Med anledning av allt käbbel i tråden om Esbjörns hjärna och dess funktionsnivå:
Neuropsykologen som undersökte Esbjörn har också skrivit en kommentar till yttranden över den neuropsykologiska utredningen (Aktbil 45) där han förklarar att Lindrig kognitiv funktionsnedsättning (enligt DSM-5) motsvarar F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10). Den senare diagnosen sattes i mars 2011.
Citat:
Sammanfattningsvis. Föreliggande utredning bekräftar den tidigare ställda diagnosen från år 2011: F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) och ger i föreliggande utredning det motsvarande svaret "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning" (enligt DSM-5), som innebär att en serie inklusionskriterier är uppfyllda, bland annat s.k. exekutiva funktioner med sänkt arbetsminne, snabbhetsfunktioner, flexibilitet och bristande vardagliga ADLfunktioner; dessa redovisas inte alla i detalj utan ingår implicit i diagnoskoden. Det är min bedömning att det dessutom skett en kognitiv försämring sedan förra testningarna 2010 och 2012 där vissa värden nu är xxxxxxx
‐---------
I journalen redovisas en röntgenundersökning, en CT-hjärna från år 2008 som visar: xxxxxxxx
Kommentar. Denna röntgenundersökning följdes upp 2010 med ungefär motsvarande fynd, och patienten delgavs i mars 2011 diagnosen F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) sam., xxxxxxxx men att det inte fanns belägg för en mer uttalad demensdiagnos.
Sakkunnige Jan Marcusson (aktbilaga 75) bekräftar Barry Karlssons diagnostiska bedömning av Esbjörn:
Citat:
Min sammanfattande bedömning av de kognitiva testerna överensstämmer med psykolog Karlssons bedömning, att Bolin har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Till det gör jag ett förtydligande att den diagnosen/bedömningen utesluter allvarliga nedsättningar av kognitionen som kan innebära att individen har nedsatt förståelse och fattningsförmåga/omdöme.
Jan Marcusson bekräftar även att Esbjörn har resttillstånd efter mindre hjärtinfarkter samt viss degeneration av hjärnans vita substans. Han påpekar också att en CT-skalle inte kan ge svar på vilka konsekvenser skador I hjärnan får. Däremot kan kognitiv testning, klinisk och kognitiv bedömning ge svar på hur patienten påverkats av skadorna i hjärnan.
(Det senare är vad Barry Karlsson gjorde I sin neuropsykologiska utredning av Esbjörn).
Citat:
Information om strukturella skador i hjärnan.
I samband med utredningar i vården 2010 gjordes en datortomografi av hjärnan (CT) och man beskrev då rest tillstånd efter små infarkter i hjärnan samt viss "skrumpning" (degeneration) av hjärnans vita substans. Några senare/aktuella undersökningar har jag ej att bedöma. Men det har kommit till min kännedom att en ny CT hjärna har gjorts våren 2021, men några resultat från denna har jag inte. En CT undersökning av hjärnan ger endast en fingervisning av omfattning av ev. skador i hjärnan och dess etiologi. De svarar inte på vilka ev. konsekvenser de kan ge. Det gör däremot kognitiv testning samt en klinisk och kognitiv bedömning.
Den CT-skalle som Jan Marcusson refererar till nämns i aktbilaga 71. Där står att undersökningen gjordes den 11 mars 2021 och visar på uttalad småkärlssjukdom. Tyvärr har svarandesidan lämnat in mer uppgifter kring undersökningen och dess resultat. Men man kan ändå göra en jämförelse med tidigare undersökningar ( se ovan) och konstatera att "skrumpningarna" av hjärnans vita substans nu är mer uttalade än tidigare. Det har skett en försämring.
Småkärlssjukdom eller vitsubstanssjuka kan vara ett förstadium till blodkärlsdemens, sk vaskulär demens. Det är alltså tyvärr möjligt att Esbjörn är på väg att utveckla vaskulär demens/kognitiv sjukdom. Det finns egentligen ingen anledning att lämna in undersökningsresultatet till domstolen då den inte föranleder någon annan diagnos än den som i nuläget föreligger.
https://www.netdoktorpro.se/geriatrik/medicinska-oversikter/vaskulardemens-eller-vaskular-kognitiv-svikt/
Det ligger i sakens natur att de två sakkunniga inte är överens om hur Esbjörns lindriga kognitiva funktionsnedsättning påverkar Esbjörn och om Ebba kunde använda sig av hans oförstånd och/eller lättsinne för att komma över fastigheterna till ett pris som står i uppenbart missförhållande till marknadsvärdet eller inte.
Det intressanta ur ett juridiskt perspektiv är att här kommer Esbjörn själv komma till tals, här finns en gedigen och aktuell neuropsykologisk utredning av Esbjörn gjord av en neuropsykolog som även uppträder som sakkunnig under rättegången samt en sakkunnig professor i geriatrik som aldrig träffat Esbjörn. Parentetiskt kan nämnas att i flera tidigare fall har den som "lurats av" egendom hunnit avlida innan rättegång eller innan talan ens hunnit väckas.
Esbjörns ombud har fördelen av att ha träffat Esbjörn och kunnat samtala med honom. Han kan också få råd av den sakkunnige neuropsykologen om
vilka frågor han ska ställa till Esbjörn och
hur han ska ställa dem för att bevisa det han påstått.
För Ebbas ombud är läget svårare. Hon känner inte Esbjörn och vet inte hur han reagerar om hon utsätter honom för press. Hon kan få råd av den sakkunnige geriatrikern men denne har aldrig träffat Esbjörn. Risken är stor att hon kommer att göra självmål om hon pressar Esbjörn eller agerar för hårt. Han är trots allt en äldre äldre man med väldokumenterade hjärnskador och en lika väldokumenterad kognitiv funktionsnedsättning.
Det skulle förvåna mig om domstolen skulle komma fram till att köpekontraktet inte gäller mot Esbjörn på grund av att Ebba begagnat sig av hans oförstånd och/eller lättsinne. Jag tror inte att det kommer att ske. Men domstolen kommer att bli tvungen att ta ställning till frågan och det kommer att bli mycket intressant att ta del av domskälen. Vi kommer, särskilt om domen överklagas, att få en fingervisning om vilken bevisning som behövs för att 31 och 33 §§ avtalslagen ska var tillämplig. Det är viktigt med tanke på att befolkningen blir allt äldre och därmed allt sårbarare för människor med Ebbas konstitution.