2022-02-05, 16:00
Medlem
anuspontens avatar
Gjorde som sagt en uppgradering från tian. Gick bra i början men sen har det till och från uppstått problem som periodvis gjort datorn snudd på obrukbar. Var på väg att ladda i tian igen igår men då började faktiskt fanskapet funka något sånär normalt igen. Men varför slänger dom ut beta versioner till vardagsanvändare? Win11 är rörigt utav bara helvete. Jag är spelare och använder externa program till fläktar, mus,tangentbord osv. Dessa kan plötsligt vara bortkopplade från autostart och man får konfigurera gång på gång. Kanske blir ok om man gör en clean install men elvan är lik förbannat ett rörigt jävla beta OS som smakar skit. Vad fan håller microsoft på med egentligen? Tyvärr spelar jag ganska mycket annars hade jag gladerligen slängt i linux i burken. By the way, microsoft sabbade min förra dator. En uppdatering stängde av fläktarna på grafikkortet så det blev överhettat och funkade aldrig bra efter det. Fy fan för micropiss.
Senast redigerad av anusponten 2022-02-05 kl. 16:58.
Citera
2022-02-05, 16:51
Medlem
Hur simpelt är det att uppgradera till windows 11?

Jag är intresserad av att uppgradera till Windows 11. Men hur simpelt är det och kan jag behålla allt på min dator som det är?

Behöver jag ha tillgång till "nycklar" eller seriekoder eller liknande från min windows 10 installation eller andra saker som kan ställa till det?

Om det går åt helvete kan man downgrada tillbaka till 10 utan för mycket problem?
Citera
2022-02-05, 17:12
Medlem
Clint Ruins avatar
Det är enkelt att uppgradera från Windows 10 till 11.

Ja, du kan behålla program och inställningar.

Ja, du kan nedgradera till Windows 10 så länge som du inte tar bort den gamla installationen.

Om du har ett Microsoft-konto så finns din licensnyckel lagrad där och hämtas under uppgraderingen.
Citera
2022-02-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Det är enkelt att uppgradera från Windows 10 till 11.

Ja, du kan behålla program och inställningar.

Ja, du kan nedgradera till Windows 10 så länge som du inte tar bort den gamla installationen.

Om du har ett Microsoft-konto så finns din licensnyckel lagrad där och hämtas under uppgraderingen.

Ingen aning om har ett Microsoft konto. Har väl någon gammal hotmail om det funkar? Men jag köpte ju datorn färdig och med windows installerat (för ett par år sedan kanske) så hur vet jag om jag har en licenyckel? Går det kolla upp på något sätt?
Citera
2022-02-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Ingen aning om har ett Microsoft konto. Har väl någon gammal hotmail om det funkar? Men jag köpte ju datorn färdig och med windows installerat (för ett par år sedan kanske) så hur vet jag om jag har en licenyckel? Går det kolla upp på något sätt?

Det krävdes inget Microsoft konto när jag uppgraderade. Allt gick hur enkelt som helst.
Citera
2022-02-05, 20:05
Medlem
Ok så om jag förstår detta rätt så är det basically som att uppgradera ett program? Allt fungerar som vanligt efteråt?
Citera
2022-02-05, 20:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ok så om jag förstår detta rätt så är det basically som att uppgradera ett program? Allt fungerar som vanligt efteråt?

Jaa, fast det tar längre tid.
Ibland, inte alltid, kan det även bli olika problem med OSets funktioner vid en uppgradering, nyinstallation är bäst därför.

Finna lic.nyckel - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Fast den behöver du inte då datorn hittar den själv.

Som sagts, Ms konto behövs inte.

Har du fått förfrågan av Ms om uppgradering?
Citera
2022-02-05, 20:29
Bannlyst
Förutom att Windows 11 är fullt med barnsjukdomar, så är det enkelt att upgradera.

Citat:
Jag är intresserad av att uppgradera till Windows 11. Men hur simpelt är det och kan jag behålla allt på min dator som det är?

Behöver jag ha tillgång till "nycklar" eller seriekoder eller liknande från min windows 10 installation eller andra saker som kan ställa till det?

Om det går åt helvete kan man downgrada tillbaka till 10 utan för mycket problem?
Citera
2022-02-05, 20:33
Medlem
Gammelfarmor klarar att uppgradera till Windows 11. Det enda svåra momentet är när Microsoft försöker lura användaren att starta igång en mängd onödiga funktioner.
Citera
2022-02-05, 20:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Förutom att Windows 11 är fullt med barnsjukdomar, så är det enkelt att upgradera.

Det påståendet är helt enkelt inte sant.

De är få, färre än när W10 var nytt, samt, för de flesta fungerar W11 utan problem. Nätets information vittnar om det.

Det uttalandet vittnar möjligen om din egna erfarenhet, inte om andras i stort.
Citera
2022-02-05, 20:54
Medlem
Det är lätt men frågan är om man vinner något på det ännu. Snart blir det viktigt.
Citera
2022-02-05, 20:57
Bannlyst
Håller inte med om detta. W11 har en del problem. Många vill nedgradera till W10.. W10 har mognat nu precis som Windows XP och Windows 7 behövde mogna. Att hoppa på ny windows version innan dom första åren är vansinnigt.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det påståendet är helt enkelt inte sant.

De är få, färre än när W10 var nytt, samt, för de flesta fungerar W11 utan problem. Nätets information vittnar om det.

Det uttalandet vittnar möjligen om din egna erfarenhet, inte om andras i stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in