2023-05-01, 01:26
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Är det så att det går att använda Rufus även för att uppgradera en win 10 dator (och då gå förbi Microsofts krav)?

Då gör jag på det sättet och kan då senare läsa av nyckeln och göra en ren installation.

Får göra en backup först.

https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-requirement

På denna sida finns anvisningar för att använda Rufus för att installera Windows 11 en bit ner på sidan.
Citera
2023-05-01, 07:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:

På denna sida finns anvisningar för att använda Rufus för att installera Windows 11 en bit ner på sidan.

Ja det finns gott om info i saken på nätet utförligt nog för att vem som helst ska kunna klara det.
Citera
2023-05-04, 23:41
Medlem
Enydrions avatar
Håller på att installera Win 11 nu 59% klart valde behålla personliga inställningar och appar

Men lyckades inte boota från usb minnet så startade filen på usb minnet manuellt.
Citera
2023-05-05, 00:45
Medlem
Enydrions avatar
Det verkar funka som det ska nu.
Citera
2023-05-05, 07:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Håller på att installera Win 11 nu 59% klart valde behålla personliga inställningar och appar

Men lyckades inte boota från usb minnet så startade filen på usb minnet manuellt.

Den typen av installationer, rep.installationer och uppgraderingar går bara att göra direkt från exe:n. Tyvärr.

Välkommen till W11-klubben.
Citera
2023-05-05, 11:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den typen av installationer, rep.installationer och uppgraderingar går bara att göra direkt från exe:n. Tyvärr.

Välkommen till W11-klubben.

Bra, jag gjorde detta nu när man började prata om att inte stödja win 10 längre om ett par år.

Gjorde några uppdateringar utan problem, flyttade start till vänsterhörnet och gjorde en backup av installationen.

Datorn kändes som om den fungerade bättre än innan och testade även spelet Fortnite och det kändes också bättre än innan.

Kör så här ett tag och om det verkar fungera bra så uppdaterar jag nog även mina två 15 åriga fyrkärniga gamla datorer från win 10 till win 11, eller åtminstone den ena, den andra lyckades jag inte få igång mer än tillfälligt när jag skulle testa den för nåt år sedan när jag äntligen fått fiber i huset, hade tänkt den som att ha nån spelserver på..

Jag hade väl win Xp som min första Windows och varit rätt snabb med att uppdatera till ny version tidigare och de har alla varit bättre än föregående utom Win Vista, som kändes väldigt obegripligt och rörigt.
Citera
2023-05-05, 13:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Bra, jag gjorde detta nu när man började prata om att inte stödja win 10 längre om ett par år.

Gjorde några uppdateringar utan problem, flyttade start till vänsterhörnet och gjorde en backup av installationen.

Datorn kändes som om den fungerade bättre än innan och testade även spelet Fortnite och det kändes också bättre än innan.

Kör så här ett tag och om det verkar fungera bra så uppdaterar jag nog även mina två 15 åriga fyrkärniga gamla datorer från win 10 till win 11, eller åtminstone den ena, den andra lyckades jag inte få igång mer än tillfälligt när jag skulle testa den för nåt år sedan när jag äntligen fått fiber i huset, hade tänkt den som att ha nån spelserver på..

Jag hade väl win Xp som min första Windows och varit rätt snabb med att uppdatera till ny version tidigare och de har alla varit bättre än föregående utom Win Vista, som kändes väldigt obegripligt och rörigt.

Det har ju gjorts en del ändringar till användargränssnittet som inte går att ändra så lätt, men 3:dje partsprogram kan. Söker man på engelska, för fler träffar, så hittar man gratisprogram för det.
Citera
2023-05-20, 15:52
Medlem
Pusts avatar
Windows 11 is so broken that even Microsoft can’t fix it
https://www.techradar.com/news/windows-11-is-so-broken-that-even-microsoft-cant-fix-it
As Neowin reports, some people using Windows 11 and Windows 10 have found a bug which prevents the Start menu, Windows search bar and some Universal Windows Platform (UWP) apps from starting or working correctly.

It appears that the bugs coincide with damaged registry keys and data related to Microsoft Office apps, and apps that are integrated with Office software, as well as Windows and Outlook.

The bugs don’t affect everyone, but those who are encountering them first noticed something wasn’t right back in January of this year. If you were hoping that during that time Microsoft had figured out how to fix the problem, then I have some bad news for you.
Citera
2023-05-22, 08:10
Medlem
win 11 workaround

tjenare alla nördar. finns det något sätt att komma förbi systemkraven för windows 11? problemet jag har är att min 4690K inte supportas av windows 11. tycker detta är konstigt då windows 10 skulle vara det sista windows och fungerade även på många xp maskiner
Citera
2023-05-22, 09:34
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelurrepro
tjenare alla nördar. finns det något sätt att komma förbi systemkraven för windows 11? problemet jag har är att min 4690K inte supportas av windows 11. tycker detta är konstigt då windows 10 skulle vara det sista windows och fungerade även på många xp maskiner

Förmodligen inte - men du kan ju fortfarande använda windows 10 flera år till. (slutet på 2025 slutar säkerhetsuppdateringarna)
Eller så dissar du M$ och testar en Linux dist, nej det är inte så svårt att gå över från M$ till Linux.
Citera
2023-05-22, 09:37
Medlem
StonedMonkeys avatar
Du kan ju testa detta med Rufus

Citera
2023-05-22, 13:12
Medlem
Negressdrottningens avatar
Rufus.ie som sagt.
Citera