2022-01-28, 11:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
I det här fallet, ja, det har du. Det handlar om att etablera premisser.
Och den enklaste premissen är att att utgå ifrån en sak och inte två eller tre.
Om vi ska leka den leken kan jag säga Big bang också. Det är också en premiss och inte två eller tre. Och inget är då uteslutet.

Citat:
Vi diskuterade grundpremisser och antaganden för början av universum eller det kosmologiska argumentet. Diskussionen om hur det kan se ut eller kan vara är en annan diskussion som du försöker blanda in nu.
Nej inte "hur det kan se ut". Jag tror ju inte på riktigt att det fanns ett jättekinderägg.
Poängen här är att jag kan kalla det vad jag vill utan att det ändrar vad vi pratar om.
Vi kan nämligen aldrig jämföra våra metafysiska grundpremisser om vi inte också först närmare definierer dem, vilket vi ju inte gjort, endast antytt något med metaforer. Därför säger jag; "då är det samma sak vi pratar om".
Du får gärna förklara varför din grundpremiss är annorlunda eller speciell.

Citat:
En personlig gud är något helt annat än en deistisk syn på universum (ex Spinoza).
Det är jag medveten om, och därför skrev jag; "den aspekt av gudsbegreppet som föranledde mig att kommentera ditt inlägg", så att du inte av misstag skulle förväxla det med till exempel en personlig Gud. Men sammanhanget gör det tydligt tycker jag att det inte handlar om en personlig jultomte.

Citat:
Om du ska relativisera mellan Gud och universum skulle jag säga strunta i att kalla det Gud då. Ordet blir meningslöst och har faktiskt en betydelse som är något mer än "universum".

Inte "universum" för andra gången. Universum emanerar ju ur Gud. Universum är det fysiska medan Gud är det metafysiska. Gud är bortom det fysiska universum.
Universum är inte grundpremissen, universum är fysisk. Big bang är en grundpremiss. Därför existerar inte fysiken i Big bangs singularitet. Så återigen, vi diskuterar sådant som eventuellt finns bortom fysiken.

Citat:
Jag har varit tydlig med att jag spekulerar. Hur är det då likvärdigt med att inte vara så ateistisk som jag vill tro?
Jo, för att det ser väldigt lika ut när människor spekulerar om det okända. Om man ser igenom språk och terminologi. Jag skulle säga att ju mer kunskap vi kan få om det metafysiska, desto mer raderas gränsen mellan tro och vetenskap.

Citat:
Enligt ateisten? Ska ateisten definiera Gud? Varför? För att teisten vägrar göra det?
Och vanligtvis är Gud en personlig Gud med personlighet och ett väldigt människolikt sätt. Det är inte jag som framställer det så. Det är Bibeln och troende som gör det.

Det är jag medveten om. Det finns många människor idag som säger att de tror bokstavligt på allt som står i Bibeln. Jag tror dock inte att alla dessa faktiskt gör det.
Du ser själv, som jag sa så är den ateistiska hållningen beroende av en halmgubbe.
Du bekräftade det genom att peka på människors naiva föreställningar som utgångspunkt för ateismen. Jag skulle tycka att det var mer intressant med en ateism som inte var en spegelbild av religiös bokstavtro.
Senast redigerad av Flammarion 2022-01-28 kl. 11:35.
Citera
2022-01-28, 11:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Snyggt hur du antyder lite nedlåtande att jag är ovetenskaplig men det är du som inte har något argument.
Ja, det är ju du som avfärdar vetenskapliga argument innan du har förstått det allra minsta om dem. Du är därvidlag precis som en nyjordskreationist.

Citat:
Ja för du kan inte förklara det, eller hur? Har du verkligen förstått då, om du inte kan förklara det? Som sagt, du har inga argument.
Hur räknar man ut oddsen helt utan att veta hur det går till eller något att jämföra det med? Jag väntar på svar här.
Jag kan förklara det men har inte tid och lust när det gäller dig att skriva en text som gör ämnet rättvisa. Dvs en text som närmar sig maxgränsen för antal tecken i ett inlägg, och som du synbarligen ändå inte är kapabel att ta till dig. Kom ihåg att det är en tjock bok det handlar om.

Teaser: kan fysiker någonsin beräkna sannolikheteter för olika utfall utan att göra experiment först?
Senast redigerad av nerdnerd 2022-01-28 kl. 11:54.
Citera
2022-01-28, 12:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och den enklaste premissen är att att utgå ifrån en sak och inte två eller tre.
Om vi ska leka den leken kan jag säga Big bang också. Det är också en premiss och inte två eller tre. Och inget är då uteslutet.
Om vi ska lägga fram saker och vad de gör måste vi nämna de relevanta egenskaperna. Om du inte vid det här laget förstår varför det är relevant att nämna de tre enheterna jag nämnde så ger jag upp.

Citat:
Nej inte "hur det kan se ut". Jag tror ju inte på riktigt att det fanns ett jättekinderägg.
Poängen här är att jag kan kalla det vad jag vill utan att det ändrar vad vi pratar om.
Om du kallar det Gud bör det rimligtvis ha något med Gud att göra. Om vi struntar i vad ord betyder och hittar på egna egenskaper och urvattnar alla ords betydelser kan vi lika gärna inte kommunicera.
Citat:
Vi kan nämligen aldrig jämföra våra metafysiska grundpremisser om vi inte också först närmare definierer dem, vilket vi ju inte gjort, endast antytt något med metaforer. Därför säger jag; "då är det samma sak vi pratar om".
Du får gärna förklara varför din grundpremiss är annorlunda eller speciell.
För att jag diskuterade en helt annan sak. Ett upplägg för att illustrera en poäng där det krävs att allt är så okomplicerat och tydligt som möjligt. Då kommer du och vill diskutera samma sak i så komplext och ingående som möjligt baserat på vad jag tog upp i en annan diskussion. Det går inte.

Citat:
Det är jag medveten om, och därför skrev jag; "den aspekt av gudsbegreppet som föranledde mig att kommentera ditt inlägg", så att du inte av misstag skulle förväxla det med till exempel en personlig Gud. Men sammanhanget gör det tydligt tycker jag att det inte handlar om en personlig jultomte.
Nej, du vill gärna flytta målstolparna tills ordet Gud är helt meningslöst och synonymt med universum att det blir en och samma sak.

Citat:
Inte "universum" för andra gången. Universum emanerar ju ur Gud. Universum är det fysiska medan Gud är det metafysiska. Gud är bortom det fysiska universum.
Gör det? Är det? Är han? Det var mycket nya egenskaper du vill presentera, eller inte presentera men hålla dolda för att kunna göra fingerfärdighetstrolleri med universum-kortet och gud-kortet och utan tanke byta däremellan. Det är ett klassiskt motte and bailey-trick där om man accepterar en sak "måste" man acceptera den andra, oavsett om båda har uppfyllt samma bevisnivå.
Citat:
Universum är inte grundpremissen, universum är fysisk. Big bang är en grundpremiss. Därför existerar inte fysiken i Big bangs singularitet. Så återigen, vi diskuterar sådant som eventuellt finns bortom fysiken.
Så i mitt exempel skrev jag just att universum är axiomatiskt. Då godkänner alltså inte den premissen. Vi är alltså inte överens om att universum finns? Jag tror du bara är full av snömos nu och det är helt enkelt onödigt att ens försöka återgå till vad jag faktiskt diskuterade. Det är bättre att i så fall att du gör ett nytt inlägg och lägger upp exakt vad det är du vill diskutera, för det har ingenting med mitt exempel att göra.

Citat:
Jo, för att det ser väldigt lika ut när människor spekulerar om det okända. Om man ser igenom språk och terminologi. Jag skulle säga att ju mer kunskap vi kan få om det metafysiska, desto mer raderas gränsen mellan tro och vetenskap.
Och mitt exempel handlade specifikt och enbart om i en situation där vi inte har fakta/evidens. Sådant är ju alltid önskvärt att få mer av.
Igen, hur är det likvärdigt med att inte vara så ateistisk som jag vill tro?

Citat:
Det är jag medveten om. Det finns många människor idag som säger att de tror bokstavligt på allt som står i Bibeln. Jag tror dock inte att alla dessa faktiskt gör det.
Du ser själv, som jag sa så är den ateistiska hållningen beroende av en halmgubbe.
Den ateistiska hållningen finns endast för att det finns en teistisk hållning, som vi inte håller med om.
Vad pratar du om?
Citat:
Du bekräftade det genom att peka på människors naiva föreställningar som utgångspunkt för ateismen. Jag skulle tycka att det var mer intressant med en ateism som inte var en spegelbild av religiös bokstavtro.
Vad annat skulle vi ha som utgångspunkt än vad teister tror på? Ateism är inte en trossats. Det är förnekelsen av andras trossatser. Vad tror du egentligen att ateism är?
Citera
2022-01-28, 12:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja, det är ju du som avfärdar vetenskapliga argument innan du har förstått det allra minsta om dem. Du är därvidlag precis som en nyjordskreationist.
Kanske argumentet inte är så vetenskapligt som du tror?

Citat:
Jag kan förklara det men har inte tid och lust när det gäller dig att skriva en text som gör ämnet rättvisa.
Javisst, och jag har en osynlig enhörning i min garderob. Du kan bara inte se den.

Citat:
Dvs en text som närmar sig maxgränsen för antal tecken i ett inlägg, och som du synbarligen ändå inte är kapabel att ta till dig. Kom ihåg att det är en tjock bok det handlar om.
Aha, mer undanflykter. Så komplicerat borde det inte vara att redogöra för vad för data som finns för att beräkna oddsen för ett universum. Jag menar, oddsen för att jag skulle ta exakt de stegen jag tog för att komma till jobbet idag är ju triljoner mot ett att just det skulle hända. Att jag skulle flytta på exakt de snöflingorna jag rörde på vägen. Ändå tog jag mig hit. Helt otroliga odds att jag skulle komma till jobbet. Herre Gud vilket mirakel det är.

Citat:
Teaser: kan fysiker någonsin beräkna sannolikheteter för olika utfall utan att göra experiment först?
Baserat på vad, är ju frågan. Hur många universum har vi sett skapas?
Nämn en faktor som ingår i att räkna ut de här oddsen och hur vi vet att den ens kan variera eller vara på ett annat sätt.
Om vi ser på hela händelsekedjan vi observerat från början av tiden så är oddsen exakt 1:1, helt enkelt oundvikligt att det blev som det blev.
Det låter helt enkelt som pseudovetenskap och är helt meningslöst att beräkna sannolikheten för något vi inte vet något om eller känner till om det ens KAN variera på det viset.
Citera
2022-01-28, 17:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Gör det? Är det? Är han? Det var mycket nya egenskaper du vill presentera, eller inte presentera men hålla dolda för att kunna göra fingerfärdighetstrolleri med universum-kortet och gud-kortet och utan tanke byta däremellan. Det är ett klassiskt motte and bailey-trick där om man accepterar en sak "måste" man acceptera den andra, oavsett om båda har uppfyllt samma bevisnivå.

Att Gud kan beskrivas som det ur vilket världen emanerar är väl inget vi är oense om?
Det är väl snarare just en definition som alla kan enas om?
Jag känner mig i alla fall inte särskilt "fingerfärdig" baserat på ett så okontroversiellt uttalande.
Citera
2022-01-28, 20:11
Medlem
Tror de flesta förhåller sig till religionen som till försäkringar, man vill vara garderad ifallomatt!
En Gud i bakfickan so to spiik!
Mycket sunt tänkande!
En tom bristfällig tro på något större än dig själv är en superb överlevnadsstategi i skarpt läge😊

Får snart se om kyrkobesöken ökat på Gotland sistone😏?
Senast redigerad av rantaplan 2022-01-28 kl. 20:19.
Citera
2022-01-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu blev det allt fel.

Jaså? Ge ett rationellt argument för att bibeln skulle åtnjuta en särställning bland religiösa skrifter. Din tro är inte ett rationellt argument.
Citera
2022-01-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag är inte trinitarist. Jesus är Guds Messias, vilket innebär en hel del saker.

Muslimer läser nästan aldrig Bibeln, och det är fortfarande som det ska vara. Bibeln är till vita folk främst, och Gud har gjort oss till olika samfund med ett syfte.

Så "Guds ord" är enligt dig olika för olika raser/etniciteter? En synnerligen intressant och anmärkningsvärs ståndpunkt.
Citera
2022-01-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Denna din hudfärgsreligion är ett påhitt som inte tål närmare granskning. Lär dig klassisk kristendom istället.

Fast; vist är det kul att en (förment) bekännande kristen tror att Gud har olika budskap till olika raser!
Citera
2022-01-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag tycker iallafall att vi alla kan vara jävligt överens om att vår herre gud i himlen verkligen förtjänade en dags vila " på söndagen vilade HAN".

Jävlar anamma vad HAN skapade grejer alltså. Bakterier, vatten, luft och vindar och sådana grejer.
Sen alla stjärnor och månar och planeter och satelliter och grejer. Heavy shit det där.

HAN måste ha varit skittrött.

Dessutom är det anmärkningsvärt att bibelns författare missade detta med bakterier och virus i skapelseberättelsen.
Citera
2022-01-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Förlåt.. Jag menade naturligtvis HEN

Man kan ju fråga stjärnorna om HEN har en kuk eller en snippelippa

Frågan är inte så dum och enfaldig som den låter. Det är faktiskt en högst relevant och bra fråga (även om jag förstår att du ironiserar.
Det är nämligen så här enligt trosbekännelsen; Vi tror på en enda Herre, Jesus Kristus,

Guds ende Son, född av Fadern före all tid,

ljus av ljus, sann Gud av sann Gud,

född, inte skapad,

Då uppkommer några relevanta och intressanta frågor; Hur gick befruktningen till, vem var mamman, och hur gick graviditeten till Och när ock hur skedde förlossningen, för Jesus ska vara född och inte skapad. Således måste det varit frågan om en graviditet och förlossning.
Citera
2022-01-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag för min del frågar hur du mår.

Han har de facto tänkt till, även om han inte är direkt verserad eller välformulerad. "Född, inte skapad.." Där finns det detaljer att gräva i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in