Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-04, 18:20
  #8809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Bra läsning, men vad vill du säga som inte redan har sagt? Vi vet redan att Panasonic har byggt batterier åt tesla länge och tänker börja tillverka 4680-celler så snart som möjligt.

Är det verkligen så svårt att förstå att Tesla utvecklat och tillverkar egna celler?
Vi får se om dom kommer igång i Mars men tvivlar för Original inlägget kom från Panasonic förra året .Och mycket har hänt sedan dess.
Frågan är väl hur stor kapacitet den lilla hobby hörnan kan producera ? Blir dyra batterier;
__________________
Senast redigerad av bratider 2022-02-04 kl. 18:25.
Citera
2022-02-04, 18:49
  #8810
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Vi får se om dom kommer igång i Mars men tvivlar för Original inlägget kom från Panasonic förra året .Och mycket har hänt sedan dess.
Frågan är väl hur stor kapacitet den lilla hobby hörnan kan producera ? Blir dyra batterier;

Tesla utvecklade 4680 cellen med just kostnadseffektivisering och livslängd i åtanke. När pilotanläggningen har nått så hög avkastning som möjligt så skalas produktionen upp i de större fabrikerna. Målet för kostnaden per cell nås först när de skalat upp produktionen. Kostnaden per cell från Road runner fabriken är väl inte så relevant på några års sikt. De ligger fortfarande inom tidsramen för när detta skall ske. Att Panasonic nu också börjar bygga fabriker för 4680 celler är ett tecken på att Teslas pilot-projekt har nått önskad avkastning.

Men nu var ju frågan om det är Tesla som utvecklat och redan producerar 4680 cellerna med tabless design, vilket de gör.
Citera
2022-02-04, 18:56
  #8811
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Här står lite mer info

https://asia.nikkei.com/Business/Aut...Taiwan-partner

Jag har bara påstått att det kommer nya Innovationer hela tiden

Det vore intressant att se en jämförelse över prestandan från olika tillverkare. Flera har ju i pipelinen riktigt högresterande batterier. Tesla kommer få kämpigt i konkurrensen framöver.
Citera
2022-02-04, 19:02
  #8812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla utvecklade 4680 cellen med just kostnadseffektivisering och livslängd i åtanke. När pilotanläggningen har nått så hög avkastning som möjligt så skalas produktionen upp i de större fabrikerna. Målet för kostnaden per cell nås först när de skalat upp produktionen. Kostnaden per cell från Road runner fabriken är väl inte så relevant på några års sikt. De ligger fortfarande inom tidsramen för när detta skall ske. Att Panasonic nu också börjar bygga fabriker för 4680 celler är ett tecken på att Teslas pilot-projekt har nått önskad avkastning.

Men nu var ju frågan om det är Tesla som utvecklat och redan producerar 4680 cellerna med tabless design, vilket de gör.
Alltid lika trevligt när HerrMongo skjuter från höften , Tesla tillverkar inte några egna celler själv utan med hjälp av Panasonic vid Kato Road Pilot anläggningen,här bedrives ingen fullskalig produktion på långa vägar . Svamla vidare du
Citera
2022-02-04, 19:16
  #8813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det vore intressant att se en jämförelse över prestandan från olika tillverkare. Flera har ju i pipelinen riktigt högresterande batterier. Tesla kommer få kämpigt i konkurrensen framöver.
Ja det kommer många Asiater på marknaden och dessa är självklart ett väldigt stort hot , ska nu Panasonic köra loss på allvar med 4680 så måste det finnas stort underlag och veta att man ligger före många år framöver självklart binda upp Tesla till mångåriga kontrakt och därför väljer nog Panasonic att samarbeta med flera för att binda upp dessa likaså.
Frågan blir ju är 4680 batteriet så överlägset mot dom andra ?
Att 4680 var en milstolpe 2020 var det nog ingen som tvivlade över men nu går tekniken med en galen hastighet, stora investeringar i dessa projekt som bara inte får gå fel.
__________________
Senast redigerad av bratider 2022-02-04 kl. 19:20.
Citera
2022-02-04, 19:20
  #8814
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Alltid lika trevligt när HerrMongo skjuter från höften , Tesla tillverkar inte några egna celler själv utan med hjälp av Panasonic vid Kato Road Pilot anläggningen,här bedrives ingen fullskalig produktion på långa vägar . Svamla vidare du

Ja du får väl trösta dig med den tanken.
Att vara påläst har gynnat mig otroligt mycket redan.
Citera
2022-02-04, 19:28
  #8815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja du får väl trösta dig med den tanken.
Att vara påläst har gynnat mig otroligt mycket redan.
Hehe jag bjuder på den!
Att jag är lite mer insatt än dig i detta ämne är inget du behöver skämmas över . Vill du ha lite mer material så hojta till !
Citera
2022-02-04, 19:31
  #8816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Kan det även vara panasonic som gör hela bilen? Och kanske panasonic även gör spacex's rymdraketer?
Nej varför tror du det ?
Varför ska du blanda ihop korten ?
Citera
2022-02-04, 19:33
  #8817
Medlem
Humeruss avatar
Jag skulle vilja lyfta laddnätverk.

Tesla börjar sakta men säkert öppna upp sitt laddnätverk.
Hur kommer det påverka andra operatörers utbyggnad?

Som jämförelse så är det ofta fruktansvärt att förlita sig alla andra operatörer förutom ev. Ionity.
Kommer t.ex Cirkle K eller Q8 kunna konkurrera med stationer med 8-40st laddpunkter?
Fördelen är såklart att dom sitter på kunskap gällande kaffe och kaka medans man laddar något som superchargernätverket saknar.

Men kommer viljan att investera i snabbladdare att minska när Superchargernätverket är öppnat för övriga märken?

Jag hoppas såklart att det finns många operatörer som konkurrerar för att vi konsumenter ska få en bättre upplevelse men kommer det bromsas av Teslas i dagsläget relativt överlägsna stationer?
Citera
2022-02-04, 19:35
  #8818
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Hehe jag bjuder på den!
Att jag är lite mer insatt än dig i detta ämne är inget du behöver skämmas över . Vill du ha lite mer material så hojta till !

Du kan langa fram källan till att Panasonic är inblandade i Road runner projektet i Kato Road, till att börja med. Men vi vet båda två att den inte finns, för du är bara butthurt över att ha haft fel och nu låtsas du vara insatt.
Citera
2022-02-04, 19:45
  #8819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du kan langa fram källan till att Panasonic är inblandade i Road runner projektet i Kato Road, till att börja med. Men vi vet båda två att den inte finns, för du är bara butthurt över att ha haft fel och nu låtsas du vara insatt.

Juste kato road. som skulle producera 10gwh per år 2021. lite hjälp från Panasonic hade nog inte skadat

The baseline projection is that Tesla will self-produce about 10 GWh of batteries in 2021, 100 GWh around 2022, and 3,000 GWh (3 TWh) by 2030. This is a gargantuan plan that will immensely grow and enhance its prospects. Tesla plans to build a battery factory in Giga Berlin in 2021, which is likely to be a significant asset towards the 2022 target.

100Gwh i år! Ett världsledande bolag skulle väl aldrig ge sådana estimat om de inte var i närheten right. Men jag är väl bara en gay bear som har missat vart dessa 10gwh försvann. Och vart kapaciteten för 100khw / år, eller ja, 1/12 av året har ju redan gått utan ett enda batteri så en runrate på 109gwh just nu skulle krävas för att nå målet 2022.
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-02-04 kl. 19:52.
Citera
2022-02-04, 20:03
  #8820
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Juste kato road. som skulle producera 10gwh per år 2021. lite hjälp från Panasonic hade nog inte skadat

The baseline projection is that Tesla will self-produce about 10 GWh of batteries in 2021, 100 GWh around 2022, and 3,000 GWh (3 TWh) by 2030. This is a gargantuan plan that will immensely grow and enhance its prospects. Tesla plans to build a battery factory in Giga Berlin in 2021, which is likely to be a significant asset towards the 2022 target.

100Gwh i år! Ett världsledande bolag skulle väl aldrig ge sådana estimat om de inte var i närheten right. Men jag är väl bara en gay bear som har missat vart dessa 10gwh försvann. Och vart kapaciteten för 100khw / år, eller ja, 1/12 av året har ju redan gått utan ett enda batteri så en runrate på 109gwh just nu skulle krävas för att nå målet 2022.

Det går nog bra skaruse, och tack för hjälpen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback