2020-11-27, 15:39
Medlem
Silbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Insåg nu att du inte har registrering på 15hp kursen, vilket borde ställa till det. Den utländska bör inte ställa till det hos csn.

Hej igen. Det räknas till med lägre studietakt, då jag var antagen till kursen, men kunde inte registreras utan en plan för paktik. När utländska skolan intygar faktiska studietid för kursen, då blir det.:

Kurs 1, 7.5 hp, 50%
Kurs 2, 15 hp, 50%
Kurs 3, 10 hp, 100%

för termin jag fick ett återkrav på.
Citera
2020-11-30, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Om man studerar heltid hur mycket får man i CSN i dec och jan? För kurserna tar ju slut 18 dec, och sen börjar nya terminen nån gång i Januari (kmr inte ihåg exakt). Är det exakt halva CSN man får båda månaderna eller hur fungerar det?

Behöver hjälp så jag inte förlorar min lägenhet :P
Citera
2020-11-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Behöver hjälp så jag inte förlorar min lägenhet :P
Jag får CSN för vecka 52-1 i december, och för vecka 3-8 i januari. Står även på csn om du loggar in, och då får du rätt siffra för dig...
Citera
2020-11-30, 15:41
Medlem
Vet någon om det möjligt att få enbart lånedelen om man blivit nekad studiebidrag+lån? Eller är det helt kört?

Har inte nått upp till studieresultatet och är jävligt fattig just nu.
Citera
2020-11-30, 15:45
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HERRENRASSE
Vet någon om det möjligt att få enbart lånedelen om man blivit nekad studiebidrag+lån? Eller är det helt kört?
Nej, man ansöker om studiemedel (som kan bestå av bidrag eller bidrag och lån).
Citera
2020-11-30, 19:51
Medlem
Det här är väl helt off topic men pallar inte starta en tråd för det och den här tråden kändes rätt aktiv..

Har fått studieuppehåll nästa termin, ska läsa klart denna. Imorrn har jag hemtenta men har blivit sjuk så vet inte hur det kommer gå.

Om jag får U och måste göra om hemtentan, går det bra att göra omtenta även om jag inte längre studerar när den blir av? Är ju fortfarande registrerad på kursen tänker jag.
Citera
2020-11-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envispojke
Det här är väl helt off topic men pallar inte starta en tråd för det och den här tråden kändes rätt aktiv..

Har fått studieuppehåll nästa termin, ska läsa klart denna. Imorrn har jag hemtenta men har blivit sjuk så vet inte hur det kommer gå.

Om jag får U och måste göra om hemtentan, går det bra att göra omtenta även om jag inte längre studerar när den blir av? Är ju fortfarande registrerad på kursen tänker jag.
Ja, det går bra. Det finns ingen tidsgräns, vad jag vet, för hur lång tid efter du får skriva omtenta.
Men vad har det att göra med csn?
Citera
2020-12-01, 14:54
Medlem
Om man failat ett basår, är man fortfarande behörig till att få studielån och bidrag på en universitetsutbildning?
Citera
2020-12-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0bbe
Om man failat ett basår, är man fortfarande behörig till att få studielån och bidrag på en universitetsutbildning?
Ja och nej.
Om det är första gången du ansöker om CSN för studier på eftergymnasial nivå så behöver du inte ha klarat studieresultatet från basåret som är på gymnasial nivå.
Citera
2020-12-01, 21:24
Medlem
Så även om jag haft studiemedel under basåret som jag failat så kan jag få studiemedel för ett universitetsprogram året efter?
Citera
2020-12-02, 08:39
Medlem
Hej, kanske nojig, men visst brukar inte CSN ringa upp en? Vaknade till att jag haft ett missat samtal, kort därefter fick jag ett sms från ’CSN’ (kunde inte se nummer) och hänvisades till numret som tidigare ringt, vilket såvitt jag förstått inte är vanliga numret till CSN (om de nu inte har fler regionala telefonlinjer)
Citera
2020-12-02, 16:10
Medlem
Silbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
Hej, kanske nojig, men visst brukar inte CSN ringa upp en? Vaknade till att jag haft ett missat samtal, kort därefter fick jag ett sms från ’CSN’ (kunde inte se nummer) och hänvisades till numret som tidigare ringt, vilket såvitt jag förstått inte är vanliga numret till CSN (om de nu inte har fler regionala telefonlinjer)

Det kan betyda att handläggaren försökte att kontakta dig direkt angånde ärendet. Det händer ibland. Du kan ringa upp de och kolla om vem har ringt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in