2022-01-12, 21:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
alltså fattar inte detta med det csn som ska komma nu den 17de

det står att det som saknas är studieförsäkran (lämnat in nu) samt uppgifter från skolan om att jag börjat studera

vad fan innebär det? jag går ett program på 3 år och skolan vet att jag studerar, dock börjar denna kurs den 18de

så hur ska skolan hinna meddela att jag börjat studera denna kurs om csn ska betalas ut den 17de?

sen undrar jag också om man får csn utbetalt även om det inte bokförs i ens konto att pengarna kommer? alltså för mig kommer det alltid några dagar innan bokfört att pengarna kommer men nu har jag inte fått nåt sånt än
Kontakta din skola och se till så att de inte missat att föra över informationen till CSN. Är det på högskola/universitet kan du kanske också titta själv i Ladok.
Citera
2022-01-14, 00:31
Medlem
Kan någon hjälpa mig med min fråga, jag har försökt pussla ihop det själv genom csn hemsida men jag är inte säker.

I början av 2021 sökte jag csn bidrag+lån 100% för hela vårterminen och klarade totalt 36hp.

I slutet av juni 2021 sökte jag csn+bidrag 50% för en sommarkurs på 7,5hp denna kursen har jag inte klarat än men har möjlighet att tenta den i mars.

För höstterminen 2021 och vårterminen 2022 sökte jag också bidrag+lån 100% och blev beviljad det och har klarat 30hp hittills.

Förutsatt att jag klarar mina ordinarie 30hp denna terminen, kommer jag få ett återkrav nästa gång jag söker bidrag eftersom jag inte klarat något för sommaren 2021 även om jag gör kursen i mars?
Citera
2022-01-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Överlappar kurserna och båda kurserna används som underlag till examen eller för att uppfylla poängkrav vid sök av kurs kommer du få problem. Detta är ett problem mellan dig och lärosätet, CSN har inget med saken att göra. Detta gäller vanliga kurser på högskola/universitet, har ingen koll på hur det fungerar på YH eller komvux. Jag antar att skolan du söker inte alls bryr sig att du läser samma kurs igen hos dem, dem tjänar ju pengar på det.

De från YH har inte noterat något och kursen är helt annorlunda. Fått csn och de verkar inte bry sig, skönt.
Citera
2022-01-19, 22:37
Medlem
Hur svårt är det att få ta en paus med av betalningar? Jobbar med hyfsad lön men ensamstående och allmänt tight just nu. Kanske inte hjälper?
Citera
2022-01-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Hur svårt är det att få ta en paus med av betalningar? Jobbar med hyfsad lön men ensamstående och allmänt tight just nu. Kanske inte hjälper?

Kontakta de och gör en avbetalningsplan utifrån dina förutsätningar. Du kanske kan betala så lite som en hundring eller två i månaden. Sedan kan du alltid betala extra på lånet när du har råd.
Citera
2022-01-23, 22:02
Medlem
Vet ni när riksdagen ska rösta om förslaget med fribelopp from till och med 30 juni? Beslutet är ju ej fattat ännu.
Citera
2022-01-25, 07:04
Medlem
Hur kommer det sig att handläggningstiderna är så långa? Först 4 veckor vid första ansökan. Ytterligare 4 veckor för komplettering. Fel kalkylering yh poäng ytterligare 4 veckor. Fel intyg bifogat och där tog det ytterligare 4 veckor. Snart är terminen slut..
Citera
2022-01-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Hur kommer det sig att handläggningstiderna är så långa? Först 4 veckor vid första ansökan. Ytterligare 4 veckor för komplettering. Fel kalkylering yh poäng ytterligare 4 veckor. Fel intyg bifogat och där tog det ytterligare 4 veckor. Snart är terminen slut..

Kanske för att slarvpellar som du ska lära sig att göra rätt från början?
Citera
2022-01-26, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husetidamascus
Vet ni när riksdagen ska rösta om förslaget med fribelopp from till och med 30 juni? Beslutet är ju ej fattat ännu.

Beslut är planerat i riksdagen den 2 februari! Så kort efter det borde ju CSN börja besluta utan pröva inkomst.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/extra-andringsbudget-for-2022---ersattningar-pa_H901FiU16
Citera
2022-01-27, 11:27
Medlem
Tycker CSN har oroväckande långa handlingstider. Behövde komplettera min ansökan (skolan är seg på att registrera in betyg i ladok) och snart har det gått 8 veckor sedan jag ansökte. Nu har jag iofs ekonomin säkrad (sparade pengar) men tänk om jag inte skulle haft det, då hade jag antagligen både varit hemlös och väldigt hungrig.

Edit: Med 8 veckor menar jag såklart 4 veckor för ansökan och nu snart 4 veckor sedan jag skickade in studieintyget.
Citera
2022-01-27, 12:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Tycker CSN har oroväckande långa handlingstider. Behövde komplettera min ansökan (skolan är seg på att registrera in betyg i ladok) och snart har det gått 8 veckor sedan jag ansökte. Nu har jag iofs ekonomin säkrad (sparade pengar) men tänk om jag inte skulle haft det, då hade jag antagligen både varit hemlös och väldigt hungrig.

Edit: Med 8 veckor menar jag såklart 4 veckor för ansökan och nu snart 4 veckor sedan jag skickade in studieintyget.
Får man fråga vad de ville att du skulle komplettera med?

(Jag menar förstås inte något identifierbart, utan något i stil med "tidigare studieresultat" eller "underlag för tilläggslån" eller liknande.)
Citera
2022-01-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Får man fråga vad de ville att du skulle komplettera med?

(Jag menar förstås inte något identifierbart, utan något i stil med "tidigare studieresultat" eller "underlag för tilläggslån" eller liknande.)
Skolan hade inte lagt in om antalet poäng jag tagit så när jag ansökte fick jag svar att mitt studieresultat inte nått upp till att bli beviljad csn och jag behövde komplettera och skicka med ett intyg på studieresultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in