Citat:
Ursprungligen postat av
Djecknesch
Riks är ett slags ambivalent medium. Som du är inne på är det ganska oklart vem/vilka Riks riktar sig till. I början och delvis fortfarande kan man uppfatta att målgruppen är yngre kvinnor, en del av de som (av sjåpiga pk-skäl, av stelbent politisk tradition?) bitit sig fast på vänsterkanten eller som röstar på sossarna. Att ersätta Isabelle Eriksson med Denice Westerberg kan sägas ha varit en liten vink om att kanalen alltmer vill försöka flörta med yngre tjejer och på så sätt få fler röster via dessa.
Gubbsjuk, lätt gubbsjuk kanal samtidigt. Det vittnar de två överåriga män du nämner och det faktum att Riks profilerar sig med de på olika sätt supergubbiga Christopher Jarnvall och Dick Erixon om.
Det omvända hade varit lite intressant att se. Dvs, manliga programledare i 20-30-årsåldern (i stället för Rebecka, Denice, Emmie...) samtidigt med äldre kvinnliga programledare (i stället för de övermaga 60-taggarna Dick & Christopher) och till det äldre damer som gäster i stället för lätt förmätna mumier som Brunnberg och Fylking.Nej. Då lär SD inte kunna växa ytterligare. "Välgrundade" män? Vad är det? 77- och 75-åriga män som Gert Fylking (77 i år) och Uffe Brunnberg (75 i år)? Dom två eller dylika eller för den delen dryge, självgode och lätt pompöse programledaren Christopher Jarnvall kommer inte dra några nya väljare till SD.
Här är ett tänkbart format:
Unga mamman.
Reality show / "doku såpa" om en riktig ung kvinna. Hitta någon ung, ganska edgy tjej som råkar ha en bebis och mer eller mindre är SD. Reality såpor om unga mammor är jättepopulära bland unga kvinnor. Iom att hon har småbarn kommer hon i kontakt med nästan allt som kvinnor intresserar sig för. Så tjejen är typ 20-22 och ung mamma. Singel eller gift. Gärna låginkomsttagare så att det blir lite mer utmanande - någon som kan "betala sig bort" är inte speciellt intressant.
Gör en "reality" show med ett nytt avsnitt på 10 minuter i veckan om alla samhällsproblem hon stöter på i det "nya" Sverige... och hur SD vill lösa dem. DET tror jag skulle kunna locka tjejer. Tjejen i fråga skulle snart bli hatobjekt för vissa grupperingar - så den biten måste ju hanteras på något sätt. Men jag tror det skulle funka.
En tanke är att helt enkelt köra olika program mot olika väljargrupper. Det är ju inget som säger att SD inte kan ha t.ex. FYRA olika Youtube kanaler.... Dessa kan t.ex. länka till varandra, men den som absolut bara är intresserad av sin "egen" demografis innehåll, kan hålla sig till just den kanalen... och den som är hardcore SD fan kan prenumerra på hela bunten. Kan man få upp produktionstakten lite, så skulle det säkert funka. Allt innehåll kan ju produceras i samma studio.
Sen kan man kolla om strategin verkligen funkar, genom att de flesta dumbommar fyllt i sina korrekta demografiska upptifter i sitt Google konto. Man kan då se i statistiken för kanalerna, vilka grupper som föredrar vilka kanaler och sen justera beroende på detta - eller skrota format som inte lockar tittare.
När det gäller manliga respektive kvinnliga programledare. Ärligt, jag tror faktiskt inte det är så himla viktigt. Jag tror att det är mänsklig natur att se upp till äldre klokare, både män och kvinnor. Män har någon slags naturlig pondus och kanske ifrågasätts lite mindre som ledare. Kvinnor sexualiseras ofta i mäns ögon och det har jag hört är anledningen till bibelns förbud mot kvinnor som präster. Kanske inte gör så mycket att en stor del av Riks manliga tittare tycker att Rebecka är supersexig eftersom hon även är kompetent och sympatisk från ett kvinnligt perspektiv. Men långsiktigt är sex appeal inte rätt strategi i politiken, tycker jag. Vidare; en kvinna som är så fanatiskt PK att hon tycker att unga kvinnor är de bästa ledarna, är sannolikt någon som SD aldrig kan nå - och där finns ju Nooshi att plocka upp hennes röst....
Som ung tjej lockades jag av sånt som var lite edgy och revolutionärt - vilket många unga gör. Samtidigt ska det vara för ett "gott" syfte. Det är ju så som motståndarna saboterar för SD gentemot unga kvinnor. SDs syften är "onda" och därmed väljer unga tjejer något annat. Om man på något sätt kan vända på den steken genom en underdog som huvudperson --- t.ex.
"Unga mamman" som exempelvis inte gått ut gymnasiet och bor i ett skitområde och knappt törs gå hem ensam från tunnelbanan. Ja men, då är man ju på de "godas" sida.
När det gäller de här grupperna som attraherar unga, som är lite
vilda och rebelliska. Där tror jag SD kan göra mer, speciellt deras ungdomsförbund - men det verkar ju moderpartiet vara lite rädda för! Jag säger
"låt dem hållas och ta vara på dem för att nå unga". Går de över gränsen så får väl Jimmie rycka in och säga något om ung entusiasm som svallar över... Alla vuxna förstår att ett ungdomsförbund kan bli lite väl ivriga ibland. Unga som ändå är på rätt våglängd kommer inte ta illa upp. Ifall motståndarna blir sura - struntsamma! De avskyr i alla fall SD och har tjatat om bruna skjortor medan partiet växt... Så ut och manifestera på stan. Konfrontera folk. Våga ta ställning och få lite skit!
För unga tjejer så är det viktigt att vara med i en grupp, att känna gemenskap och identitet kring något som är både rätt och häftigt. Där tror jag Riks är inne på rätt linje med Rebeckas ständiga anti-Sosse retorik och skämtande.
Ja, en ung söt o cool kille kanske skulle hjälpa ytterligare... MEN, tänk efter lite där också...! Är det en slump att Emmi och Rebecka är tjejer? Ja, då kan de i alla fall inte bli atackerade för att vara "patriarkatet" osv... Sen är Emmi inte etnisk helsvensk och Rebeckas påbrå är tydligen från Rumänien. Alltså går det inte att hoppa på dem hur som helst för "rasism" heller - speciellt inte Emmi. Detta är nog inte alls en slump och jag tror båda tjejerna är fullt medvetna om sina strategiska fördelar.
Sätter man däremot en blond svensk kille där så kommer han knappt kunna öppna munnen, sannolikt, innan han blir jämförd med AH och allt man kan tänka sig att få fram. Skulle det funka och hur långt skulle attackerna mot en sån kille gå? Skulle man behöva hitta en kille som var bög eller icke-vit för att att det skulle funka? Personligen skulle en sån individ inte tilltala mig som kvinna på samma sätt!
Jag tror inte det är någon slump att de låter de unga tjejerna som inte är pursvenska ta de tyngsta puckarna. Tråkigt att det behöver vara så - men jag tycker man urskönja det med Tina och Sörman också. Det är Tina som får lägga fram de lite tyngre poängerna och Sörman ställer mest frågor och agerar mysfaktor. Just för att vita hetero män blir attackerade omedelbart för minsta felsteg inom PK.
Verkligen intressant och fascinerande att spekulera kring det här!