna om att målet handlar om överklagande av stadsfästelse av förlikningen.

Förlikningen har förhandlats fram utav Esbjörns ombud och har presenterats för honom innan han skrev under den.

Det fjärde skälet till överklagande är:

Visserligen lästes förlikningsavtalet högt för mig men det lästes för snabbt så att jag inte uppfattade innehållet.

Vanligt att avtal läses högt så att de som skall underteckna det verkligen förstår vad de undertecknar. Det åligger också ombudet att förvissa sig om att deras klient förstår vad de skriver under. Samtidigt så har klienten ett ansvar att be om ett förtydligande om de inte förstår. Esbjörn påstår inte att hans ombud har vilselett honom utan att de helt enkelt har läst för fort. Om han inte har påpekar detta för dem och bett dem att läsa saktare samt dessutom har undertecknat ett avtal som han påstår sig inte ha uppfattat innehållet i så kan han inte hålla någon annan ansvarig för detta.

Inget av det som Esbjörn har anfört som sitt fjärde skäl är styrkt och det har inte ens gjorts försök att styrka överklagandet.

Han borde rimligtvis bett dom om att läsa det två gånger då.
Det är samma förfarande som när han undertecknade köpeavtalet
Man kan ju hoppas att dom skrev sakta så han hinner läsa när han väl får det.
Jag har aldrig varit med om en struligare person
Senast redigerad av braattha 2022-02-07 kl. 13:04.
2022-02-07, 13:19
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Han borde rimligtvis bett dom om att läsa det två gånger då.
Det är samma förfarande som när han undertecknade köpeavtalet
Man kan ju hoppas att dom skrev sakta så han hinner läsa när han väl får det.
Jag har aldrig varit med om en struligare person

Frågan är om han medvetet har skrivit på något som han inte förstod eller om någon i efterhand har påpekat detta för honom?

Han måste tydligen ha varit fullt medveten om att han undertecknade köpebrevet vilket torde ha skett på banken när slutlikviden överfördes.
2022-02-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Så du menar på fullaste allvar att Odalsgårdens eventuella handkassan är relevant för Ebba och Esbjörns fastighetsaffär. Men att spekulera kring Truls är det inte. Goddag yxskaft! Du lever i en värld där skyddslapparna är feta och sanningen är underordnad.

Truls påstådda inblandning är ett fantasifoster, Det finns ingen bevisning, inga dokument som stödjer det, inga indicier som pekar i den riktningen

Det vi diskuterade, om du mot förmodan inte förstod vad du läste, var om och hur hur Binninge fått betalt. Binninge är ju som bekant bevisat inblandad i det här ärendet som främst ombud fr Esbjörn men även gammal bekant med den som tillskansat sig en generalfullmakt för Esbjörn.

Binninge visar upp lyxiga middagar mm på instagram och försöker framställa sig som framgångsrik jurist. Det vi vet är att Binninge inte kan ha en inkomst över existensminimum. Då kommer kronofogden. Vi vet även att Binninge varken äger eller har officiell roll i "sitt" företag. Han är inte heller anställd där (såvida de inte gett fan i att redovisa det)
Så om han tagit betalt för sina tjänster. Hur har han fått betalt?

Jag har redan förklarat för dig hur man testar teorier och avgör om de är rimliga eller inte. Om du sen inte förstår tankesättet är inte mitt fel.

Förövrigt har vi även här kanske det egentliga skälet till att Binninge klev av som ombud.
När han insåg att det skulle hamna i rätten så skulle det förr eller senare redas ut vilka kostnader ombuden ansåg sig ha och vem som skulle stå för dessa.....
2022-02-07, 14:01
Medlem
Citat:
Jag kände inte till att jag skjutsades till ett möte i Uppsala av min vän Monica P för att skriva under ett förlikningsavtal i hennes hus i Uppsala. Jag fick veta detta i bilen på väg till hennes bostad. Jag sa då ifrån flera gånger att jag inte ville skriva under något avtal innan jag i lugn och ro fick läsa igenom det tillsammans med min vän Ulf Lööv.

Vi vet inte hur många gånger som Esbjörn fick läsa igenom förlikningen innan han skrev under den. Vilken roll som Ulf Lööv har spelat vet vi inte, det vi kan klargöra är att han inte har varit varken ombud eller part i målet.

Denne Ulf ja...
Uppenbart var man av någon anledning mån om att Ulf INTE skulle ha tillgång till förlikningen
Framförallt inte den sekretessbelagda delen som det bara är 2 personer som skall känna till innehållet i (+ deras ombud som då lyder under advokatsamfundets regler)
2022-02-07, 14:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Att SH inväntar utredningen är i mina ögon självklart, allt annat vore en skandal.
Känns även tryggt att veta SH inte lyder under obehagliga Ebba utan står upp för sanningen och låter inte sej påverkas av Ebbas maktfullkomliga beteende.
Verkligen! Att SH inväntar tyder på att de inte anser tidigare inlämnat material svarar på frågan om Esbjörn är dement eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Vilka personer har Ebba hängt ut, förutom Binninge? Och hur har hon hängt ut dessa?
Ibland när frågor fortsätter komma upp trots att du/ni vet svaret på dem kan man ju undra hur ni tänker. Vill ni att det hela tiden ska upprepas i tråden vilka felaktigheter och lögner Ebba blivet påkommen med?
Till att börja med så nämner Ebba två personer i en intervju. Vi antar att hon syftar på Majkgård och Matz i det läget. I ett Facebook inlägg skriver hon om Monicas, Majkgård, Majkgårds vaktmästare dennes fru och dotter, räcker det?
Dessutom ifrågasätter Ebba varför Monica ordnat en nevorpsykisrtisk undersökning till Esbjörn. Är hon rädd för resultatet måne.
Citat:
Om politiker hamnade på löpet automatiskt när de sa tveksamma saker, borde sossarna Strandhäll och Morgan ha en helsida varje dag. Men ser aldrig att deras påhopp och felaktigheter hamnar där, utan stannar på twitter. Så alla politiker behandlas inte lika av media.
Jasså vilka personangrepp gör dom då?
Citat:
För att svara på din sista fråga, ja, jag hade ansett att till och med Strandhäll hade haft rätt här, om det var hon och inte Ebba, trots att jag kraftigt ogillar Strandhäll och hennes sätt. För följer man stigen med fakta, istället för stigen med känslor, så hamnar man på samma ställe varje gång.
Tack för det svaret. Du är den första som svarar på frågan.

En affär är aldrig bara fakta, en affär är även etik och känslor. Och förser man dessa stigar oxå så landar man oxå på samma ställe hela tiden. Det vill säga Ebba har handlat omoraliskt.
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
och allra värst kommer det då att blåsa om och i kring den som drog igång hela denna så skamfulla "husaffär" - dement blir man inte hux flux från den ena dagen till den andra utan det är en sjukdom som till en början långsamt framskrider men övergår efter vart till ett allt snabbare accelererande förlopp

(extra - såg nu på morgon-TV att vi kan se Ebba i TV4:as partiledardebatt i kväll kl 20:00)
Precis, och frågan är om det är okey med med motiveringen är att det går inte att bevisa att han var dement när kontraktet skrevs.
( jag tror inte denna fråga kommer upp under en partiledaredebbat. Då är det inte fokus på partiledarna personer, utan på åsikter i olika frågor.

Det kan givetvis vara kul att se vilka grodor som hoppar ur munnen på Ebba i allafall och förvisso ska ett av debatt ämnena var kriminalitet)
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om det är så att han blev framtvingad så borde det finnas en polisanmälan för detta.
Självklart borde det det.

Om det är så att det visar sig att Esbjörn har haft jävig juridiska rådgivning i detta så borde allt tas om från dag ett. Ebba vill väll vinna huset för hon har rätt, inte för att Esbjörn saknat adikvat juridisk hjälp.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men då förstår du fel. Lagar fungerar inte retroaktivt. Om Esbjörn ÄR dement är fullkomligt irrelevant.
Det ENDA som räkans är om han VAR DEMENT VID TILLFÄLLET. Och det var han inte.
Ingenting faller - eftersom ingen har haft något att invända mot det.
Så du tycker att om det inte går att bevisa att Esbjörn var dement när kontraktet skrevs så har Ebba inte handlat fel.
2022-02-07, 14:32
Medlem
Citat:
Så du tycker att om det inte går att bevisa att Esbjörn var dement när kontraktet skrevs så har Ebba inte handlat fel.
jag har ALDRIG tyckt att Ebba handlat fel då jag hela tiden utgått från verkligheten - att Esbjörn aldrig var dement.
Du anser ju att Ebba handlat fel eftersom du utgår från påhittade premisser - att Ebba sträckte fram ett papper under näsan på honom när han låg där på sin dödsbädd.
fast vänta nu lite - det var ju majkgård som körde det upplägget..
2022-02-07, 14:32
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Denne Ulf ja...
Uppenbart var man av någon anledning mån om att Ulf INTE skulle ha tillgång till förlikningen
Framförallt inte den sekretessbelagda delen som det bara är 2 personer som skall känna till innehållet i (+ deras ombud som då lyder under advokatsamfundets regler)

Det har säkert funnits synpunkter ifrån både parterna och SÄPO på när och hur Esbjörn skulle få besöka fastigheten. Kan ju knappast legat i någons intresse att det skulle vara ett spektakel med media som bevakar besöken.

Man har uppenbarligen noterat hur uppgifter har läckt till media och ville begränsa medias insyn.

Ulf verkar onekligen vara en udda figur men sekretessen behöver inte vara riktad speciellt mot honom, dock så omfattas han utav den då han varken är part eller ombud.
2022-02-07, 14:33
Medlem
Citat:
Verkligen! Att SH inväntar tyder på att de inte anser tidigare inlämnat material svarar på frågan om Esbjörn är dement eller inte.
Åter igen spinner du iväg och tar ett lösryckt påstående som någon form av sanning eller bekräftelse på dina egna teorier.

SH har redan meddelat att ärendet tilldelats en grupp. Det betyder att de anser att de har det material de behöver för att ta ett beslut.

Det har dessutom förklarats ÅTSKILLIGA gånger att vad en demensutredning säger NU inte har någon som helst relevans till vad Esbjörn anförde i sitt överklagande.
2022-02-07, 14:36
Avslutad
Citat:
Ibland när frågor fortsätter komma upp trots att du/ni vet svaret på dem kan man ju undra hur ni tänker. Vill ni att det hela tiden ska upprepas i tråden vilka felaktigheter och lögner Ebba blivet påkommen med?
Till att börja med så nämner Ebba två personer i en intervju. Vi antar att hon syftar på Majkgård och Matz i det läget. I ett Facebook inlägg skriver hon om Monicas, Majkgård, Majkgårds vaktmästare dennes fru och dotter, räcker det?
Dessutom ifrågasätter Ebba varför Monica ordnat en nevorpsykisrtisk undersökning till Esbjörn. Är hon rädd för resultatet måne.
Jasså vilka personangrepp gör dom då?
Tack för det svaret. Du är den första som svarar på frågan.

En affär är aldrig bara fakta, en affär är även etik och känslor. Och förser man dessa stigar oxå så landar man oxå på samma ställe hela tiden. Det vill säga Ebba har handlat omoraliskt.
Precis, och frågan är om det är okey med med motiveringen är att det går inte att bevisa att han var dement när kontraktet skrevs.
( jag tror inte denna fråga kommer upp under en partiledaredebbat. Då är det inte fokus på partiledarna personer, utan på åsikter i olika frågor.

Det kan givetvis vara kul att se vilka grodor som hoppar ur munnen på Ebba i allafall och förvisso ska ett av debatt ämnena var kriminalitet)
Självklart borde det det.

Om det är så att det visar sig att Esbjörn har haft jävig juridiska rådgivning i detta så borde allt tas om från dag ett. Ebba vill väll vinna huset för hon har rätt, inte för att Esbjörn saknat adikvat juridisk hjälp.

Ebbas hängiva här i tråden vill inte höra talas om att Esbjörn skulle vara dement. Även denna skara vet innerst inne att Ebba inte kan fullfölja affären om det finns minsta lilla misstanke på att Esbjörn kan varit dement redan när hon övertalade honom att sälja.
2022-02-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ulf verkar onekligen vara en udda figur men sekretessen behöver inte vara riktad speciellt mot honom, dock så omfattas han utav den då han varken är part eller ombud.

Inte sekretessen i sig. Esbjörn anför ju dock specifikt att det just är Ulf han vill ha hjälp av. Inte sina ombud, inte personen som hjälper honom med ekonomin utan just Ulf.

Det var ju även Ulf som påstås ha hjälpt honom med brevet till Ebba.

Ett långskott är ju att det kanske är Ulf som var ute efter huset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in