2021-09-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Haha, orkar inte mer tjafs. Beträffande diagnosen får du dock helt enkelt backa.

Kommer du ihåg vilket av dokumenten som Ebbas expertvittnes utlåtande återfinns?

Jag har inte behövt backa på en enda punkt. Det är än så länge du som haft fel i allt så här långt. Nu är det inte bara jag som motbevisat dig, utan flera andra i tråden. Du är ingenting annat än en hopplös bluff, lögnare och ett troll.

Professorn skriver i sitt utlåtande att det har kommit till hans kännedom att det har gjorts en CT hjärna på Esbjörn under våren 2021, men att han inte har några resultat från den.

Bevisligen har inte du det heller!

Så dina påståenden om Esbjörns diagnos och professorns uttalanden är bara rena påhitt och lögner.
2021-09-12, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Jag har inte behövt backa på en enda punkt. Det är än så länge du som haft fel i allt så här långt. Nu är det inte bara jag som motbevisat dig, utan flera andra i tråden. Du är ingenting annat än en hopplös bluff, lögnare och ett troll.

Professorn skriver i sitt utlåtande att det har kommit till hans kännedom att det har gjorts en CT hjärna på Esbjörn under våren 2021, men att han inte har några resultat från den.

Bevisligen har inte du det heller!

Så dina påståenden om Esbjörns diagnos och professorns uttalanden är bara rena påhitt och lögner.

Jag har läst det tidigare men minns inte vilket dokument det var. Minns du det? Om du gör det vore jag tacksam om du berättar det.
2021-09-12, 21:10
Avslutad
Man ska försöka sansa sig i denna tråden , CT röntgen är gjord men resultatet ej utlämnat.
2021-09-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Krmkr, du har inte gett ett dyft vad det gäller dina påståenden utan källor mm genomgående, den senaste tiden- Det är snarare som att se ett skov i realtid som du genomlever.

Frågan kvarstår:
"På vilket sätt besvarar du frågan till dig, vilket omdöme om Esb förmåga som EBs expertvittne gav på den undersökning du hänvisade till? Du vill väl gärna understödja dina egna påståenden i varje fall antar jag"

Det blir bara mer och mer tydligt för varje inlägg Krmkr gör att det är hen som är en bluff och en lögnare som dessutom är totalt inkompetent och rentav en komplett idiot.

Jag har skrivit ett antal inlägg de senaste dagarna med fakta kring Barry's diagnostisering av Esbjörn och relevanta länkar i ämnet.

Det är tydligt att Barry har problem att navigera mellan uppdraget han åtagit sig att "idiot"-förklara Esbjörn, och samtidigt hålla sig till vetenskaplig fakta och etik. Det mest talande är det han inte skriver, i kombination med det enda han skriver. Det sammanställdes mycket väl här i tråden direkt efter att rapporten offentliggjordes, och den sammanställningen bekräftades senare av professorn med följande mycket talande ord

Citat:
I yttrandet från psykolog Karlsson framgår inledningsvis den enda helhetsbedömningen som grundas
på Karlssons egna observationer och inte på andras uppgifter:

"Under alla test arbetar han med hög koncentration och med god uthållighet. Esbjörn är helt orienterad till samtliga kvaliteter: person, plats, tid och situation. Han talar rätt vidlyftigt men har inga associations- eller tankestörningar; normal vakenhet och stämningsläge. Han är följsam med god formell och informell social kontakt."

Yttrandet ger en fingervisning om en person som under ca 2 timmar klarar av en tröttande testsituation utan egentliga anmärkningar kring hans beteende, omdöme eller sätt att vara. En person med tex. frontal funktionsnedsättning av betydelse har uppenbara problem med fokus, beteende, takt och ton. Något sådant ses inte under hela test-situationen. Karlsson skriver också i sitt yttrande:

"Det finns inga testmässiga observationer på uppmärksamhets- eller impulsproblematik och Esbjörn arbetar vanligtvis ihärdigt koncentrerad och fokuserad (jfr Blockmönster, Symboler, Kodning och RUT), vilket just ger effekten av en långsamhet vid komplexa test."

Dessa två citat är de egentligen de enda observationer/fakta som finns att tillgå i allt ovanstående
material som rör Bolins funktionsnivå som en helhet.
2021-09-12, 21:18
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jepp! Och framförallt riskerar Esbjörns knatteadvokater att få stå som skamliga skolexempel på hur man som advokat inte får agera.
Jag tror de kan leva med den risken. Det har inte kunnat påvisas en punkt de agerat på något sätt felaktigt. Kanske de vinner hela skiten och Ebbas advokat som får stå där med skammen.
2021-09-12, 21:18
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Man ska försöka sansa sig i denna tråden , CT röntgen är gjord men resultatet ej utlämnat.

CT röntgen om den nu är gjord, så är resultatet ändå inte inlämnat till tinget som en inlaga och alldeles speciellt inte som en inlaga för Esbs sak, vilket torde visa att det inte är något anmärkningsvärt fel på Esb.

Har Esb skickats att göra en CT röntgen, som visar att det inte är något större fel på honom också?
2021-09-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tror de kan leva med den risken. Det har inte kunnat påvisas en punkt de agerat på något sätt felaktigt. Kanske de vinner hela skiten och Ebbas advokat som får stå där med skammen.

Men om Ebba och hennes ombud vinner hela skiten, då är det pedofilen, knatteadvokaterna och Esbjörn som får stå där med skammen. Det tänkte du visst inte på!
2021-09-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
CT röntgen om den nu är gjord, så är resultatet ändå inte inlämnat till tinget som en inlaga och alldeles speciellt inte som en inlaga för Esbs sak, vilket torde visa att det inte är något anmärkningsvärt fel på Esb.

Har Esb skickats att göra en CT röntgen, som visar att det inte är något större fel på honom också?

Esbjörns ombud har i en inlaga till domstolen berättat att Esbjörn genomgått en datortomografi av hjärnan under våren.

Men hör och häpna. Resultatet av den har INTE lämnats in till domstolen. Esbjörn vill INTE använda den som bevismaterial.

Frågor kring den kommer naturligtvis att komma upp under huvudförhandlingen. Varför har man gjort en sådan och sedan inte visar upp den i domstolen. Detta ifrågasätts ju redan indirekt av Professorns utlåtande. Och som sagt, Esbjörns ombud har själv nämnt det i en inlaga till domstolen. Utomordentligt klantigt. En dundertabbe. Verkligen inte i Esbjörns intresse att berätta det och sedan inte lämna in resultatet.

Alla förstår varför den inte lämnats in. Den visar, precis som Barrys utredning och Densias värdering, att Esbjörns påståenden om sina problem är osanna. Därför tål resultatet inte dagens ljus.

Den enda, förutom någon läkare och möjligen Esbjörns ombud, som läst den, är trollet Krmkr, och inte heller hen vågar visa upp den.
Bannlyst
Citat:
Mitt svar på ovanstående, kan du läsa i citaten här under. Pucko!
Hey, jag sa att jag skulle bli tacksam!

Men jag förstår, du är kränkt. Jag har ju trots allt avslöjat dig som lögnare och bluff och slagit dig på fingrarna när du ljög om din kunskap. Det är i viss mån förståeligt.

Nu vet ju alla hur det ligger till, du är trådens byfåne.

Ville dock vara snäll och ge dig en möjlighet att bidra med en sak en enda gång i alla fall. Ge dig ett värde. Du tog den inte. Jag kan leva med det.

Kjam!
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Ursäkta, men jag måste verkligen avhålla mig från ROFLMAO.

Det är episka-proportioner-genom-decennier-framåt-ryktbarhet de riskerar.

Vi talar om den äldsta delen i lagboken, som de håller på att göra en legendarisk fail på, som riskerar att tala om sig lång, lång tid framöver, ev genom århundraden.

Det är tveksamt om någon är villig att skriva sig in i historieannalerna på dessa grunder.
2021-09-12, 21:39
Medlem
DoraFs avatar
Med anledning av allt käbbel i tråden om Esbjörns hjärna och dess funktionsnivå:

Neuropsykologen som undersökte Esbjörn har också skrivit en kommentar till yttranden över den neuropsykologiska utredningen (Aktbil 45) där han förklarar att Lindrig kognitiv funktionsnedsättning (enligt DSM-5) motsvarar F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10). Den senare diagnosen sattes i mars 2011.
Citat:
Sammanfattningsvis. Föreliggande utredning bekräftar den tidigare ställda diagnosen från år 2011: F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) och ger i föreliggande utredning det motsvarande svaret "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning" (enligt DSM-5), som innebär att en serie inklusionskriterier är uppfyllda, bland annat s.k. exekutiva funktioner med sänkt arbetsminne, snabbhetsfunktioner, flexibilitet och bristande vardagliga ADL￾funktioner; dessa redovisas inte alla i detalj utan ingår implicit i diagnoskoden. Det är min bedömning att det dessutom skett en kognitiv försämring sedan förra testningarna 2010 och 2012 där vissa värden nu är xxxxxxx

‐---------

I journalen redovisas en röntgenundersökning, en CT-hjärna från år 2008 som visar: xxxxxxxx

Kommentar. Denna röntgenundersökning följdes upp 2010 med ungefär motsvarande fynd, och patienten delgavs i mars 2011 diagnosen F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) sam., xxxxxxxx men att det inte fanns belägg för en mer uttalad demensdiagnos.

Sakkunnige Jan Marcusson (aktbilaga 75) bekräftar Barry Karlssons diagnostiska bedömning av Esbjörn:

Citat:
Min sammanfattande bedömning av de kognitiva testerna överensstämmer med psykolog Karlssons bedömning, att Bolin har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Till det gör jag ett förtydligande att den diagnosen/bedömningen utesluter allvarliga nedsättningar av kognitionen som kan innebära att individen har nedsatt förståelse och fattningsförmåga/omdöme.

Jan Marcusson bekräftar även att Esbjörn har resttillstånd efter mindre hjärtinfarkter samt viss degeneration av hjärnans vita substans. Han påpekar också att en CT-skalle inte kan ge svar på vilka konsekvenser skador I hjärnan får. Däremot kan kognitiv testning, klinisk och kognitiv bedömning ge svar på hur patienten påverkats av skadorna i hjärnan.
(Det senare är vad Barry Karlsson gjorde I sin neuropsykologiska utredning av Esbjörn).
Citat:
Information om strukturella skador i hjärnan.
I samband med utredningar i vården 2010 gjordes en datortomografi av hjärnan (CT) och man beskrev då rest tillstånd efter små infarkter i hjärnan samt viss "skrumpning" (degeneration) av hjärnans vita substans. Några senare/aktuella undersökningar har jag ej att bedöma. Men det har kommit till min kännedom att en ny CT hjärna har gjorts våren 2021, men några resultat från denna har jag inte. En CT undersökning av hjärnan ger endast en fingervisning av omfattning av ev. skador i hjärnan och dess etiologi. De svarar inte på vilka ev. konsekvenser de kan ge. Det gör däremot kognitiv testning samt en klinisk och kognitiv bedömning.
Den CT-skalle som Jan Marcusson refererar till nämns i aktbilaga 71. Där står att undersökningen gjordes den 11 mars 2021 och visar på uttalad småkärlssjukdom. Tyvärr har svarandesidan lämnat in mer uppgifter kring undersökningen och dess resultat. Men man kan ändå göra en jämförelse med tidigare undersökningar ( se ovan) och konstatera att "skrumpningarna" av hjärnans vita substans nu är mer uttalade än tidigare. Det har skett en försämring.

Småkärlssjukdom eller vitsubstanssjuka kan vara ett förstadium till blodkärlsdemens, sk vaskulär demens. Det är alltså tyvärr möjligt att Esbjörn är på väg att utveckla vaskulär demens/kognitiv sjukdom. Det finns egentligen ingen anledning att lämna in undersökningsresultatet till domstolen då den inte föranleder någon annan diagnos än den som i nuläget föreligger.
https://www.netdoktorpro.se/geriatrik/medicinska-oversikter/vaskulardemens-eller-vaskular-kognitiv-svikt/

Det ligger i sakens natur att de två sakkunniga inte är överens om hur Esbjörns lindriga kognitiva funktionsnedsättning påverkar Esbjörn och om Ebba kunde använda sig av hans oförstånd och/eller lättsinne för att komma över fastigheterna till ett pris som står i uppenbart missförhållande till marknadsvärdet eller inte.

Det intressanta ur ett juridiskt perspektiv är att här kommer Esbjörn själv komma till tals, här finns en gedigen och aktuell neuropsykologisk utredning av Esbjörn gjord av en neuropsykolog som även uppträder som sakkunnig under rättegången samt en sakkunnig professor i geriatrik som aldrig träffat Esbjörn. Parentetiskt kan nämnas att i flera tidigare fall har den som "lurats av" egendom hunnit avlida innan rättegång eller innan talan ens hunnit väckas.

Esbjörns ombud har fördelen av att ha träffat Esbjörn och kunnat samtala med honom. Han kan också få råd av den sakkunnige neuropsykologen om vilka frågor han ska ställa till Esbjörn och hur han ska ställa dem för att bevisa det han påstått.

För Ebbas ombud är läget svårare. Hon känner inte Esbjörn och vet inte hur han reagerar om hon utsätter honom för press. Hon kan få råd av den sakkunnige geriatrikern men denne har aldrig träffat Esbjörn. Risken är stor att hon kommer att göra självmål om hon pressar Esbjörn eller agerar för hårt. Han är trots allt en äldre äldre man med väldokumenterade hjärnskador och en lika väldokumenterad kognitiv funktionsnedsättning.

Det skulle förvåna mig om domstolen skulle komma fram till att köpekontraktet inte gäller mot Esbjörn på grund av att Ebba begagnat sig av hans oförstånd och/eller lättsinne. Jag tror inte att det kommer att ske. Men domstolen kommer att bli tvungen att ta ställning till frågan och det kommer att bli mycket intressant att ta del av domskälen. Vi kommer, särskilt om domen överklagas, att få en fingervisning om vilken bevisning som behövs för att 31 och 33 §§ avtalslagen ska var tillämplig. Det är viktigt med tanke på att befolkningen blir allt äldre och därmed allt sårbarare för människor med Ebbas konstitution.
Senast redigerad av DoraF 2021-09-12 kl. 21:54.
2021-09-12, 21:43
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Haha, jag skulle säga att det påståendet är vederlagt! Tänk efter nu halvtänkare... vad skrev jag...?

Jag förstår att du är kränkt, du har fått lite skit från mig idag. Ska bättra mig och bli lite snällare.

Jag är dock för trött på tjafs. Om du vill ha en diskussion med mig får du hålla en högre nivå och stil. Då kommer jag också att svara dig respektfullt.

Herreminje, du säger att du svarat mig. En rad påståenden från dig utan källor och utan underbyggande resonemang stämmer snarare överens med verkligheten samt svammel och diverse omdömen om mig.

Du klarar ju knappt av dina diagnoser som du sätter på Esb. Du kan ju defintivt inte förstå att den lindriga diagnos som Esb har fått, inte har någon som helst rättslig påverkan, för Esb möjllighet att vinna denna tvist.

Det är ju nästan på nivå med Esbs ombud, som bortser från detta, och emot sin klients intresse, ökar dennes kostnader dag för dag. Grattis, med personer som dig i sin hörna kommer Esb snart att vara fattigpensionär och det är inget jag ville att han skulle bli.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in