Citat:
Ursprungligen postat av
Djecknesch
Riks r ett slags ambivalent medium. Som du r inne p r det ganska oklart vem/vilka Riks riktar sig till. I brjan och delvis fortfarande kan man uppfatta att mlgruppen r yngre kvinnor, en del av de som (av sjpiga pk-skl, av stelbent politisk tradition?) bitit sig fast p vnsterkanten eller som rstar p sossarna. Att erstta Isabelle Eriksson med Denice Westerberg kan sgas ha varit en liten vink om att kanalen alltmer vill frska flrta med yngre tjejer och p s stt f fler rster via dessa.
Gubbsjuk, ltt gubbsjuk kanal samtidigt. Det vittnar de tv verriga mn du nmner och det faktum att Riks profilerar sig med de p olika stt supergubbiga Christopher Jarnvall och Dick Erixon om.
Det omvnda hade varit lite intressant att se. Dvs, manliga programledare i 20-30-rsldern (i stllet fr Rebecka, Denice, Emmie...) samtidigt med ldre kvinnliga programledare (i stllet fr de vermaga 60-taggarna Dick & Christopher) och till det ldre damer som gster i stllet fr ltt frmtna mumier som Brunnberg och Fylking.Nej. D lr SD inte kunna vxa ytterligare. "Vlgrundade" mn? Vad r det? 77- och 75-riga mn som Gert Fylking (77 i r) och Uffe Brunnberg (75 i r)? Dom tv eller dylika eller fr den delen dryge, sjlvgode och ltt pompse programledaren Christopher Jarnvall kommer inte dra ngra nya vljare till SD.
Hr r ett tnkbart format:
Unga mamman.
Reality show / "doku spa" om en riktig ung kvinna. Hitta ngon ung, ganska edgy tjej som rkar ha en bebis och mer eller mindre r SD. Reality spor om unga mammor r jttepopulra bland unga kvinnor. Iom att hon har smbarn kommer hon i kontakt med nstan allt som kvinnor intresserar sig fr. S tjejen r typ 20-22 och ung mamma. Singel eller gift. Grna lginkomsttagare s att det blir lite mer utmanande - ngon som kan "betala sig bort" r inte speciellt intressant.
Gr en "reality" show med ett nytt avsnitt p 10 minuter i veckan om alla samhllsproblem hon stter p i det "nya" Sverige... och hur SD vill lsa dem. DET tror jag skulle kunna locka tjejer. Tjejen i frga skulle snart bli hatobjekt fr vissa grupperingar - s den biten mste ju hanteras p ngot stt. Men jag tror det skulle funka.
En tanke r att helt enkelt kra olika program mot olika vljargrupper. Det r ju inget som sger att SD inte kan ha t.ex. FYRA olika Youtube kanaler.... Dessa kan t.ex. lnka till varandra, men den som absolut bara r intresserad av sin "egen" demografis innehll, kan hlla sig till just den kanalen... och den som r hardcore SD fan kan prenumerra p hela bunten. Kan man f upp produktionstakten lite, s skulle det skert funka. Allt innehll kan ju produceras i samma studio.
Sen kan man kolla om strategin verkligen funkar, genom att de flesta dumbommar fyllt i sina korrekta demografiska upptifter i sitt Google konto. Man kan d se i statistiken fr kanalerna, vilka grupper som fredrar vilka kanaler och sen justera beroende p detta - eller skrota format som inte lockar tittare.
Nr det gller manliga respektive kvinnliga programledare. rligt, jag tror faktiskt inte det r s himla viktigt. Jag tror att det r mnsklig natur att se upp till ldre klokare, bde mn och kvinnor. Mn har ngon slags naturlig pondus och kanske ifrgastts lite mindre som ledare. Kvinnor sexualiseras ofta i mns gon och det har jag hrt r anledningen till bibelns frbud mot kvinnor som prster. Kanske inte gr s mycket att en stor del av Riks manliga tittare tycker att Rebecka r supersexig eftersom hon ven r kompetent och sympatisk frn ett kvinnligt perspektiv. Men lngsiktigt r sex appeal inte rtt strategi i politiken, tycker jag. Vidare; en kvinna som r s fanatiskt PK att hon tycker att unga kvinnor r de bsta ledarna, r sannolikt ngon som SD aldrig kan n - och dr finns ju Nooshi att plocka upp hennes rst....
Som ung tjej lockades jag av snt som var lite edgy och revolutionrt - vilket mnga unga gr. Samtidigt ska det vara fr ett "gott" syfte. Det r ju s som motstndarna saboterar fr SD gentemot unga kvinnor. SDs syften r "onda" och drmed vljer unga tjejer ngot annat. Om man p ngot stt kan vnda p den steken genom en underdog som huvudperson --- t.ex.
"Unga mamman" som exempelvis inte gtt ut gymnasiet och bor i ett skitomrde och knappt trs g hem ensam frn tunnelbanan. Ja men, d r man ju p de "godas" sida.
Nr det gller de hr grupperna som attraherar unga, som r lite
vilda och rebelliska. Dr tror jag SD kan gra mer, speciellt deras ungdomsfrbund - men det verkar ju moderpartiet vara lite rdda fr! Jag sger
"lt dem hllas och ta vara p dem fr att n unga". Gr de ver grnsen s fr vl Jimmie rycka in och sga ngot om ung entusiasm som svallar ver... Alla vuxna frstr att ett ungdomsfrbund kan bli lite vl ivriga ibland. Unga som nd r p rtt vglngd kommer inte ta illa upp. Ifall motstndarna blir sura - struntsamma! De avskyr i alla fall SD och har tjatat om bruna skjortor medan partiet vxt... S ut och manifestera p stan. Konfrontera folk. Vga ta stllning och f lite skit!
Fr unga tjejer s r det viktigt att vara med i en grupp, att knna gemenskap och identitet kring ngot som r bde rtt och hftigt. Dr tror jag Riks r inne p rtt linje med Rebeckas stndiga anti-Sosse retorik och skmtande.
Ja, en ung st o cool kille kanske skulle hjlpa ytterligare... MEN, tnk efter lite dr ocks...! r det en slump att Emmi och Rebecka r tjejer? Ja, d kan de i alla fall inte bli atackerade fr att vara "patriarkatet" osv... Sen r Emmi inte etnisk helsvensk och Rebeckas pbr r tydligen frn Rumnien. Allts gr det inte att hoppa p dem hur som helst fr "rasism" heller - speciellt inte Emmi. Detta r nog inte alls en slump och jag tror bda tjejerna r fullt medvetna om sina strategiska frdelar.
Stter man dremot en blond svensk kille dr s kommer han knappt kunna ppna munnen, sannolikt, innan han blir jmfrd med AH och allt man kan tnka sig att f fram. Skulle det funka och hur lngt skulle attackerna mot en sn kille g? Skulle man behva hitta en kille som var bg eller icke-vit fr att att det skulle funka? Personligen skulle en sn individ inte tilltala mig som kvinna p samma stt!
Jag tror inte det r ngon slump att de lter de unga tjejerna som inte r pursvenska ta de tyngsta puckarna. Trkigt att det behver vara s - men jag tycker man ursknja det med Tina och Srman ocks. Det r Tina som fr lgga fram de lite tyngre pongerna och Srman stller mest frgor och agerar mysfaktor. Just fr att vita hetero mn blir attackerade omedelbart fr minsta felsteg inom PK.
Verkligen intressant och fascinerande att spekulera kring det hr!