2022-02-01, 20:55
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att stå på plats och där och då godkänna avverkningEN som sker är inte samma sak som att godkänna avverkNING och sedan vara på plats.

"Målsäganden är hörd om avverkningen. Man kan av förhöret sluta sig till att han har varit på plats i samband med avverkningen. Mot den bakgrunden är det inte möjligt att bevisa att det har skett en uppsåtligt otillåten avverkning"

Esbjörn har sagt att när han kom var de som skulle röja reda var på plats, och att han sedan satt med Ebba och skrev kontrakt.

Att personerna var på plats redan innan han dök upp, tyder på att det gjordes upp innan. Jag kan inte se att åklagaren hävdar att Esbjörn var på plats och där och då godkände avverkningen, utan jag uppfattar det som att Esbjörn var vid fastigheten när det röjdes.

Man kan förstås därför undra varför inte Esbjörn gick ut och var med, men samtidigt kan man inte veta vad Ebba och Esbjörn kommit överens om. Esbjörn kanske litade på Ebba, men detär inget som vi vet om, mer än att i förhöret får Esbjörn för sig att Ebba måste opa ut genom fönstret.

Jag uppfattar alltså att nedläggningen av anmälan sker av två orsaker; den ena är för att Esbjörn har själv godkänt avverkning och att han fanns vid fastigheten när det skedde, och dels för att det inte finns bevis på att det har skett ett brott, och det kommer inte gå att ta reda på det heller.

Du uppfattar alltså att nedläggningen av anmälan sker av två orsaker; den ena är för att Esbjörn har själv godkänt avverkning och att han fanns vid fastigheten när det skedde, och dels för att det inte finns bevis på att det har skett ett brott.

Försöker du att misstänkliggöra Ebba för att det inte finns bevis på att något brott har begåtts?

Det är ju en standardfras som polisen använder när de avslår en polisanmälan.
2022-02-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Aha...så långt efteråt. Det förklarar att det såg gammalt ut - stubbar osv.

Övertalning angående fullmakt var det enligt JB inte frågan om utan för att man ville att Esbjörn verkligen fullt ut skulle förstå arrangemanget med en fullmakt. Han sade sig ju inte ha förstått köpekontraktets betydelse så därav noggrannheten.
Jag tror att de tjatade och tjatade ”skriv här” och ”skriv där” och pekade. Jag undrar om det smögs in ett testamente i högen med fullmakter….
2022-02-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Det underlättar när man tittar på tidslinjen.
Den 25 november så lämnas ansökan om stämningen in vilket gör att smutskastningen går in i ett nytt skede, man går ut i media och annonserar en kommande polisanmälan.
Den 10 december så skriver Esbjörn på Binninges rättegångsfullmakt efter (enligt kubun) flera timmars övertalning samt ev fullmakt för polisanmälan. Då polisanmälan är inlämnad den 14 december så kan vi utgå ifrån att Binninge även besökte fastigheten den 10 december och tog foton som är bifogat till polisanmälan.

Fotona är alltså tagna ca 100 dagar efter att röjningen av sly genomfördes.

Att åklagaren lägger ner anmälan utan att förhöra Ebba är inte konstigt, anmälan är inlämnad av tredje part och Esbjörn säger i förhöret att han var på plats, hade gett sitt tillstånd samt övervakade röjningen.

Tack för klargörande
2022-02-01, 20:59
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Det underlättar när man tittar på tidslinjen.
Den 25 november så lämnas ansökan om stämningen in vilket gör att smutskastningen går in i ett nytt skede, man går ut i media och annonserar en kommande polisanmälan.
Den 10 december så skriver Esbjörn på Binninges rättegångsfullmakt efter (enligt kubun) flera timmars övertalning samt ev fullmakt för polisanmälan. Då polisanmälan är inlämnad den 14 december så kan vi utgå ifrån att Binninge även besökte fastigheten den 10 december och tog foton som är bifogat till polisanmälan.

Fotona är alltså tagna ca 100 dagar efter att röjningen av sly genomfördes.

Att åklagaren lägger ner anmälan utan att förhöra Ebba är inte konstigt, anmälan är inlämnad av tredje part och Esbjörn säger i förhöret att han var på plats, hade gett sitt tillstånd samt övervakade röjningen.

Jag har skrivit om detta förut och i polisanmälan säger Esb följande till polisen.
Citat:
Han hade fått reda på detta genom sin revisor att man har anmält och fotat.
Det är någon firma i Örebro, som Bohlin tror.

Det står i polisanmälan om skadegörelsen och jag litar då mer på polisen än Kubun

Fakta är:
att Binninge gick ut i Expressen med att det skulle polisanmälas två veckor innan anmälan lämnades in.
Esbjörn hade inte en aning om polisanmälan och att Binninge företräder honom som juridiskt ombud och inte som revisor.
Man lämnade in falska uppgifter med foto på träd som var avverkade många år tidigare.
Esbjörn hade både gett sitt muntliga tillstånd och var närvarande vid röjningen.
Polisanmälan lades ner.

Att Esbjörn ville att polisanmälan skulle lämnas in har bara Binninges ord på.
2022-02-01, 21:00
Medlem
Citat:

Övertalning angående fullmakt var det enligt JB inte frågan om utan för att man ville att Esbjörn verkligen fullt ut skulle förstå arrangemanget med en fullmakt. Han sade sig ju inte ha förstått köpekontraktets betydelse så därav noggrannheten. Ja å så inge förtroende - han hade ju nyligen blivit så uppskojad så.....

Märkligt att du ena sekunden har stenkoll på skeenden, pga "förstahandsinfo" men nästa inlägg har mindre koll än oss andra som läser aktbilagor...

Undras hur många timmar de förklarade innebörden av en generalfullmakt.., Du kan ju slå Binninge en signal och fråga om det
2022-02-01, 21:01
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att stå på plats och där och då godkänna avverkningEN som sker är inte samma sak som att godkänna avverkNING och sedan vara på plats.

"Målsäganden är hörd om avverkningen. Man kan av förhöret sluta sig till att han har varit på plats i samband med avverkningen. Mot den bakgrunden är det inte möjligt att bevisa att det har skett en uppsåtligt otillåten avverkning"

Esbjörn har sagt att när han kom var de som skulle röja reda var på plats, och att han sedan satt med Ebba och skrev kontrakt.

Att personerna var på plats redan innan han dök upp, tyder på att det gjordes upp innan. Jag kan inte se att åklagaren hävdar att Esbjörn var på plats och där och då godkände avverkningen, utan jag uppfattar det som att Esbjörn var vid fastigheten när det röjdes.

Man kan förstås därför undra varför inte Esbjörn gick ut och var med, men samtidigt kan man inte veta vad Ebba och Esbjörn kommit överens om. Esbjörn kanske litade på Ebba, men detär inget som vi vet om, mer än att i förhöret får Esbjörn för sig att Ebba måste opa ut genom fönstret.

Jag uppfattar alltså att nedläggningen av anmälan sker av två orsaker; den ena är för att Esbjörn har själv godkänt avverkning och att han fanns vid fastigheten när det skedde, och dels för att det inte finns bevis på att det har skett ett brott, och det kommer inte gå att ta reda på det heller.

Ändra nu inte i bilagan du citerade också.
”Sedan skriver han att Esbjörn är hörd och av förhöret framkommer att Esbjörn har godkänt avverkning, att han har varit på plats och att det inte går att bevisa att avverkningen varit uppsåtligt otillåten.”
2022-02-01, 21:01
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Övertalning angående fullmakt var det enligt JB inte frågan om utan för att man ville att Esbjörn verkligen fullt ut skulle förstå arrangemanget med en fullmakt. Han sade sig ju inte ha förstått köpekontraktets betydelse så därav noggrannheten. Ja å så inge förtroende - han hade ju nyligen blivit så uppskojad så.....

Att det krävdes flera timmars övertalning har du ju angett tidigare så det är ju knappast gripit ur luften. Det är möjligt att det tjatades och tjatades på Esbjörn att skriva på fullmakterna, först så sa han nej, sedan så han nej och slutligen gav han med sig och skrev under.
2022-02-01, 21:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur färklarar du att Esb inte visste vem som tagit korten enligt polisens rapport?

Undra just vem som också hade nycklarna och släppte in Binninge i Ebbas hus?
2022-02-01, 21:05
Medlem
Citat:
Fakta är:
att Binninge gick ut i Expressen med att det skulle polisanmälas två veckor innan anmälan lämnades in.
Esbjörn hade inte en aning om polisanmälan och att Binninge företräder honom som juridiskt ombud och inte som revisor.
Man lämnade in falska uppgifter med foto på träd som var avverkade många år tidigare.

I teorin kan man alltså "bättrat på" Ebbas slyrensning en aning...
Eftersom Esbjörn troligen inte är o springer på tomten dagligen så hade han kanske inte så stor koll på vad som tagits ner och när
2022-02-01, 21:05
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Jag har skrivit om detta förut och i polisanmälan säger Esb följande till polisen.

Det står i polisanmälan om skadegörelsen och jag litar då mer på polisen än Kubun

Fakta är:
Esbjörn hade både gett sitt muntliga tillstånd och var närvarande vid röjningen.
Polisanmälan lades ner.

Du brukar ha koll så det förvånar mig inte om du har skrivit om det tidigare, finns ju en viss rundgång i tråden där allt skall ältas igen.

Det skulle vara roligt att se polisanmälan men det går kanske inte.
2022-02-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Undra just vem som också hade nycklarna och släppte in Binninge i Ebbas hus?

Enligt polisförhöret så framstår det som att Esbjörn lånade ut sitt enda par nycklar Sen hittade han ett par efter brorsan så att han kunde komma in...
2022-02-01, 21:10
Medlem
Citat:

Fakta är:
Polisanmälan lades ner.

Det diskuterades väl i tråden på Pernroth Lüllmaas Facebook vad avverkningen skulle kallas vid en polisanmälan? Jag har för mig att det var Binninge som bestämde att de skulle polisanmäla det som skadegörelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in