Citat:
Idiotiskt av mig att inte anteckna källa i början av min egen lilla klottriga tidslinje som jag skapade, en lärdom som jag efterhand märkte var bra att ha. Så dessvärre har jag ingen riktig källa; kan vara från tråden, men förmodligen från media.
Ni som har följt tråden en längre tid kanske har någon uppgift.
Finns alltså inte detta brev med i aktbilagorna eller i Katrin Björklunds inlagor till rätten?
Lite konstigt isf.
Citat:
Det enda säkra datum jag kan komma på är just 10 dec. Det är då ombudsfullmakten är daterad. En sådan behövdes för att Binninge skulle kunna företräda Esbjörn i rätten
Gissningsvis var Binninge inblandad långt tidigare. Det nämns ju rätt tidigt att Esbjörns ombud uttalar sig.
Gissningsvis var Binninge inblandad långt tidigare. Det nämns ju rätt tidigt att Esbjörns ombud uttalar sig.
Jag har sett att så verkar vara fallet, att Binninge fanns inkopplad långt tidigare.
Citat:
Metoden att försöka häva köpet genom att helt enkelt skicka tillbaka pengarna har vi redan rett ut att det inte funkar så.
Ja, så långt är jag med.
Det verkar dock enligt Esbjörns vän U*lf, att Ebjörn inte hade klart för sig vad kontraktet innebar till fullo.
Och det är väl här som frågetecken uppstår.
Hur kunde han missa det?
Citat:
Det vet vi inte eftersom det var Majkgård som var med till banken och försökte göra insättningen.
OM hon gjorde det för att Esbjörn inte kunde eller för att hon "tog kommandot" kommer vi nog aldrig få reda på
OM hon gjorde det för att Esbjörn inte kunde eller för att hon "tog kommandot" kommer vi nog aldrig få reda på
Många frågetecken tyvärr.
Citat:
Frågan om han visste vad han skrev på är utredd. Han har själv sagt att han han skrev på för att sälja huset men sedan ångrat sig
Alltså, det finns motstridiga uppgifter runt det här tycker jag.
Esbjörns motstridiga agerande och uttalanden är en del, men också att Esbjörns och Ebbas hitsorier att vitt skilda om hur allt gått till.
Det här visar ju på hur viktigt det är att koppla in mäklare i en så här stor affär.
Citat:
Känner man att man inte klarar av att möta motparten så tar man med sitt juridiska ombud, eller en god vän.
Ja, det är klart.
Citat:
Du hänger upp dig för mycket på ordet "egen".
Det är en ganska vid definition på att vara "egen", i grunden så är det någon som avviker en aning från den trista gråa massan. Det kan vara en person som gillar att gå runt i blommig frack året runt, eller samla på porslinstomtar eller som i Esbjörns fall vara lite gammeldags och ha ett fint hus man inte sköter om utan istället bor med en annan farbror på en kursgård.
Det är en ganska vid definition på att vara "egen", i grunden så är det någon som avviker en aning från den trista gråa massan. Det kan vara en person som gillar att gå runt i blommig frack året runt, eller samla på porslinstomtar eller som i Esbjörns fall vara lite gammeldags och ha ett fint hus man inte sköter om utan istället bor med en annan farbror på en kursgård.
Ja, det är lite mer för att poängtera att Ebba ändå märkte att Esbjörn var speciell. Exakt vad Ebba la i orden när hon uttalade dom vet vi inte, men hon blev lite tagen på sängen och ordet kanske inte var så noga utvalt.
Citat:
Ytterligare en sak du borde klurat ut på egen hand om du läser inläggen
Alla har inte all tid i världen, och jag läser inte varje inlägg. Har stor familj och många andra aktiviteter som ingår i tonåringars fritid. Jag prioriterar vilka inlägg jag läser, och tar aktbilaga och artiklar från media i min egen takt. Jag lägger alldeles för mycket tid ändå här.
Citat:
Han borde sett till så att ett möte med Ebba där Esbjörn kunde förklara sig blev av.
Inte gömma undan Esbjörn och enbart kommunicera via media och inlagor
Pretty Jävla Skitenkelt
Inte gömma undan Esbjörn och enbart kommunicera via media och inlagor
Pretty Jävla Skitenkelt
Jag misstänker att det helt enkelt kan ha varit så att Esbjörn bler sur på Ebba, som han tyckte hade fått honom inträngd i ett hörn, där han hade svårt att säga ifrån. Personligen tror jag att hans personlighet och hans svårigheter består av många flera faktorer som hindrar honom att fundera optimalt.
I början kanske han trodde att det bara vara att betala tillbaka, och allt skulle vara överstökat.
En del av hans beteende/svårigheter kan vara hans kognitiva nedsättningar från de som embolier han haft genom åren, annat kan bero på nedsättningar som medföljer ett normalt åldrande, något kan ha att göra med någon eventuell neuropsykiatrisk diagnos, annat hans egen personlighet som ligger till grund.
När man är ung och lite mer fit for fight, då kan man kanske klara av att kompensera sina brister och svagheter på ett bättre sätt än när man blir äldre och nytillkomna problem sätter in. Det är precis som Marryboom säger, att både syn-hörsel-fysik- balans-reaktionsförmåga-närminne- osv påverkas till det sämre.
Jag brukar tänka på att många äldre behöver lite mer tid på sig, för allt, även om man har intellektet intakt. Även tankeprocesserna verkar förlångsammas, och inte sällan behöver "sändaren" prata både högre, med färre ord och långsammare. Invänta hur det man sagt/gjort mottas. Vara övertydlig.