2022-01-29, 15:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det där med brevet låter bekant, minns du möjligen vart du såg de där datumen?

Idiotiskt av mig att inte anteckna källa i början av min egen lilla klottriga tidslinje som jag skapade, en lärdom som jag efterhand märkte var bra att ha. Så dessvärre har jag ingen riktig källa; kan vara från tråden, men förmodligen från media.

Ni som har följt tråden en längre tid kanske har någon uppgift.
Finns alltså inte detta brev med i aktbilagorna eller i Katrin Björklunds inlagor till rätten?
Lite konstigt isf.

Citat:
Det enda säkra datum jag kan komma på är just 10 dec. Det är då ombudsfullmakten är daterad. En sådan behövdes för att Binninge skulle kunna företräda Esbjörn i rätten
Gissningsvis var Binninge inblandad långt tidigare. Det nämns ju rätt tidigt att Esbjörns ombud uttalar sig.

Jag har sett att så verkar vara fallet, att Binninge fanns inkopplad långt tidigare.

Citat:
Metoden att försöka häva köpet genom att helt enkelt skicka tillbaka pengarna har vi redan rett ut att det inte funkar så.

Ja, så långt är jag med.
Det verkar dock enligt Esbjörns vän U*lf, att Ebjörn inte hade klart för sig vad kontraktet innebar till fullo.

Och det är väl här som frågetecken uppstår.
Hur kunde han missa det?

Citat:
Det vet vi inte eftersom det var Majkgård som var med till banken och försökte göra insättningen.
OM hon gjorde det för att Esbjörn inte kunde eller för att hon "tog kommandot" kommer vi nog aldrig få reda på

Många frågetecken tyvärr.

Citat:
Frågan om han visste vad han skrev på är utredd. Han har själv sagt att han han skrev på för att sälja huset men sedan ångrat sig

Alltså, det finns motstridiga uppgifter runt det här tycker jag.
Esbjörns motstridiga agerande och uttalanden är en del, men också att Esbjörns och Ebbas hitsorier att vitt skilda om hur allt gått till.

Det här visar ju på hur viktigt det är att koppla in mäklare i en så här stor affär.

Citat:
Känner man att man inte klarar av att möta motparten så tar man med sitt juridiska ombud, eller en god vän.

Ja, det är klart.

Citat:
Du hänger upp dig för mycket på ordet "egen".
Det är en ganska vid definition på att vara "egen", i grunden så är det någon som avviker en aning från den trista gråa massan. Det kan vara en person som gillar att gå runt i blommig frack året runt, eller samla på porslinstomtar eller som i Esbjörns fall vara lite gammeldags och ha ett fint hus man inte sköter om utan istället bor med en annan farbror på en kursgård.

Ja, det är lite mer för att poängtera att Ebba ändå märkte att Esbjörn var speciell. Exakt vad Ebba la i orden när hon uttalade dom vet vi inte, men hon blev lite tagen på sängen och ordet kanske inte var så noga utvalt.

Citat:
Ytterligare en sak du borde klurat ut på egen hand om du läser inläggen

Alla har inte all tid i världen, och jag läser inte varje inlägg. Har stor familj och många andra aktiviteter som ingår i tonåringars fritid. Jag prioriterar vilka inlägg jag läser, och tar aktbilaga och artiklar från media i min egen takt. Jag lägger alldeles för mycket tid ändå här.

Citat:
Han borde sett till så att ett möte med Ebba där Esbjörn kunde förklara sig blev av.
Inte gömma undan Esbjörn och enbart kommunicera via media och inlagor
Pretty Jävla Skitenkelt

Jag misstänker att det helt enkelt kan ha varit så att Esbjörn bler sur på Ebba, som han tyckte hade fått honom inträngd i ett hörn, där han hade svårt att säga ifrån. Personligen tror jag att hans personlighet och hans svårigheter består av många flera faktorer som hindrar honom att fundera optimalt.

I början kanske han trodde att det bara vara att betala tillbaka, och allt skulle vara överstökat.

En del av hans beteende/svårigheter kan vara hans kognitiva nedsättningar från de som embolier han haft genom åren, annat kan bero på nedsättningar som medföljer ett normalt åldrande, något kan ha att göra med någon eventuell neuropsykiatrisk diagnos, annat hans egen personlighet som ligger till grund.

När man är ung och lite mer fit for fight, då kan man kanske klara av att kompensera sina brister och svagheter på ett bättre sätt än när man blir äldre och nytillkomna problem sätter in. Det är precis som Marryboom säger, att både syn-hörsel-fysik- balans-reaktionsförmåga-närminne- osv påverkas till det sämre.

Jag brukar tänka på att många äldre behöver lite mer tid på sig, för allt, även om man har intellektet intakt. Även tankeprocesserna verkar förlångsammas, och inte sällan behöver "sändaren" prata både högre, med färre ord och långsammare. Invänta hur det man sagt/gjort mottas. Vara övertydlig.
2022-01-29, 15:33
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, Ebba har ingen rätt att lura av en senil gammal man sin barndoms sommarhem. Problemet med ditt påstående är att Esbjörn inte är lurad, han är inte senil och det var inte hans barndoms sommarhem.
Tack för att du håller med om att Ebba gjort något som hon inte har moralisk rätt till - nämligen lura av den senile gamle mannen sitt barndoms sommarhem. Esbjörn hävdar sig uppskojad av Ebba (Hon är ingen dam!), Esbjörn har själv visat oro för sin mentala hälsa och sökte hjälp och likaså betraktar han sitt hus för sitt barndoms sommarhem. Jag håller med Esbjörn i detta och avfärdar dina påståenden som falska.
2022-01-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Om dessa lagar efter denna "husaffär" kommer att revideras så åldringar i fortsättningen inte längre ska kunna utsättas för fastighetskapningar så är det inte den första lag som anpassats så den tjänar medborgarna bättre än innan. Det är just så lagar förändras, när det dyker upp en situation där lagen inte räcker till för att skydda individen, eller samhället med för den delen, som sig bör.

Förutom det har inte hänt. Esb har inte gjort någon sorts anmäla eller hävdat det till rätten.
Han har dock hävdat att han blev tvungen att skriva på förlikningen mot sin vilja av sina fd advokater som rekommenderades av esb första ombud, samma ombud som du har hävdat låg bakom förlikningen.
Om det är sant att esb blev tvinga att skriva på förlikningen, så borde han ha anmält det.

Enda han har hävdat är han har ångrat och via hans nuvarande ombud vill ha mer pengar för Busch ska slippa esb.
2022-01-29, 15:42
Medlem
Citat:
Tack för att du håller med om att Ebba gjort något som hon inte har moralisk rätt till - nämligen lura av den senile gamle mannen sitt barndoms sommarhem. Esbjörn hävdar sig uppskojad av Ebba (Hon är ingen dam!), Esbjörn har själv visat oro för sin mentala hälsa och sökte hjälp och likaså betraktar han sitt hus för sitt barndoms sommarhem. Jag håller med Esbjörn i detta och avfärdar dina påståenden som falska.

Så du håller med fnirp att Busch inte lura någon senil gammal man?
2022-01-29, 15:54
Medlem
Citat:
Varför är det inte moraliskt rätt när partiledare köper hus?
Vilken myndighet anser du ska ansvara för husköp åt partiledare - fastighetsverket?
Senast redigerad av martinator 2022-01-29 kl. 15:56.
2022-01-29, 16:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför är det inte moraliskt rätt när partiledare köper hus?
Vilken myndighet anser du ska ansvara för husköp åt partiledare - fastighetsverket?
Det beror ju på hur en partiledare anskaffar sitt hus. Ingen annan, mig veterligt, har smugit sig på en hjärnskadad gammal man på detta fula sätt. Alla andra partiledare förstår att det inte låter sig göras att bete sig som en hänsynslös skitstövel utan köper sina hus på den öppna marknaden där de inte behöver ägna sig åt ljusskygga övertalningsknep. Det är så uselt gjort detta som Ebba håller på med. Vilket lidande hon orsakar och det både bland Esbjörns vänner och framför allt för Esbjörn men också hos många av hennes partivänner. I höst ska väl också hennes äldsta barn börja skolan - kan finnas någon bland hans skolkamrater som tycker det är roande å snacka ruckel - lite så där i förbifarten
Senast redigerad av kubun 2022-01-29 kl. 16:21.
2022-01-29, 16:21
Medlem
Citat:
Det beror ju på hur en partiledare anskaffar sitt hus. Ingen annan, mig veterligt, har smugit sig på en hjärnskadad gammal man på detta fula sätt. Alla andra partiledare förstår att det inte låter sig göras att bete sig som en hänsynslös skitstövel utan köper sina hus på den öppna marknaden där de inte behöver ägna sig åt ljusskygga övertalningsknep. Det är så uselt gjort detta som Ebba håller på med. Vilket lidande hon orsakar och det både bland Esbjörns vänner och framför allt för Esbjörn men också hos många av hennes partivänner. I höst ska väl också hennes äldsta barn börja skolan - kan finnas någon som tycker det är roande å snacka ruckel, lite så där i förbifarten, bland hans skolkamrater
Ditt förakt för Esbjörn är ju hissnande. Hjärnskadad... herre jävlar.
Det är väl närmast ett ord som beskriver dig efter inlägget ovan...
2022-01-29, 16:26
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ditt förakt för Esbjörn är ju hissnande. Hjärnskadad... herre jävlar.
Det är väl närmast ett ord som beskriver dig efter inlägget ovan...
Han har ju konstaterade hjärnskador! Det är ju fakta. Ett jävla hycklande från dig detta och fruktlöst försök att diskutera mig istället för sakfrågan. Hjärnskadan finns där oavsett vad vi tycker eller säger om det.
2022-01-29, 16:32
Medlem
Citat:
Han har ju konstaterade hjärnskador! Det är ju fakta. Ett jävla hycklande från dig detta och fruktlöst försök att diskutera mig istället för sakfrågan. Hjärnskadan finns där oavsett vad vi tycker eller säger om det.
Det får du nog lägga fram lite belägg för...
2022-01-29, 16:37
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det får du nog lägga fram lite belägg för...
Nej, det kommer jag inte att göra utan säger som ni i Ebba-falangen brukar säga: finns i tråden - å det vet du nog
2022-01-29, 16:41
Medlem
Citat:
Nej, det kommer jag inte att göra utan säger som ni i Ebba-falangen brukar säga: finns i tråden - å det vet du nog
Nej det finns inget i tråden som säger något om hjärnskador.
Det är en helt ny faktor du just fört in - därav är det lämpligt att du lägger fram lite bevis.
Eller är det ännu en av alla dina lögner...?
Oavsett är det helt uppåt väggarna otäckt att du går runt och sprider rykten om Esbjörns hälsa som helt saknar koppling till verkligheten. Du har sedan länge passerat gräsen för förtal.
2022-01-29, 16:50
Medlem
Citat:
Nej det finns inget i tråden som säger något om hjärnskador.
Det är en helt ny faktor du just fört in - därav är det lämpligt att du lägger fram lite bevis.
Eller är det ännu en av alla dina lögner...?
Oavsett är det helt uppåt väggarna otäckt att du går runt och sprider rykten om Esbjörns hälsa som helt saknar koppling till verkligheten. Du har sedan länge passerat gräsen för förtal.

Tror att kubun tänker på detta inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Med anledning av allt käbbel i tråden om Esbjörns hjärna och dess funktionsnivå:

Neuropsykologen som undersökte Esbjörn har också skrivit en kommentar till yttranden över den neuropsykologiska utredningen (Aktbil 45) där han förklarar att Lindrig kognitiv funktionsnedsättning (enligt DSM-5) motsvarar F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10). Den senare diagnosen sattes i mars 2011.

Sakkunnige Jan Marcusson (aktbilaga 75) bekräftar Barry Karlssons diagnostiska bedömning av Esbjörn:

Jan Marcusson bekräftar även att Esbjörn har resttillstånd efter mindre hjärtinfarkter samt viss degeneration av hjärnans vita substans. Han påpekar också att en CT-skalle inte kan ge svar på vilka konsekvenser skador I hjärnan får. Däremot kan kognitiv testning, klinisk och kognitiv bedömning ge svar på hur patienten påverkats av skadorna i hjärnan.
(Det senare är vad Barry Karlsson gjorde I sin neuropsykologiska utredning av Esbjörn).

Den CT-skalle som Jan Marcusson refererar till nämns i aktbilaga 71. Där står att undersökningen gjordes den 11 mars 2021 och visar på uttalad småkärlssjukdom. Tyvärr har svarandesidan lämnat in mer uppgifter kring undersökningen och dess resultat. Men man kan ändå göra en jämförelse med tidigare undersökningar ( se ovan) och konstatera att "skrumpningarna" av hjärnans vita substans nu är mer uttalade än tidigare. Det har skett en försämring.

Småkärlssjukdom eller vitsubstanssjuka kan vara ett förstadium till blodkärlsdemens, sk vaskulär demens. Det är alltså tyvärr möjligt att Esbjörn är på väg att utveckla vaskulär demens/kognitiv sjukdom. Det finns egentligen ingen anledning att lämna in undersökningsresultatet till domstolen då den inte föranleder någon annan diagnos än den som i nuläget föreligger.
https://www.netdoktorpro.se/geriatrik/medicinska-oversikter/vaskulardemens-eller-vaskular-kognitiv-svikt/

Det ligger i sakens natur att de två sakkunniga inte är överens om hur Esbjörns lindriga kognitiva funktionsnedsättning påverkar Esbjörn och om Ebba kunde använda sig av hans oförstånd och/eller lättsinne för att komma över fastigheterna till ett pris som står i uppenbart missförhållande till marknadsvärdet eller inte.

Det intressanta ur ett juridiskt perspektiv är att här kommer Esbjörn själv komma till tals, här finns en gedigen och aktuell neuropsykologisk utredning av Esbjörn gjord av en neuropsykolog som även uppträder som sakkunnig under rättegången samt en sakkunnig professor i geriatrik som aldrig träffat Esbjörn. Parentetiskt kan nämnas att i flera tidigare fall har den som "lurats av" egendom hunnit avlida innan rättegång eller innan talan ens hunnit väckas.

Esbjörns ombud har fördelen av att ha träffat Esbjörn och kunnat samtala med honom. Han kan också få råd av den sakkunnige neuropsykologen om vilka frågor han ska ställa till Esbjörn och hur han ska ställa dem för att bevisa det han påstått.

För Ebbas ombud är läget svårare. Hon känner inte Esbjörn och vet inte hur han reagerar om hon utsätter honom för press. Hon kan få råd av den sakkunnige geriatrikern men denne har aldrig träffat Esbjörn. Risken är stor att hon kommer att göra självmål om hon pressar Esbjörn eller agerar för hårt. Han är trots allt en äldre äldre man med väldokumenterade hjärnskador och en lika väldokumenterad kognitiv funktionsnedsättning.

Det skulle förvåna mig om domstolen skulle komma fram till att köpekontraktet inte gäller mot Esbjörn på grund av att Ebba begagnat sig av hans oförstånd och/eller lättsinne. Jag tror inte att det kommer att ske. Men domstolen kommer att bli tvungen att ta ställning till frågan och det kommer att bli mycket intressant att ta del av domskälen. Vi kommer, särskilt om domen överklagas, att få en fingervisning om vilken bevisning som behövs för att 31 och 33 §§ avtalslagen ska var tillämplig. Det är viktigt med tanke på att befolkningen blir allt äldre och därmed allt sårbarare för människor med Ebbas konstitution.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in