Citat:
Ursprungligen postat av
Palfrey
Vad gäller vid sjukdom?
Känner mig riktigt krasslig och vet inte om jag vågar sjukanmäla mig via försäkringskassan.
Dom måste väl först godkänna den?
Hur svårt är det att få igenom så att försäkringskassan godkänner ens sjukanmälan? Vad krävs? Måste jag skicka in ett positivt COVID test?
Du behöver läkarintyg om du är sjukskriven längre än 14 dagar, annars behövs ingen dokumentation. Godkännande är mer eller mindre automatiskt.
Du ska absolut inte vara rädd för att sjukanmäla dig. Det är bara förmånligt när man går hos CSN. Dels behöver du inte prestera vanligt studieresultat under sjuktiden, dels får du fullt studiestöd men det dras inte av från de veckor du får utnyttja, så det är bara positiva effekter att vara sjukskriven när man studerar och inte arbetar.