2022-01-31, 13:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den vännen är Ulf Lööf som bor tillsammans med Esbjörn i huset som Majkgård äger. Tror du att det gör honom till lika ”egen” som Esbjörn? Givetvis träffas de ”ibland”, det var till exempel han som ägde bilen som Esbjörn körde över cyklisten med. Tror du att han visste att Esbjörn har kognitiva funktionsnedsättningar när han lånade ut sin bil till honom?

Jag har noll koll på denna U*lf som ni menar att han heter.
Känner inte till honom på något sätt.

Det enda jag känner till om den nära bekanta som intervjuas, är från artikeln och från det som Merrybum har skrivit i tråden sedan jag kom in i den.

Punkt.
Senast redigerad av notknapparen 2022-01-31 kl. 14:08. Anledning: stavfel
2022-01-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
om man ska fylla in information i ett kontrakt så måste man ju få den informationen från säljaren, kontonummer tex stod ju i kontraktet (och det är nog varken Ebba eller Theo som kunde kontonumret, utan det fick han av ESB).

Inlägget jag svarade på förtäljde att Theo läste även upp kontraktet för Esbjörn.

Det vill du inte kommentera! Varför?
2022-01-31, 13:54
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När var det som Esbjörn visade kontraktet till bekantingen?

"I förhöret med vittnet framkommer att Esbjörn varit hemma hos honom kort efter att han skrivit på kontraktet. Vittnet ska då ha förklarat att köpekontraktet var bindande, varpå Esbjörn blev förtvivlad."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KvJVo/nya-esbjorn-vittnet-han-var-gratfardig

Då brevet Ulf skrev i Esbjörns namn är daterat 3/9 bör det vara då, men stämmer dateringen?
Det kanske var 8/9 då återbetalningsförsök och samtal till sjönära gjordes av Majkgård.
Först kring den 11/9 - 14/9 kom ju Ulfs/Esbjörns ångerbrev fram, Ebba pratade med Esbjörn 15/9.
Han hade inte hunnit bli gråtfärdig den 15/9 i alla fall, så när han visade köpeavtalet vet vi inte riktigt.
2022-01-31, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Gör en MarryBum och svarar ändå.
Mäklaren hade ett skrivuppdrag, det ingår i uppdraget att personligen kontakta parterna.
Säkerställa att rätt uppgifter inskrivs i köpeavtalet, att köpeavtalet är enligt parternas överenskommelse.
Inhämta bank, person, köpeskillings och fastighets uppgifter direkt från parterna själva.
Han har precis som Mäklarsamfundet kommit fram till handlat efter god mäklarsed i sitt uppdrag.
Mäklaren hade ett skrivuppdrag, att sammanställa ett köpeavtal åt parterna enligt deras egna uppgifter.
Ett passivt uppdrag, alla uppgifter som inskrivs har parterna själva personligen angett som korrekta.
Såklart han inte blir kallad som vittne, vad skulle han vittna om som inte deltog i försäljningen?
Men intressant hade det varit för mäklare spelar in samtalet när uppgifter om fastigheter, kontonummer, personnummer och adress endast ska lämnas muntligt.
För att säkerställa att hen senare inskriver rätt uppgifter i köpeavtal och liknande juridiska handlingar.

Hur passiv var Theo om han också läste upp kontraktet för Esbjörn?

Kommentera gärna!
2022-01-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Trådens idiot tror att man inte får inhämta väsentliga uppgifter ifrån parterna då man har ett skrivuppdrag 🤦‍♂️

Är det meningen att mäklaren skall gissa vart pengarna skall betalas ?

Inlägget jag svarade på förtäljde att Theo läste även upp kontraktet för Esbjörn.

2022-01-31, 14:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Knäpparen, du har ofantliga textmassor som sagt och citerar än den ena än den andra.
Är svårt att uttyda vad du själv skrivit och vad du citerat, eller vem du citerar.
Majkgård är värdinna på kursgården, du är däremot en trådtrasslare av rang!
Ulf nu pratar vi Esbjörns vän Ulf som även skrivit ångerbrev i Esbjörns namn.
Samme person skulle vittna om köpeavtalet och omständigheterna kring detta.
Enda aber gällande detta är att Ulf inte varit medveten om försäljningen, förrän efteråt.
Inte vidtalats av Esbjörn, inte uppmärksammat något, inte haft vetskap om försäljningen.
Att då i domstol ställa sig att vittna om något han inte vet, det hade blivit massaker på Ulf.

Istället för att visa var jag har skrivit det du påstår, så kommer du med svepande skit om hur jag skriver.

Jag vet att jag mycket väl aldrig har sagt att vännen påstått att Esbjörn inte vare sig fick läsa eller fått avtalet uppläst för sig.

Jag vet inte mycket om denna Ulf, inget av det du nu tar upp och har på inget sätt skrivit om det (alltså).
2022-01-31, 14:01
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Vi gör en MaryBum och svarar utan att vara tillfrågad.
Ja Theo fick dessa uppgifter av Esbjörn själv, kontonummer fast.bet pers.nr osv.
Theo läste även upp kontraktet för Esbjörn
Precis vad han gjorde och följde god mäklarsed vid skrivuppdrag.
Exakt som Mäklarsamfundet kom fram till, har Theo tillfyllest hedrat god mäklarsed.
2022-01-31, 15:23
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
https://cdn-147.anonfiles.com/X3w6Y368ua/d7cda669-1643583970/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2082,%20Uppdaterad%20sammanst%C3%A4lln ing%20202.pdf

https://cdn-131.anonfiles.com/N1w1Yc63u7/1f1ef479-1643586196/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2071,%20Yttrande%20samt%20bevisuppgift %20fr%C3%A5.pdf
Men se ni vet ja att det jag säger stämmer. Ni har ju källor. Varför gnyr som infantila spädbarn om dem så fort jag postar något?

Ebba Busch har ett flertal gånger besök Esbjörn i syfte att övertala honom att honom att sälja eller hyra ut…

Ännu en bekräftelse på att en övertalningens process skett från Ebbas sida. Man skrivet oxå att Esbjörn fått erbjudande om att sälja huset förut, men få lyckats med att säga nej. Dessa människor hade väl hyfs kan man tänka, och nöjde sig med ett Nej innan de slutade fråga.

Ebba gjorde dock inte det. Ebbas Först så han Nej, sedan kanske och till sist ja, Esbjörns egna ord hon tjatade och tjatade. Och Vittne i rätten som bekräftar det. Jag tror att vi kan slå fast att Det Ebba fick övertala Esbjörn att sälja.

Detta bekräftar ju oxå att Esbjörns demens inte alls är så utesluten som det hävdas här. Allt annat är bara lögn att påstå.

Vidare har ni rätt i att det inbland kan vara bra att läsa en gång till och inte bara plocka ur minnet som jag. Jag tänker framför allt på detta.

•Att Ebba Busch begagnat sid av Esbjörns oförstående och/ eller lättsinne.
• Att omständigheterna runt undertecknandet av köpeavtalet var sådana att det skulle strida mot tro och hedern att åberopa det samt att Ebba Busch måste anses haft vetskap om det.
• Att Ebba Busch agerade påtryckande i kontakterna med Esbjörn Bolin inför köpeavtalets undertecknandet och i samband med att det undertecknades.

Dessa tre punkter allena skulle få de flesta människor att backa ur avtalet fortare än kvickt. Ebba är verkligen fixerad av huset när hon inte ser det.
2022-01-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men se ni vet ja att det jag säger stämmer. Ni har ju källor. Varför gnyr som infantila spädbarn om dem så fort jag postar något?

Ebba Busch har ett flertal gånger besök Esbjörn i syfte att övertala honom att honom att sälja eller hyra ut…

Ännu en bekräftelse på att en övertalningens process skett från Ebbas sida. Man skrivet oxå att Esbjörn fått erbjudande om att sälja huset förut, men få lyckats med att säga nej. Dessa människor hade väl hyfs kan man tänka, och nöjde sig med ett Nej innan de slutade fråga.

Ebba gjorde dock inte det. Ebbas Först så han Nej, sedan kanske och till sist ja, Esbjörns egna ord hon tjatade och tjatade. Och Vittne i rätten som bekräftar det. Jag tror att vi kan slå fast att Det Ebba fick övertala Esbjörn att sälja.

Detta bekräftar ju oxå att Esbjörns demens inte alls är så utesluten som det hävdas här. Allt annat är bara lögn att påstå.

Vidare har ni rätt i att det inbland kan vara bra att läsa en gång till och inte bara plocka ur minnet som jag. Jag tänker framför allt på detta.

•Att Ebba Busch begagnat sid av Esbjörns oförstående och/ eller lättsinne.
• Att omständigheterna runt undertecknandet av köpeavtalet var sådana att det skulle strida mot tro och hedern att åberopa det samt att Ebba Busch måste anses haft vetskap om det.
• Att Ebba Busch agerade påtryckande i kontakterna med Esbjörn Bolin inför köpeavtalets undertecknandet och i samband med att det undertecknades.

Dessa tre punkter allena skulle få de flesta människor att backa ur avtalet fortare än kvickt. Ebba är verkligen fixerad av huset när hon inte ser det.

Och esb skrev på förlikningen.
2022-01-31, 15:34
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har noll koll på denna U*lf som ni menar att han heter.
Känner inte till honom på något sätt.

Det enda jag känner till om den nära bekanta som intervjuas, är från artikeln och från det som Merrybum har skrivit i tråden sedan jag kom in i den.

Punkt.
Vad jag vet om denne Ulf är att han är en kamrat till Esbjörn. Jag tror dock han är några år yngre. Ulf bor oxå på Odalgården, om det är permanent eller periodvis vet jag inte.

Ulf verkar varit den första som Esbjörn berättade för. När Ulf ber att få titta på pappren och konstaterat att det är ett påskrivet köpekontrakt. Ska Esbjörn blivet förtvivlad. Han ska därefter besökt banken för att sätta tillbaka handpenningen, han ska även skickat ett bud att göra det. Han ska ha försökt få tag på Ebba på telefonen utan framgång.

Ulf hjälper sedan Esbjörn att skriva till Ebba och medels att han inte önskar fullfölja köpet. Samt en bedjan om ett kontonummer att återföra handpenningen till. Detta brev är daterat 3/9 och Ebba har bekräftat att hon fått det
2022-01-31, 15:35
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Och esb skrev på förlikningen.
Nähä!? Menar du !? När fick du reda på det !? Är det sant !?
2022-01-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nähä!? Menar du !? När fick du reda på det !? Är det sant !?

Esb skrev på förlikningen.
Han gick med på sälja huset.

Om esb är nu dement, som vissa i denna tråd verkar vilja han är, gör allt han har sagt värdelöst och hans första ombud hade honom ute i media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in