2022-02-05, 00:20
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag förstår inte varför Tegnell går ut och rekommenderar att man ska vaccinera sig direkt efter man har tillfrisknat.

Varför värdesätter man inte naturlig immunitet?

Jag tror jag mig kunna svaret. Men vill höra vad ni andra har för förklaring.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QyXLv8/anders-tegnell-en-ny-typ-av-pandemi

(Sista stycket)

Är det medicinskt försvarbart? Inte i min värld.

Efter en infektion har d-vitamin nivåerna sjunkit, att då direkt ösa på med en spruta i syfte att trigga immunförsvaret som då redan är inne på låga d-vit nivåer är väl verkligen att be om trubbel när förutsättningarna är att man även släppt alla restriktioner, man öppnar alltså upp för alla andra problematiska virus som finns i samhället, när kroppen behöver flera veckor på sig för att bygga upp d-vit nivåerna igen. Dessutom innebär avklarad infektionen att man fått immunitet, då ska man väl tillse att den håller så länge som möjligt, vilket en adderande spruta inte gör eftersom den är verksam för Alfa/Delta som redan försvunnit...

Det här är väl som att FHM ska förutse vädret 3 veckor framåt i feb och de säger sol +10 ute, och 80% bilister skruvar på blankslitna sommardäck och sen kommer en perdiod med minus, is, slask och en jävla massa avåkningar/frontalkrockar som även skadar bilisterna med dubbdäck.....

Sverige lär bli som Tjeckien, dom firade att Covid hade försvunnit om ni minns- det gick åt pipan rejält.
Senast redigerad av vinland 2022-02-05 kl. 00:23.
Citera
2022-02-05, 01:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att man enkelt och smidigt kan läsa av personliga detaljer om en människa (och kan kräva det) är ju en del av problemet.

Med ett sånt system är det bara en tidsfråga innan man också får upp kreditupplysning, straffregister, betalningsanmärkningar, genetiska anlag för olika sjukdomar m.m.
Jo, det kan man tro om man är livrädd.
Nu handlar ju tråden om corobapandemin så du får utveckla dina rädsor i någon annan trås.
Citera
2022-02-05, 01:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det hade varit smidigt med en gris tatuerad i pannan också. Poängen är att covidpass är helt irrelevanta för smittspridning. Det finns inget vetenskapligt stöd för att använda dem. Mot den bakgrunden så är det befängt att hänga upp sig på om någon har topsat sig själv i näsan för ett tillfrisknandebevis. Det är ändå helt godtyckligt. Det handlar om att sätta ribban 1mm eller 1.1mm över marken, det stoppar ingenting ändå.
Så kan det kanske vara.
Regelverker ser ut som det gör och det är upp till varje land att bestämma hur de vill ha det och upp till varje ondivid hur de vill ha det.
Citera
2022-02-05, 01:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du är som en vogon.
Problemet är inte att det finns regler utan hur dom är utformade.
Inga regler är perfekt utformade och inga regler gillas av alla.
Citera
2022-02-05, 03:06
Medlem
GoranPongs avatar
EU vill förlänga Covidcertifikatet (EU:s gemensamma vaccinpass) till och med den 30 juni 2023. Så EU har inga planer på att släppa det här med vaccinpass ännu trotts att restriktioner börjar släppas i vissa länder. Något säger mig att det här inte över ännu.
https://news55.se/senaste-nytt/eu-vill-forlanga-covidpasset/
Citera
2022-02-05, 05:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
EU vill förlänga Covidcertifikatet (EU:s gemensamma vaccinpass) till och med den 30 juni 2023. Så EU har inga planer på att släppa det här med vaccinpass ännu trotts att restriktioner börjar släppas i vissa länder. Något säger mig att det här inte över ännu.
https://news55.se/senaste-nytt/eu-vill-forlanga-covidpasset/
Självklart är det inte över ännu bara för att några länder har smittspridning på väg nedför.
Länder som Sverige som slutar testa vet vi inte ett skvatt om hur det ser ut i verkligheten.
Länder med kraftigare restriktioner, t.ex. Tyskland har hållt tillbaka smittspridningen ett bra stycke och har lång väg kvar.
Om hela EU legat i samma fas hade men kunnat släppa på det tidigare men nu är läget inte sådant.

Har du minsta susning om hur läget är i Sverige, är vi verkligen på väg ned som FHM visade nyss eller beror den avtagande kurvan på att folk slutat ta PCR tester?
Från och med tisdag ska endast folk inom vård och äldreboende testa sig.
Folk ska inte heller hålla sig hemma 5 dygn om de troligen fått covid utan kan röra sig fritt om de känner sig bra. En del märker knappt något mer än lite snuva och huvudvärk någon dag.
Kommer detta ge en turboeffekt på smittspridningen så kommer det bli en extra jobbig tid. Smittspridare som kan röra sig fritt i samhället. Att åka kollektivt är verkligen spännande.

Det blir väl den gamla vanliga "-Vi såg det inte komma"

Tyvärr hjälper inte något vaccinbevis ett skit åt detta men de beslutande inom EU har inget annat att ta till för ingen vill ha någon lockdown eller andra liknande restriktioner.
(absolut inte jag heller som tycker det är bra vi öppnar upp, men vi borde vara hemma 5 dygn om vi fått "förkylning")
Citera
2022-02-05, 06:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Självklart är det inte över ännu bara för att några länder har smittspridning på väg nedför.
Länder som Sverige som slutar testa vet vi inte ett skvatt om hur det ser ut i verkligheten.
Länder med kraftigare restriktioner, t.ex. Tyskland har hållt tillbaka smittspridningen ett bra stycke och har lång väg kvar.
Om hela EU legat i samma fas hade men kunnat släppa på det tidigare men nu är läget inte sådant.

Har du minsta susning om hur läget är i Sverige, är vi verkligen på väg ned som FHM visade nyss eller beror den avtagande kurvan på att folk slutat ta PCR tester?
Folk ska inte heller hålla sig hemma 5 dygn om de troligen fått covid utan kan röra sig fritt om de känner sig bra. En del märker knappt något mer än lite snuva och huvudvärk någon dag.
Kommer detta ge en turboeffekt på smittspridningen så kommer det bli en extra jobbig tid. Smittspridare som kan röra sig fritt i samhället. Att åka kollektivt är verkligen spännande.

Tyvärr hjälper inte något vaccinbevis ett skit åt detta men de beslutande inom EU har inget annat att ta till för ingen vill ha någon lockdown eller andra liknande restriktioner.
(absolut inte jag heller som tycker det är bra vi öppnar upp, men vi borde vara hemma 5 dygn om vi fått "förkylning")

Uppöppnandet ger fel signaler. Det var fullt med folk på sta'n redan ikväll, fast det inte är den 9:de ännu. Jag tror att vi har några väldigt jobbiga veckor framför oss nu, tyvärr. Stor samhällsspridning, höga dödstal (tresiffrigt eller nära på varje dag, och särskilt bland gamla människor), nedstängda verksamheter p.g.a. många sjuka i personalen...

Eller - egentligen ända fram till maj, tills vårsolen kommer.
Citera
2022-02-05, 06:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Uppöppnandet ger fel signaler. Det var fullt med folk på sta'n redan ikväll, fast det inte är den 9:de ännu. Jag tror att vi har några väldigt jobbiga veckor framför oss nu, tyvärr. Stor samhällsspridning, höga dödstal (tresiffrigt eller nära på varje dag, och särskilt bland gamla människor), nedstängda verksamheter p.g.a. många sjuka i personalen...

Eller - egentligen ända fram till maj, tills vårsolen kommer.
Jo jag ser samma här. Och frugan som jobbar på sjukhus, enhetschef, har ett jäkla pyssel med att få ihop någorlunda bemanning.

Jag är klart orolig för hur länge immuniteten för Omicron håller. Man kan bli sjuk även om man haft Delta eller tidigare mutationer. Om Omicron håller några månader bara så kommer det fortsätta. Hoppas det håller tillräckligt länge så sommaren kan hjälpa till att få ned spridningen.
Citera
2022-02-05, 07:06
Medlem
Citat:

Det är ju svårt att föreställa sig att smittspridningen kan gå snabbare än en halv miljon i veckan. Svenskarna tar ju slut.

Vården skulle inte heller få någon allvarlig överbelastning även om det (rent hypotetiskt) var dubbelt så många som fick omicron under någon vecka eller två.
Citera
2022-02-05, 07:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är ju svårt att föreställa sig att smittspridningen kan gå snabbare än en halv miljon i veckan. Svenskarna tar ju slut.

Vården skulle inte heller få någon allvarlig överbelastning även om det (rent hypotetiskt) var dubbelt så många som fick omicron under någon vecka eller två.
Kommer troligen göra som i UK
En kraftig topp och sedan en lång utplanande kurva.
Vi kommer inte se det så utan här kommer kurvan gå ned mot noll fast vi har en smittspridning i samhället.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-12-09..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=~GBR
Citera
2022-02-05, 07:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Nej jag tror inte heller vården får så stor tillströmning av patienter men har redan stora problem med egen sjukfrånvaro. De är ju inte precis övertaliga i normalfallet.
Citera
2022-02-05, 07:28
Medlem
Citat:
Kommer troligen göra som i UK
En kraftig topp och sedan en lång utplanande kurva.
Vi kommer inte se det så utan här kommer kurvan gå ned mot noll fast vi har en smittspridning i samhället.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-12-09..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=~GBR
Att UK har så utdragna kurvor tror jag har ett särskilt skäl.

UK drabbas alltid först. Sen när deras kurva börjar gå ner så drabbas de igen av en massa importsmitta från Europas vågor. Jag tror alltså att UK:s dubbelvågor är ett eko av Europas smitta, som ligger senare i tiden.

När omicron börjar gå ner i hela Europa så tror jag det kan gå snabbt ner mot noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in