Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Jag tror att han mycket väl var välkommen innan han började krångla, han tala ju väl om hennes barn och var ju bjuden till dom till julen.
men sen var det ju något som gjorde att han inte var nöjd och det är i princip alltid pengar troligen är det bara så enkelt.
Och det tror inte jag. Jag tror att Esbjörn kände sig överkörd innan bläcket torkat på kontraktet. Jag tror han insåg att här skulle renoveras och stylas. Det var inte frågan om någon återställning av huset.
Citat:
Ursprungligen postat av
joonas73
Esbjörn behöver beslutas sig för vilken väg han vill gå
1. Förstod inte/oförmögen att fatta rätt beslut. En invändning som naturligtvis kan göras i alla avtal, saken får då prövas i domstol som kan upphäva avtalet om man finner att så är fallet. Konsekvensen kan ju dock bli att inte bara det aktuella avtalet påverkas utan framtida möjligheter etc.
2. Kunde men ville inte genomföra affären utan blev lurad i något avseende. Kan även detta prövas, bevisbördan ligger till stor del på den som påstår sig blivit lurad. Ju fler tillfällen som man inte kraftfullt protesterar utan istället på olika sätt bekräftar sänker trovärdigheten enligt mig, men domstol avgör
3 Kunde och genomförde affären, har av annan anledning ångrat sig efteråt. För lågt pris, ville bo kvar eller något annat. Något brott att pröva finns inte, och en domstol kan inte pröva riktigheten i sig utan man behöver se till hur ett avtal kan upphävas. I vissa fall räcker det att man "river" avtalet, köper jag en klocka och ångrar mig kan jag återlämna klockan och få pengarna tillbaka, eventuellt justerat med något belopp. För fastighetsaffärer finns formkrav där man som ångrande part måste medverka.
Just nu är MIN känsla att Esbjörns sida hävdar att man ångrar sig, förstärkt av att man moraliskt blivit lurad på något sätt och dessutom har en sådan ålder att man oaktat att rättsförmåga finns bör tillämpa en försiktighetsprincip.
Problemet när man avtalar, ändrar sig och förlikas, för att sedan invända mot förlikningen är att hur ska motparten veta att nästa gång vi kommer överens (=Avtalar) så gäller det?
Jag tror att det för Esbjörn är en sammanblandning av allt du skriver.
Han fattade att han skrev på något men hade inte förstått att det var bindande. När han insåg det och blev förtvivlad och inte fick tag i Ebba, saker började hända runt huset som han inte fick bara med att bestämma om. När han sedan började tala med folk om vad han fått för huset insåg han att det inte alls var så bra som han trodde. Då kände han sig blåst. Han hade ju inte gjort någon värdering själv, så Ebba måste ju iallafall fall stått för någon värdesuppgit. Detta har hon ju även själv berättat att hon gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Kära du, det här målet är ren politik inget annat, hade det varit en affär mellan E*björn och vilken annan kvinna eller man som helst med samma resultat och utfall så hade det inte ens blivit en notis i lokalpressen.
Just att det är Ebba Busch som blivit blåst rejält och måste ta en juridisk strid för att få rätt har genererat spaltkilometer och ledare i media, nästan inget har handlat om själva affären utan det mesta har varit tjyvnyp på Ebba Busch.
Politik är smutsig men den här striden har varit ovanligt smutsig från de flesta håll.
Trams!!! Självklart blir detta uppmärksammat för att Ebba är offentligt person och politiker. Men det drabbar inte henne mer än det hade drabbar någon annan politiker om denna agerat på detta sättet.
Vidare har Ebba använt pressen minst lika mycket som Esbjörn i detta. Och den skit som skrivet om Ebba i pressen har hon bara sig själv att skylla för.
Om man hänger ut människor utan bevisningen på nätet, skriver sig till ett förtal, använder sina barn som ursäkt till varför hon aggerat som hon gjort, lovar offentligt att inte genomföra köpet, blir påkommen med lögner på inlägg på Facebook, och om man direkt efter att erkänt ett brott förklarar sig oskyldig. Då har man ta mig fan serverat pressen skiten på silverfat.