2022-02-04, 20:17
Medlem
Mycket intressant studie där man har infekterat 18-29 åringar med covid. Bla ser man att viral last inte är kopplat till symptom, även med milda symptom kan man ha mycket virus i kroppen. Studien gjordes med ursprungsvarianten av viruset.

Man inokulerade med näsdroppar och fick ett utfall på 53% smittade.

Safety, tolerability and viral kinetics during SARS-CoV-2 human challenge

https://www.researchsquare.com/article/rs-1121993/v1

Tydligen är liknande studier på gång där man gör samma sak med konvalescenta och vaccinerade.

Att endast 53% blev smittade är intressant eftersom ungefär samma smittgrad har setts bland fullvaccinerade i isolerade utbrott.
Citera
2022-02-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Oavsett vad nan tycker om vaccinationspass så har det funkat väldigt bra när jag rest under pandemin.
Enkelt att visa att man är vaccinerad på ett vis som åtminstonne funkat bra på Kanarieöarna oc i Portugal, Danmark och Spanien.

Det är klart att man kunde fyllt på med stämplar i den gula vaccinationsboken istället, hade ju också funkat. Fördelen med QR-koden är ju att det går snabbt att läsa av istället för att leta stämplar.

Det hade varit smidigt med en gris tatuerad i pannan också. Poängen är att covidpass är helt irrelevanta för smittspridning. Det finns inget vetenskapligt stöd för att använda dem. Mot den bakgrunden så är det befängt att hänga upp sig på om någon har topsat sig själv i näsan för ett tillfrisknandebevis. Det är ändå helt godtyckligt. Det handlar om att sätta ribban 1mm eller 1.1mm över marken, det stoppar ingenting ändå.
Citera
2022-02-04, 21:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Hur många fall per år?

Det vet jag inte, men du kanske vet?
Citera
2022-02-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
När det var 20 dödsfall om dagen och 7000 nya fall om dagen, införde man dom nuvarande restriktionerna.
Som man nu tar bort med 60-80 dödsfall om dagen och 30-40 tusen nya fall om dagen och fler på iva.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QyXLv8/anders-tegnell-en-ny-typ-av-pandemi

Jag förstår inte riktigt vad som är mindre farligt nu än tidigare.

Och varför ska man omedelbart efter att blivit frisk om man vart sjuk gå och vaccinera sig? (Sista raden i artikeln)

Man har ju fräscha antikroppar just efter man blivit frisk.

Man tittar bara på sjukhusinläggningarna, problemet är att de flesta gamlingar dör utanför sjukhuset.
Citera
2022-02-04, 21:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Men din idiot har du ens sett videon och vilka det är som deltar i diskussionen?

Du försvarar vaccinet med allt du har i varje jävla inlägg du gör.
Kan du tagga ner lite?

Ja, jag har sett videon. Mitt intryck är att det är en samling vaccinmotståndare som försöker beskylla vaccinerna för dom skador viruset har gett.

Ryan Cole påminner om hur farliga spike-proteinerna är, och förklarar hur spike-proteinerna binds till vissa geners receptorer. Det borde vara en varning för att viruset är farligt, men istället riktar Ryan Cole sin kritik mot vaccinerna. Min tanke är att det är mycket selektivt att enbart varna för vaccinerna, men inte viruset.

Peter McCullough redogör för att vaccinerna kan orsaka hjärtmuskelinflammation (myokardit), vilket är en välkänd biverkning av vaccinerna. Peter McCullough påpekar att vaccinerna har orsakat fall av hjärtmuskelinflammation med dödlig utgång. Peter McCullough säger att 1 enda dödsfall är 1 dödsfall för mycket. Det är en fin tanke, men samtidigt ett märkligt uttalande i skuggan av en världsomfattande epidemi som har medfört över 5 miljoner konstaterade dödsfall.
Citera
2022-02-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, jag har sett videon. Mitt intryck är att det är en samling vaccinmotståndare som försöker beskylla vaccinerna för dom skador viruset har gett.

Ryan Cole påminner om hur farliga spike-proteinerna är, och förklarar hur spike-proteinerna binds till vissa geners receptorer. Det borde vara en varning för att viruset är farligt, men istället riktar Ryan Cole sin kritik mot vaccinerna. Min tanke är att det är mycket selektivt att enbart varna för vaccinerna, men inte viruset.

Peter McCullough redogör för att vaccinerna kan orsaka hjärtmuskelinflammation (myokardit), vilket är en välkänd biverkning av vaccinerna. Peter McCullough påpekar att vaccinerna har orsakat fall av hjärtmuskelinflammation med dödlig utgång. Peter McCullough säger att 1 enda dödsfall är 1 dödsfall för mycket. Det är en fin tanke, men samtidigt ett märkligt uttalande i skuggan av en världsomfattande epidemi som har medfört över 5 miljoner konstaterade dödsfall.

Du är ju fan inte klok!!

Menar du på riktigt att DU vet bättre än alla dessa läkare som sitter och berättar om sina iakttagelser?

Du verkar inte förstå engelskan.. det Peter McCullough säger är att 1 enda dödsfall av BARN är för mycket. Eftersom det satt en pappa i salen som hade förlorat sin pojke pga myokardit.
Citera
2022-02-04, 21:49
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Sjukfallen har ökat, men beror det på vaccinerna?

Den där videosnutten visar en diskussion som leds av en amerikansk senator. Såvida du vill göra en poäng angående vaccinerna, så är Amerikas Förenta Stater inte det bästa landet att ta som exempel, eftersom det är ett land med utbrett vaccinmotstånd. Sjukfallen kan helt enkelt bero på att många amerikaner har avstått från att ta vaccin, och därmed är mer utsatta för Covid-19.

Trots vaccineringen, så har Förenta Staterna haft många dödsfall i Covid-19 under hösten. Såvida viruset fortsätter att skapa så många dödsfall, så är det en rimlig tanke att viruset också orsakar många sjukfall, och vi vet att Covid-19 kan yttra sig på skiftande sätt hos olika individer.

Varför välja att titta på ett land med förhållandevis låg vaccintäckning? Såvida du ville göra en poäng angående vaccinerna, så hade det varit mer trovärdigt ifall du hade valt länder som Spanien, Portugal, Chile, Danmark eller Sydkorea.

Mer utsatta för Covid-19?
Videon handlar om personer som har blivit allvarligt sjuka efter vaccinering, inte efter infektion.
Det är friska personer inom det militära.

Dock drar jag inga förhastade slutsatser mer än att klippet är väldigt oroväckande.
Det finns ännu ingen data med sjukdomar för 2021 över hur det såg ut i Sverige, får vänta tills September. Vi får hoppas att inte samma fenomen sker här.

Tänk vad jobbigt för alla som vaccinerat sig om det skulle visa sig att risken att drabbas av cancer ökar med X antal procent. Likt vissa immunsuppressiva läkemedel ,där patienten löper risk att dö av sin medicinering. Fruktansvärt då den stora massan inte behövt detta vaccin från början.
Citera
2022-02-04, 21:54
Medlem
Jag förstår inte varför Tegnell går ut och rekommenderar att man ska vaccinera sig direkt efter man har tillfrisknat.

Varför värdesätter man inte naturlig immunitet?

Jag tror jag mig kunna svaret. Men vill höra vad ni andra har för förklaring.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QyXLv8/anders-tegnell-en-ny-typ-av-pandemi

(Sista stycket)

Är det medicinskt försvarbart? Inte i min värld.
Citera
2022-02-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Oavsett vad nan tycker om vaccinationspass så har det funkat väldigt bra när jag rest under pandemin.
Enkelt att visa att man är vaccinerad på ett vis som åtminstonne funkat bra på Kanarieöarna oc i Portugal, Danmark och Spanien.

Det är klart att man kunde fyllt på med stämplar i den gula vaccinationsboken istället, hade ju också funkat. Fördelen med QR-koden är ju att det går snabbt att läsa av istället för att leta stämplar.
Att man enkelt och smidigt kan läsa av personliga detaljer om en människa (och kan kräva det) är ju en del av problemet.

Med ett sånt system är det bara en tidsfråga innan man också får upp kreditupplysning, straffregister, betalningsanmärkningar, genetiska anlag för olika sjukdomar m.m.
Citera
2022-02-04, 22:19
Medlem
Max3xs avatar
Citat:

Tack för länken till videon, jag hade missat den!

Skillnaden mellan viruset och vaccinet är att viruset reproducerar hela virus med spikprotein på ytan medans vaccinet producerar spikproteiner liknade de som finns på ytan av viruset. Dessa fria spikproteiner (som inte är fast på ytan av ett virus) kan fastna och blockera viktiga cellfunktioner. P53 nämns, en viktig markör i kroppens försvar mot cancer.
Citera
2022-02-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack för länken till videon, jag hade missat den!

Skillnaden mellan viruset och vaccinet är att viruset reproducerar hela virus med spikprotein på ytan medans vaccinet producerar spikproteiner liknade de som finns på ytan av viruset. Dessa fria spikproteiner (som inte är fast på ytan av ett virus) kan fastna och blockera viktiga cellfunktioner. P53 nämns, en viktig markör i kroppens försvar mot cancer.

Exakt så! Men Onkel Kostia tror sig förstå allt mycket bättre än alla dessa läkare i videon.
Citera
2022-02-04, 22:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

En avsevärd skillnad mellan viruset och vaccinet är att vaccinet sprutas in i kroppen medan viruset hamnar på slemhinnan, dvs en yta. Vill du hellre ha ett gift på ytan eller insprutat i kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in