Citat:
Visst kan man kalla det omoraliskt att Esbjörn gick dit av nyfikenhet. Det är helt okey för mig. Men menar du att Ebba hade rätt att tjata av honom huset, när han ändå varit så omoralisk? Eller menar du att man ska kvitta Esbjörns omoral mot Ebbas omoral? Om Esbjörn gick dit i akt och mening bara för att träffa Ebba, men inte alls tänkte sälja fastigheten, är det då inte ett rätt omoraliskt beteende av honom att göra så?
Även om han gick dit med falska tankar i sitt sinne, varför fortsatte han att träffa Ebba många gånger till?
Varför gav han ett pris och överlämningsvillkor för fastigheten som Ebba kunde acceptera?
Varför var han glad och nöjd med livet tio dagar efter kontraktsskrivningen?
Visst kan man se det som att dessa frågor vill så tvivel i läsarna, men man kan också se det som högst relevanta frågor, vars svar faktiskt löser en bit av pusslet.
Även om han gick dit med falska tankar i sitt sinne, varför fortsatte han att träffa Ebba många gånger till?
Varför gav han ett pris och överlämningsvillkor för fastigheten som Ebba kunde acceptera?
Varför var han glad och nöjd med livet tio dagar efter kontraktsskrivningen?
Visst kan man se det som att dessa frågor vill så tvivel i läsarna, men man kan också se det som högst relevanta frågor, vars svar faktiskt löser en bit av pusslet.
Ebba besökte Esbjörn ett par gånger på pensionatet i syfte att tala om huset. Jag tror inte hon var inbjuden då av Esbjörn utan kom helt apropå. Jag har för mig att Ebba kom förbi huset någon gång när han var där oxå, men det kan jag minnas fel om.
Jag har ingen aning om vilka uppgifter han gav till Ebba innan kontrakskrivningen. Men att de förhandlade pris är ju för vissa sant.
Jag tror att Ebba fick Esbjörn att tro att han skulle följa med i köpet. Att han alltid skulle vara välkommen och att huset skulle just renoveras och återställas.
Att Esbjörn var glad och nöjd har vi bara Ebbas ord på. Ebbas mamma är inte ett speciellt trovärdigt vittne då hon är anhörig till Ebba och skulle inte i ett brottsmål få vittna under ed.