2022-01-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så du menar att vittnet ljuger?
Vi tror olika.
Fanns det ett vittne närvarande som kan bekräfta att Esbjörn inte ville sälja och Ebba Busch fick tjata på honom för att få honom att skriva på avtalet? Finns det något vittne på att Bolins advokater tvingade honom att skriva på förlikningen? Har detta tjat och tvånget ens inträffat i verkligheten?

Jag tror inte det.
2022-01-30, 16:37
Medlem
Citat:
Nu har det skrivits så många inlägg sedan det jag tänkte svara på, hittar det inte nu tyvärr.

En tanke som slog fast i mig, som du hade i inlägget, var ju att Ebba måste ju ha vetat att Esbjörn bor på Odalgården, och känt till vad personer i trakten hade att berätta om honom.

En klok tanke och en tanke som Ebba borde ha haft med sig vid affären.

Hon kontaktade sin väns bror och sin bekant som är mäklare för att få ett kontrakt och med säkerhet också information och råd (inget fel idet) hon ser till att få huset besiktigat, men hur mycket visste hon om Esbjörn och varför han bor på Odalgården och inte i ett eget hem?

Man behöver inte läsa lagar för att tänka ut om Ebba har gjort rätt eller fel i den frågan, utan det handlar om sunt förnuft.

Det här är ju något som många människor skulle se som en röd flagg, för att göra ett "tjatigt" övertalande mot en gubbe som är till åren, bor på Odlagården och har en fastighet som avslöjar att något inte står rätt till.

På det märker Ebba något med Esbjörn, att han är lite egen.

Fy för hennes egoistiska framfart.
Finns det fler ”egna” som bor på Odalgården och vad har de i så fall där att göra? Bor de där för att Majkgård ska kunna mjölka ur dem deras pension och så småningom få deras kvarlåtenskap i arv? Det är något som många människor skulle se som en röd flagg, för att göra ett "tjatigt" övertalande mot en gubbe som är till åren, bor på Odlagården och har en fastighet som avslöjar att något inte står rätt till.
2022-01-30, 16:41
Medlem
Citat:
Det finns många oklarheter här, men nu pratade jag specifikt om att Esbjörn hade gått till sin vän med kontraktet som Esbjörn enligt vännen, inte verkat ha klart för sig vad det innebar:
"”Nära bekant”
Aftonbladet har pratat med vittnet, som bekräftar mötet. Han vill bli omnämnd som nära bekant och säger att han och Esbjörn träffas ibland, och känner varandra sedan långt tillbaka.

– Hela affären kom så plötsligt. Jag sa till honom när han visade kontraktet, att du har ju skrivit under här och så vidare. Jag tror inte att han förstod innebörden av affären. Jag tycker uppriktigt sagt att det var ledsamt, han var gråtfärdig över det hela, säger Esbjörns bekant.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KvJVo/nya-esbjorn-vittnet-han-var-gratfardig
Den vännen är Ulf Lööf som bor tillsammans med Esbjörn i huset som Majkgård äger. Tror du att det gör honom till lika ”egen” som Esbjörn? Givetvis träffas de ”ibland”, det var till exempel han som ägde bilen som Esbjörn körde över cyklisten med. Tror du att han visste att Esbjörn har kognitiva funktionsnedsättningar när han lånade ut sin bil till honom?
2022-01-30, 17:18
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den vännen är Ulf Lööf som bor tillsammans med Esbjörn i huset som Majkgård äger. Tror du att det gör honom till lika ”egen” som Esbjörn? Givetvis träffas de ”ibland”, det var till exempel han som ägde bilen som Esbjörn körde över cyklisten med. Tror du att han visste att Esbjörn har kognitiva funktionsnedsättningar när han lånade ut sin bil till honom?

Den där Ulf Lööf som med berått mod lånar ut sin bil till cyklopen Esbjörn som han sedan mejar ner en flicka i Uppsala med blir man ju lite intresserad av.

Är det han som manipulerar Esbjörn tillsammans med Majkgård? Brukar inte de dyka upp i par?

Esbjörn verkar ha ett stort förtroende för denne Ulf, jag tycker att han verkar vara suspekt.

Var det han som gömde sig bakom draperiet när Esbjörn skrev på kontraktet?
2022-01-30, 17:21
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Det blir väldigt jobbigt i Sverige om inte folk som anses vara lite "Egna" kan sälja sina sommarhus som dom inte använder!
Lite egna människor får självklart sälja sitt hus. Även gammal människor. Men det är när när dessa människor hävdar att de blev tjatade på, när de ångrar sig och när det finns mycket frågor kring affären det blir omoraliskt.
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Monika Pernroth Lullmaa körde Esbjörn till hem till sin bostad där hon och advokaterna Berg och Behm var delaktiga i förhandlingarna som utmynnade i förlikningen, sedan så har Binninge varit med via telefon (enligt uppgift ifrån kubun som påstår sig ha fått denna uppgiften direkt ifrån Binninge)

Det är väl knappast till att stå själv?

Hur många juridiska ombud menar du att han skall ha för att inte stå själv ?
Ja visst var det förskräckligt det Monica gjorde. Och att han upplever att hans ombud säger att de skall avsäga sig fallet om han inte skriver på. Och sen tydligheten att Ebba befann sig på annan ort när det hände. Det var bland annat just detta som fick mig att fundera på om de alla tillhörde samma församling.

Troligtvis kommer Esbjörn aldrig att kunna stå upp för sig själv. Man önska ju att han hade ett juridisk ombud som hjälpte honom med just det.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Fanns det ett vittne närvarande som kan bekräfta att Esbjörn inte ville sälja och Ebba Busch fick tjata på honom för att få honom att skriva på avtalet? Finns det något vittne på att Bolins advokater tvingade honom att skriva på förlikningen? Har detta tjat och tvånget ens inträffat i verkligheten?

Jag tror inte det.
Nej det är ju just det som är svårigheten i detta. Esbjörn har ju varit själv genom detta. Och Ebba eller hennes vännina skulle ju knappast tillstå att så var fallet. Och samma när förlikningen skrevs på, hans jurid om ska ombud skulle knappast erkänna att de hota att lämna honom om han inte skrev på.
2022-01-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Lite egna människor får självklart sälja sitt hus. Även gammal människor. Men det är när när dessa människor hävdar att de blev tjatade på, när de ångrar sig och när det finns mycket frågor kring affären det blir omoraliskt.
Ja visst var det förskräckligt det Monica gjorde. Och att han upplever att hans ombud säger att de skall avsäga sig fallet om han inte skriver på. Och sen tydligheten att Ebba befann sig på annan ort när det hände. Det var bland annat just detta som fick mig att fundera på om de alla tillhörde samma församling.

Troligtvis kommer Esbjörn aldrig att kunna stå upp för sig själv. Man önska ju att han hade ett juridisk ombud som hjälpte honom med just det.
Nej det är ju just det som är svårigheten i detta. Esbjörn har ju varit själv genom detta. Och Ebba eller hennes vännina skulle ju knappast tillstå att så var fallet. Och samma när förlikningen skrevs på, hans jurid om ska ombud skulle knappast erkänna att de hota att lämna honom om han inte skrev på.

Hans ADVOKATER kanske sa att förlikningen var det bästa dom kan göra för honom, och om han inte skriver på kan dom inte (får inte) driva det vidare om det är utsiktlöst... om dom inte gör det som är bäst för sin klient kan dom åka ur advokatsamfundet, den som han fick tag i som ville driva det vidare har inte dessa problem, då han inte är advokat, och alltså inte riskerar något alls (utom att kunna skicka dyra räkningar till ESB).
2022-01-30, 17:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Gubben utrykte sig med att det var mycket smail med du kanske ska fundera på vad egentligen gubben va ute efter.
2022-01-30, 17:53
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Att Binninge inte hjälpte honom är ju klarlagt och att Lullmaa som drog igång hela cirkusen på Facebook benämns som vän av Esbjörn känns ju lite konstigt med tanke på att han även anklagar de närvarande på förlikningen för att ha tvingat honom till att skriva på.

Att likt dig konspirera att Lullmaa , Binninge, advokaterna Berg och Behm, Ebba samt domaren i Uppsala tingsrätt skulle ha någon djävulsk plan för att lura av Esbjörn hans ruckel känns ju lite 🙄😵
2022-01-30, 17:54
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Den där Ulf Lööf som med berått mod lånar ut sin bil till cyklopen Esbjörn som han sedan mejar ner en flicka i Uppsala med blir man ju lite intresserad av.

Är det han som manipulerar Esbjörn tillsammans med Majkgård? Brukar inte de dyka upp i par?

Esbjörn verkar ha ett stort förtroende för denne Ulf, jag tycker att han verkar vara suspekt.

Nja det var då han som sagt i Expressen att han skrev ångerbrev 1.
Det var ju inte Esbjörn som skrev eller skickat det, precis som Esbjörn talade om för Ebba den 15/9.
Dagen innan dom skulle skriva köpebrev och Esbjörn få resten av köpeskillingen.
Nova tror jag faktiskt skrev det i tråden, flera månader innan Expressen hade det på löpsedeln.
2022-01-30, 17:58
Medlem
Citat:

Jag tyckte att du skrev tidigare att du är källkritisk, men samtidigt så dissar du exakt alla som har insyn i tvisten, till och med Esbjörn Bolins egna advokater och vänner. Det är inte vad man kallar för källkritik, det är faktiskt motsatsen.
2022-01-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick

Jag har en misstanke om att denna Ulf Lööf och Margareta Majkgård är ett par. Hon är bränd efter att ha ärvt de tidigare fastigheterna och vill flyga under radarn för att inte hamna ännu mer i rampljuset. Det är därför Ulf Lööf får fronta, men nog springer han hennes ärenden allt. De låtsas båda vara Esbjörn Bolins vänner, men deras vänskap har ett pris.
2022-01-30, 18:11
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Menar du på att det skall finnas någon speciell ångerklausul för äldre personer?

Kubun var väl inne på att man inte skulle få sälja sin bostad när man var över 65 år menar du att samma ålder skall gälla för din ångerklausul?

Varför måste du tvunget göra det besvärligt för oss alla andra för att du inte gillar Ebba.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in