2022-01-28, 19:43
  #2329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Skolan hade inte lagt in om antalet poäng jag tagit så när jag ansökte fick jag svar att mitt studieresultat inte nått upp till att bli beviljad csn och jag behövde komplettera och skicka med ett intyg på studieresultatet.


Samma situation här. Otillräckliga betyg och intyg från skolan och kombination med csn låånga handläggningstider..
Citera
2022-01-29, 21:19
  #2330
Medlem
Visst är det så att man får lite större belopp av CSN i janarui. Har för mig det var så, eller vad beror det på ? Någon som kan förklara
Citera
2022-02-01, 13:30
  #2331
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det är två januariveckor också, man får för vecka 3-8.

Inte i augusti... Vilket var din frågeställning.
Citera
2022-02-02, 00:52
  #2332
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Visst är det så att man får lite större belopp av CSN i janarui. Har för mig det var så, eller vad beror det på ? Någon som kan förklara
Ja. Även i augusti.

Detta eftersom det är terminsstart och många har större utgifter för kurslitteratur då.
Citera
2022-02-03, 16:01
  #2333
Medlem
Vad gäller vid sjukdom?


Känner mig riktigt krasslig och vet inte om jag vågar sjukanmäla mig via försäkringskassan.
Dom måste väl först godkänna den?
Hur svårt är det att få igenom så att försäkringskassan godkänner ens sjukanmälan? Vad krävs? Måste jag skicka in ett positivt COVID test?
Citera
2022-02-03, 19:00
  #2334
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palfrey
Vad gäller vid sjukdom?


Känner mig riktigt krasslig och vet inte om jag vågar sjukanmäla mig via försäkringskassan.
Dom måste väl först godkänna den?
Hur svårt är det att få igenom så att försäkringskassan godkänner ens sjukanmälan? Vad krävs? Måste jag skicka in ett positivt COVID test?
Du behöver läkarintyg om du är sjukskriven längre än 14 dagar, annars behövs ingen dokumentation. Godkännande är mer eller mindre automatiskt.

Du ska absolut inte vara rädd för att sjukanmäla dig. Det är bara förmånligt när man går hos CSN. Dels behöver du inte prestera vanligt studieresultat under sjuktiden, dels får du fullt studiestöd men det dras inte av från de veckor du får utnyttja, så det är bara positiva effekter att vara sjukskriven när man studerar och inte arbetar.
Citera
2022-02-03, 19:39
  #2335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du behöver läkarintyg om du är sjukskriven längre än 14 dagar, annars behövs ingen dokumentation. Godkännande är mer eller mindre automatiskt.

Du ska absolut inte vara rädd för att sjukanmäla dig. Det är bara förmånligt när man går hos CSN. Dels behöver du inte prestera vanligt studieresultat under sjuktiden, dels får du fullt studiestöd men det dras inte av från de veckor du får utnyttja, så det är bara positiva effekter att vara sjukskriven när man studerar och inte arbetar.

Okej men vad händer när jag kommer tillbaka till studierna och ligger efter med typ 3-4 rapporter att lämna in??? Måste man ta igen allting? Förstår inte riktigt detta...

14 vardagar eller räknas helgerna in?

Kan man bli utskriven från folkhögskolan om man går där och blir sjuk? Fattar ej reglerna
__________________
Senast redigerad av Palfrey 2022-02-03 kl. 20:00.
Citera
2022-02-03, 20:41
  #2336
Medlem
Har en till fråga.

Jag har sökt csn på folkhögskolan.
Men jag går också en kurs på universitetet.

Jag kommer att sjukanmäla mig för jag är sjuk.
Men jag kommer att delta på en obligatorisk sak på distans på universitetet. Kommer universitetet meddela detta till CSN?

jag måste verkligen vara med på den saken för annars måste man läsa om kursen.
Citera
2022-02-06, 16:42
  #2337
Medlem
Nån som vet att om det preliminära asterisken försvunnit och utbetalningen är med svart text som vanligt, betyder det att utbetalningen är spikat och klart och kommer det datumet som står?
Citera
2022-02-07, 13:45
  #2338
Medlem
howdie11s avatar
Har ansökt om att betala mindre av mitt studielån då jag i nuläget står nästan utan inkomst. Däremot kommer jag snart få en timanställning och kommer få en betydligt högre inkomst än vad jag har nu. Hur hög vet jag dock inte. Kommer ju variera från månad till månad.

Enligt CSN måste jag uppdatera min inkomst när den förändras, samt skriva "uppskattad" inkomst för 2022. Innebär det att jag skriver ny siffra varje månad efter första lönen då? Är givetvis svårt att veta hur mycket jag kommer tjäna under året.

Slutar väl med att man får straffavgift...
Citera
2022-02-07, 18:49
  #2339
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Har ansökt om att betala mindre av mitt studielån då jag i nuläget står nästan utan inkomst. Däremot kommer jag snart få en timanställning och kommer få en betydligt högre inkomst än vad jag har nu. Hur hög vet jag dock inte. Kommer ju variera från månad till månad.

Enligt CSN måste jag uppdatera min inkomst när den förändras, samt skriva "uppskattad" inkomst för 2022. Innebär det att jag skriver ny siffra varje månad efter första lönen då? Är givetvis svårt att veta hur mycket jag kommer tjäna under året.

Slutar väl med att man får straffavgift...

Du kan förändra den där beräkningen nästan hur många gånger du vill. Du kan ändra den i december i år om du vill det. Har du inte ändrat den alls fram tills dess så kommer det ju dock bli så att det du har kvar att betala för året hamnar i en klumpsumma i december.
Citera
2022-02-11, 17:32
  #2340
Medlem
Silbers avatar
Hej alla. Jag undrar anställning på heltid kan räknas som orsak för missade studier under 5 veckor? Inkomsten är mindre än aktuella fribeloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in