Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-27, 17:49
Verkar vara uppåt i USA. De enda jag låg minus 8% på var mina brittiska Man Group, resten kraftigt plus av europeiska och amerikanska. Lurig marknad…
Citera
2022-01-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Skrattade åt experterna på SVT igår..
En av de tyckte tydligen börskrascher var nått som följer folks tro, nån slags social vetenskap det där med börsen.
Så knepet verkar vara att inte "tro" det blir en krasch så klarar vi oss.. kom ihåg det nu flashback!

Det finns dock en viss sanning i det. Så länge folk har tro på att börsen ska fortsätta uppåt kommer folk också att köpa och då kommer det ske. Särskilt krypto.

Sen är det inte alltid så lätt, men det går inte att avfärda sanningen i det helt.
Citera
2022-01-27, 18:02
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
För att inflationen ska fortsätta i samma takt måste priserna höjas i år igen. Förra årets inflation var hög för vi jämförde med pris från 2020 då vi hade deflation. Nu kommer månader och kvartal när vi jämför med högre priser från förra året.

Höjda räntor fixar inte logistikproblem eller leder till mer produktionsinvesteringar. Man kan så klart krascha efterfrågan med räntehöjningar. Det skulle fixa inflationen. Likaså skattehöjningar och minskade statliga utgifter. Allt detta skulle döda efterfrågan och sänka priserna.
Ett stort problem är att gulingarna verkar ha tappat det helt och avlivat 2000 hamstrar med misstänkt covid i Hong kong.
Stackars hamstrar katten kunde fått dem ist.

De lockdownar så fort de får en positiv med billiga kinakopior av aegirs kinatester och stänger ner rubbet medans danskarna, hur mycket jag än hatar kreaturen står de återigen för det sunda förnuftet och klassar hjärnpesten som icke samhällsfarlig från den sista Januari vad jag förstår. Vi skider i det, fakk deg, fakk meg. Min christianiaaktie dubblades just i värde.

Så länge kineserna tror att de alla ska dö av snuvan de meckade med på labbet i Wuhan med pengar från väst/Fauci kommer supplychainsen att vara så här knullade. Shit happens when u party naked.

Oljan kommer bara bli dyrare pga esg-idioti och underinvestering i nyproduktion. Najs.
The shithawks are coming home to roost. Big dirty shithawks.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-01-27 kl. 18:13.
Citera
2022-01-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Börsen har behövt en kraftig reprimand i åratal.
Vad som går upp måste till slut komma ned.
När all substansvärdering fullkomligt kastas överbord så var det aldrig en fråga om..om.
Bara när.

Börsen bör permanent ned cirka 30-40 procent.

Samtidigt har det tryckts enorma mängder pengar. Så kanske börsen klarar sig men det blir inflation istället.
Citera
2022-01-27, 18:23
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad menar du med att det var gnistan som antände brasan? Det har ju inte hänt än, i stora delar av världen är det fortfarande länder som hanterar Corona som Ebola, speciellt länder där mycket av produktionen av varor sker. Visst om de konsumerande länderna tar bort alla restriktioner innan de producerande länderna blir det bekymmer, men lösningen är inte att vi av den anledningen ska behålla restriktionerna...

Varför vill du att räntan ska höjas då, vad vinner du på det?

Oljan låg på 88-125 dollar 2011-2014, såg du det som ett stort problem då?

Inflation kan bli ett självspelande piano, den brasan tror jag är tänd.

Ja men när oljan låg på det priset under den perioden:
- Låg reporäntan på mellan 1-2%,
- Kvadratmeterpriset i Stockholms innerstad låg på 52 000-59 000 kr.
- Bensinpriset 2011 låg på 14.98 kr/l (motsvarar 15.60 kr/l idag), bensinpriset 2014 på 14,33 kr/l (motsvarar idag 14.98 kr/l).
- Ett SL-kort på 790 kr, över 1000 kr idag.
- Åka igenom tullarna i rusningstid mellan 2011-2015: 15 kr, idag 45 kr. Sedan har Essingeleden införts, betaltiderna utökas.
- Normallunch ute 2012: 79 kr 2021: 81 kr men då har momsen halverats.

Bara för att nämna väldigt få saker, har lönerna ökat motsvarande tycker du?
Medianinkomst stockholm:
2014: 305 000 kr
2020: 338 000kr
Senast redigerad av sebno1 2022-01-27 kl. 18:43.
Citera
2022-01-27, 18:42
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Vad tror du och ni övriga kommer hända framöver?
Håller man räntan låg och går mot högre inflation eller höjer man räntan och låter allt krascha?

Ja det är pest eller kolera enligt mig just nu. För två månader sedan så alla centralbanker att inflationen är övergående. Nu börjar man att ändra sig om detta.

Skall dom med hög belåning i Stockholm få 2% högre ränta och dubbla sina boendekostnader när allt redan är dyrt, eller skall vi öka lönerna när priserna skenar.

Vad finns för verktyg i lådan? Riksbanken hade chansen att öka eller låtit räntan ligga kvar där där runt 2013 och hållit ner bostadspriserna på rimliga nivåer, det ville man inte uppenbarligen.
Citera
2022-01-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja det är pest eller kolera enligt mig just nu. För två månader sedan så alla centralbanker att inflationen är övergående. Nu börjar man att ändra sig om detta.

Skall dom med hög belåning i Stockholm få 2% högre ränta och dubbla sina boendekostnader när allt redan är dyrt, eller skall vi öka lönerna när priserna skenar.

Vad finns för verktyg i lådan? Riksbanken hade chansen att öka eller låtit räntan ligga kvar där där runt 2013 och hållit ner bostadspriserna på rimliga nivåer, det ville man inte uppenbarligen.

Öka lönerna 8% årligen känns rimligt så vi inte blir fattigare och inte längre har råd med… allt!
Citera
2022-01-27, 19:26
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Inflation kan bli ett självspelande piano, den brasan tror jag är tänd.

Ja men när oljan låg på det priset under den perioden:
- Låg reporäntan på mellan 1-2%,
- Kvadratmeterpriset i Stockholms innerstad låg på 52 000-59 000 kr.
- Bensinpriset 2011 låg på 14.98 kr/l (motsvarar 15.60 kr/l idag), bensinpriset 2014 på 14,33 kr/l (motsvarar idag 14.98 kr/l).
- Ett SL-kort på 790 kr, över 1000 kr idag.
- Åka igenom tullarna i rusningstid mellan 2011-2015: 15 kr, idag 45 kr. Sedan har Essingeleden införts, betaltiderna utökas.
- Normallunch ute 2012: 79 kr 2021: 81 kr men då har momsen halverats.

Bara för att nämna väldigt få saker, har lönerna ökat motsvarande tycker du?
Medianinkomst stockholm:
2014: 305 000 kr
2020: 338 000kr

Aldrig i helvete att en "normallunch" kostar 81:- 2021. Hade du sagt 100-110 har jag förstått men under hundringen går knappt att hitta i Stockholm och det kan man ju inte kalla normalt pris.
Citera
2022-01-27, 19:27
Medlem
Internetkrigares avatar
Jag blir trött på det här spelet. Hur orkar ni?
Citera
2022-01-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Jag blir trött på det här spelet. Hur orkar ni?

Ta en titt på Wolf of Wallstreet, ta dig en runk och banka dig på bröstet!
Citera
2022-01-27, 19:45
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Aldrig i helvete att en "normallunch" kostar 81:- 2021. Hade du sagt 100-110 har jag förstått men under hundringen går knappt att hitta i Stockholm och det kan man ju inte kalla normalt pris.

Håller helt med men måste håll mig inom index. Inte sätt under 105 kr sedan guldbron låg i planeringsstadie. 125 är väl "normalt" idag. Men käka för 75 kr lunchen 2012 var inga problem i alla fall.

Fanns ju fortfarande många vanliga lunchrestauranger med husman inom tullarna och närförort då också. Idag är det väl några få sådana i dom allt färre industriområdena.
Citera
2022-01-27, 19:54
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
5 dagar, är det din investeringshorisont?

Nej, har jag aldrig sagt.
men sedan denna tråd startade ligger jag plus.
Från TS:
"Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar)."

Jaha..."några dagar" sa du. Hur många dagar är några dagar?
"krashen närmar sig"
jomenvisst... min hundraårsdag närmar sig också men det betyder inte att den är nära.

Så rätt crap trådstart..

och ditt tillägg
"Max ett halvår till. Snart är folks pengar inget värda."

Jaha du..inget värda.. bäst du slänger dem. Domedagsprofetior har man ju hört förut.
typ varje år.

Visst kommer det att skit sig förr eller senare. Men så är det alltid å andra sidan.
Men varken du eller TS tillför speciellt mycket.. Förespår man dom varje dag i sitt liv så har man förr eller senare rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in