Citat:
Och den enklaste premissen är att att utgå ifrån en sak och inte två eller tre.Om vi ska leka den leken kan jag säga Big bang också. Det är också en premiss och inte två eller tre. Och inget är då uteslutet.
Citat:
Nej inte "hur det kan se ut". Jag tror ju inte på riktigt att det fanns ett jättekinderägg.
Vi diskuterade grundpremisser och antaganden för början av universum eller det kosmologiska argumentet. Diskussionen om hur det kan se ut eller kan vara är en annan diskussion som du försöker blanda in nu.
Poängen här är att jag kan kalla det vad jag vill utan att det ändrar vad vi pratar om.
Vi kan nämligen aldrig jämföra våra metafysiska grundpremisser om vi inte också först närmare definierer dem, vilket vi ju inte gjort, endast antytt något med metaforer. Därför säger jag; "då är det samma sak vi pratar om".
Du får gärna förklara varför din grundpremiss är annorlunda eller speciell.
Citat:
Det är jag medveten om, och därför skrev jag; "den aspekt av gudsbegreppet som föranledde mig att kommentera ditt inlägg", så att du inte av misstag skulle förväxla det med till exempel en personlig Gud. Men sammanhanget gör det tydligt tycker jag att det inte handlar om en personlig jultomte.
En personlig gud är något helt annat än en deistisk syn på universum (ex Spinoza).
Citat:
Om du ska relativisera mellan Gud och universum skulle jag säga strunta i att kalla det Gud då. Ordet blir meningslöst och har faktiskt en betydelse som är något mer än "universum".
Inte "universum" för andra gången. Universum emanerar ju ur Gud. Universum är det fysiska medan Gud är det metafysiska. Gud är bortom det fysiska universum.
Universum är inte grundpremissen, universum är fysisk. Big bang är en grundpremiss. Därför existerar inte fysiken i Big bangs singularitet. Så återigen, vi diskuterar sådant som eventuellt finns bortom fysiken.
Citat:
Jo, för att det ser väldigt lika ut när människor spekulerar om det okända. Om man ser igenom språk och terminologi. Jag skulle säga att ju mer kunskap vi kan få om det metafysiska, desto mer raderas gränsen mellan tro och vetenskap.
Jag har varit tydlig med att jag spekulerar. Hur är det då likvärdigt med att inte vara så ateistisk som jag vill tro?
Citat:
Enligt ateisten? Ska ateisten definiera Gud? Varför? För att teisten vägrar göra det?
Och vanligtvis är Gud en personlig Gud med personlighet och ett väldigt människolikt sätt. Det är inte jag som framställer det så. Det är Bibeln och troende som gör det.
Och vanligtvis är Gud en personlig Gud med personlighet och ett väldigt människolikt sätt. Det är inte jag som framställer det så. Det är Bibeln och troende som gör det.
Det är jag medveten om. Det finns många människor idag som säger att de tror bokstavligt på allt som står i Bibeln. Jag tror dock inte att alla dessa faktiskt gör det.
Du ser själv, som jag sa så är den ateistiska hållningen beroende av en halmgubbe.
Du bekräftade det genom att peka på människors naiva föreställningar som utgångspunkt för ateismen. Jag skulle tycka att det var mer intressant med en ateism som inte var en spegelbild av religiös bokstavtro.
Senast redigerad av Flammarion 2022-01-28 kl. 11:35.
Senast redigerad av Flammarion 2022-01-28 kl. 11:35.
!