2022-01-28, 09:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
För det första är jag verkligen glad för dig att du tror på profeten Mohammad ,Guds frid över honom, eftersom att tro på Gud är också att tro på Hans alla profeter och sändebud så som står i Koranen

[2:285] SÄNDEBUDET tror på vad hans Herre har uppenbarat för honom och de troende med honom. De tror alla på Gud och Hans änglar och Hans uppenbarelser och Hans sändebud - utan att göra åtskillnad mellan Hans sändebud - och de säger: "Vi hör och vi lyder. Herre, [ge oss] Din förlåtelse; Du är målet för vår färd!" översättning ur Koranen.

Jag är inte förvånad att det finns vissa likheter mellan Bibeln och Koranen de kom från en och samma Gud vår Skapare och jag inte förvånad heller att det finns en del kristna som tror på profeten Mohammad eftersom det står om sånt i Koranen:

"Och du skall helt säkert finna att de som kommer dem "troende" närmast i vänskap av alla människor är de som säger "Vi är kristna"; det finns nämligen bland dem präster och ordensfolk, som sällan visar högmod." Översättning ur Koranen

Jag vet att ni riktiga kristna älskar profeten Jesus så mycket och det gör vi också muslimer men problemet när ni upphöjer honom vid Guds sida. Jesus är Guds sändebud och Hans tjänare och sa aldrig att "dyrka mig" även i GT står att Gud är en och man skall inte dyrka avgudar vid Hans sida. Jag är rädd för dig att du är vilseledd i din tro så jag ville bara upplysa dig. Må Allah vägleda dig till den rätta tron

"[5:73] De som säger: "Gud är den tredje av ett tretal" förnekar sanningen - ingen annan gud finns än Gud, den Ende. Och om de inte upphör med sina påståenden, kommer de bland dem som yttrar dessa hädelser förvisso att drabbas av ett plågsamt straff." Översättning ur Koranen
Jag är inte trinitarist. Jesus är Guds Messias, vilket innebär en hel del saker.

Muslimer läser nästan aldrig Bibeln, och det är fortfarande som det ska vara. Bibeln är till vita folk främst, och Gud har gjort oss till olika samfund med ett syfte.

Allt sådant här borde dock få ateister att tänka efter, men så ska många kristna avfalla också innan Jesus kommer tillbaka så att Väst är ateistiskt numera är inte heller det någonting annat än vad Gud redan sagt ska komma att ske.
Citera
2022-01-28, 10:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vad menar du? Om jag säger universum så har jag väl inte därmed uteslutit universums egenskaper bara för att jag inte samtidigt listar dem?
I det här fallet, ja, det har du. Det handlar om att etablera premisser.

Citat:
"Grund-universa" är det du och jag diskuterar nu.
Vi diskuterade grundpremisser och antaganden för början av universum eller det kosmologiska argumentet. Diskussionen om hur det kan se ut eller kan vara är en annan diskussion som du försöker blanda in nu.
Citat:
Gud ser ut att vara just ett "grund-universa" eller en grundprincip, som människor efter bästa förmåga har försökt att klä i sin samtids ord.
En personlig gud är något helt annat än en deistisk syn på universum (ex Spinoza).
Citat:
De gamla teologerna var noga med att poängtera just svårigheten med att försöka sätta ord på denna princip. Man fick hålla till godo med de metaforer som fanns till hands. Det är åtminstone den aspekt av gudsbegreppet som föranledde mig att kommentera ditt inlägg.
Jag har ingen aning om vad denna grundläggande princip är, eller om den existerar.
Om du ska relativisera mellan Gud och universum skulle jag säga strunta i att kalla det Gud då. Ordet blir meningslöst och har faktiskt en betydelse som är något mer än "universum".
Citat:
Men faktum är att vi båda pratar om något bortom universum. Bortom universum är per definition metafysik. Det var därför jag lite skämtsamt antydde att du kanske inte är så ateistisk som du vill tro.
Du behöver inte försvara dig, jag har själv varit ateist och jag vet exakt hur man tänker då.
Jag har varit tydlig med att jag spekulerar. Hur är det då likvärdigt med att inte vara så ateistisk som jag vill tro?

Citat:
Gud är enligt ateisten en påhittad antropomorf actionfigur som liknar Gandalf, sitter på ett moln och tittar på när du drar en tralla. Eller hur?
Enligt ateisten? Ska ateisten definiera Gud? Varför? För att teisten vägrar göra det?
Och vanligtvis är Gud en personlig Gud med personlighet och ett väldigt människolikt sätt. Det är inte jag som framställer det så. Det är Bibeln och troende som gör det.
Citera
2022-01-28, 10:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vissa av oss tror väldigt mycket på vetenskap. Du gör det inte och det är ok för mig.
Snyggt hur du antyder lite nedlåtande att jag är ovetenskaplig men det är du som inte har något argument.

Citat:
Om du verkligen undrar (vilket du ju inte gör) om hur Susskind resonerar, har jag gett en referens som du kan använda. Eller googla lite. Men jag bryr mig liksom inte om vad du gör med det.
Ja för du kan inte förklara det, eller hur? Har du verkligen förstått då, om du inte kan förklara det? Som sagt, du har inga argument.
Hur räknar man ut oddsen helt utan att veta hur det går till eller något att jämföra det med? Jag väntar på svar här.
Citera
2022-01-28, 10:31
Medlem
Pungpuckels avatar
Tror du inte att det kan handla om en känsla rent av, utestängt av förnuft.

Som när vi äter godis med fruktsmak.
Vårt förnuft säger i varenda tugga "det här egentligen rena skiten"
Men känslan, åh ge mig mer, jag älskar smaken villkorslöst även om logiken och förnuftet kallar mig för idiot just nu.
Citera
2022-01-28, 10:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Berätta gärna lite närmare så vi kan förstå bättre hur du tror att livet blivit till då.
Jag frågade om du läst och förstått artiklarna du hänvisade till. Har du det?
Förstår du hur fynden som beskrivs i artiklarna bättre förklarar evolution än vad vi visste innan?

Kan du styrka ditt påstående om att man påstår att något kommer till slumpmässigt?
Nej, jag tror inte du kan det. För istället för att bemöta något så tycker du att jag ska bevisa hur livet blivit till, för om jag inte gör det duger första bästa påhittade saga, som Koranen, eller vad?
Kanske du skulle börja med att BEVISA din saga istället?

Citat:
Ja, precis ni tror Förmodligen att Gud inte finns och du vill att det ska räcka för oss som bevis då att Gud inte finns.
Jag har aldrig sagt att jag har bevis för att det ni inte bevisat finns. Det är upp till er att bevisa några gudar. Det har ni aldrig gjort.
Citat:
Nej, tack det räcker inte för mig. Däremot när jag hör en astronaut på radio talar om att det finns stora faror i rymden men vår planet ÄR välskyddat så vet jag helt säker vem som skyddar oss, när jag sätter med mina och pluggar matte INTE biologi i en notis i matte problem om att samtliga DNA-stränger i en människa skulle bli 20 milioner km "lika långa som gå runt jorden så många varv "minns inte antalet" så häftigt och fantastiskt och när jag läser i biologi om varje människans organ hur de är uppbyggda och hur de fungerar så vet jag och inte bara tror att Gud finns. Det finns oändliga exempel på Guds mäktighet Men alla ser INTE det förstås BARA de som kan se med hjärtat och inte bara med ögon, de som söker sanning och är ödmjuka och erkänner sin svaghet att de är skapade och inte skapare. Såna människor får vägledning från Gud den allsmäktiga, vår Skapare.
Ja, de som tror utan anledning. Hur vet du att Gud gjort något av det, eller någonting alls för den delen? Det gör du inte. Du bara föreställer dig det. Som en vidskeplig vilde.

Citat:
När du säger så så förstår jag direkt att du har ingen koll alls på vad det står i Koranen utan bara lyssnar på de löjliga påståenden som sprides på olika forum om Islam och Koranen. Synd.
Ska jag hänvisa till vers och stycke?

Citat:
Utmaning till dig om det inte tror på Koranen ur Koranen

[52:34] Låt dem då lägga fram en jämförbar text, om de talar sanning!
Jämförbar hur då? På vilka kriterier? Vad bevisar det egentligen? Inte några gudar åtminstone. Koranen är ganska kass som text. En My Little Pony fan fiction är till och med bättre och bidrar mer till mänskligheten. Det enda som gör den märkvärdig är särstatusen människor själva ger den.
Citat:
[52:35] Skapades de kanske av en slump? Eller är de själva skaparna
Argument from ignorance, ett grundläggande logikfel.
Citat:
[52:36] Har de [också] skapat himlarna och jorden? Nej, de är inte säkra på något!
Och påståendet att Gud skapat något är fortfarande inte bevisat.

Citat:
Ni är INTE säkra på något och vetenskapen kan motbevisa allt ni tror på i framtiden. Det är vad vetenskapen byggar på att en teori som kommer som motbevisa en annan teori osv.. Vad kommer ni att göra då och tänk om det kommer efter att inte finns längre då är det alldeles försent för dig.
Det är bättre att sträva efter sanningen istället för att nöja sig med en obevisbar lögn om gudar.

Citat:
Slutligen vill jag bara säga att din profilbild passar dig perfekt, Den talar mycket om dig, Jag känner när jag läser dina inlägg att du är en programmerad människa eller liknande som bara avvisar det som du inte håller med. Typ att svara ja eller nej utan några bevis från din sida.
Vad ska jag bevisa när du själv inte har några bevis?
Citera
2022-01-28, 10:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
... Bibeln är till vita folk främst ...
Denna din hudfärgsreligion är ett påhitt som inte tål närmare granskning. Lär dig klassisk kristendom istället.
Citera
2022-01-28, 11:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... Det är tex genom Bibeln jag kunnat bedöma att Muhammed verkligen var en profet sänd från Gud, eftersom Muhammed knappast hade förkunskaper av den kalibern. ...
Nej, Bibeln talar inte om Muhammed som en profet sänd av Gud. Det har du hittat på.
Citera
2022-01-28, 11:11
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag tycker iallafall att vi alla kan vara jävligt överens om att vår herre gud i himlen verkligen förtjänade en dags vila " på söndagen vilade HAN".

Jävlar anamma vad HAN skapade grejer alltså. Bakterier, vatten, luft och vindar och sådana grejer.
Sen alla stjärnor och månar och planeter och satelliter och grejer. Heavy shit det där.

HAN måste ha varit skittrött.
Citera
2022-01-28, 11:13
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen

Förlåt.. Jag menade naturligtvis HEN

Man kan ju fråga stjärnorna om HEN har en kuk eller en snippelippa
Citera
2022-01-28, 11:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tycker iallafall att vi alla kan vara jävligt överens om att vår herre gud i himlen verkligen förtjänade en dags vila " på söndagen vilade HAN".
Jävlar anamma vad HAN skapade grejer alltså. Bakterier, vatten, luft och vindar och sådana grejer.
Sen alla stjärnor och månar och planeter och satelliter och grejer. Heavy shit det där.

Nej.
Han blir inte trött. Förutom på ogudaktiga tankar, prat och handlingar ( = han, helig och rättfärdig, hatar & straffar sådant).
Men på 7. dagen avstod han från att skapa, för allt som skulle skapas blev klart på 6 dagar.
Därefter har han uppehållit allt utan avbrott.
Detta är vad som står i Bibeln.
Släpp det där med "satelliter och grejer" till att börja med, det är för svårt för dig.

Överlag: när det handlar om Gud ska man inte tycka.

Svär inte!
Citera
2022-01-28, 11:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Förlåt.. Jag menade naturligtvis HEN
Man kan ju fråga stjärnorna om HEN har en kuk eller en snippelippa

Jag för min del frågar hur du mår.
Citera
2022-01-28, 11:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Muslimer läser nästan aldrig Bibeln, och det är fortfarande som det ska vara. ...
dispens från Lady Sweden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in