Citat:
Ursprungligen postat av
Humerus
Jag skulle vilja lyfta laddnätverk.
Tesla börjar sakta men säkert öppna upp sitt laddnätverk.
Hur kommer det påverka andra operatörers utbyggnad?
Som jämförelse så är det ofta fruktansvärt att förlita sig alla andra operatörer förutom ev. Ionity.
Kommer t.ex Cirkle K eller Q8 kunna konkurrera med stationer med 8-40st laddpunkter?
Fördelen är såklart att dom sitter på kunskap gällande kaffe och kaka medans man laddar något som superchargernätverket saknar.
Men kommer viljan att investera i snabbladdare att minska när Superchargernätverket är öppnat för övriga märken?
Jag hoppas såklart att det finns många operatörer som konkurrerar för att vi konsumenter ska få en bättre upplevelse men kommer det bromsas av Teslas i dagsläget relativt överlägsna stationer?
Jag tror det kommer finnas många olika laddare. Andra operatörer har inte lika stort behov av att börja pumpa ut snabbladdare än. Just nu är bara 6% av alla bilar i världen elektriska så Cirkle K och Q8 exempelvis tjänar inget på att sätta in laddare än. Det kommer nog ändras i framtiden. Snabbladdare kommer vara lika vanligt som en bensinmack inom 10 år skulle jag gissa på.
Tesla kommer inte kunna erbjuda superchargers till alla bilar, redan nu är kön lång på många laddstationer. Vi kommer behöva laddare från många olika operatörer.