Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-27, 14:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Du förstår inte vad jag menar. Oljans andel av världens energikonsumtion var mycket större på 70-talet. Det är fakta oavsett vad du tycker. När man tiodubblar ett energislag som då stod för över 40 % av vår energi konsumtion så får man massiv inflation oavsett monetär politik. Om vi idag skulle femdubbla oljepriset skulle vi också få inflation men inte i närheten som på 70-talet för transporter är mycket effektivare nu. Vi har alternativ och oljan är mycket mindre andel av vår energimix.

Här har du Sveriges energimix från 1970-2006. Notera den blå blaffan längst ned som tar upp halva diagrammet. Det är oljan.

https://www.researchgate.net/figure/Total-energy-supply-in-Sweden-1970-2007-PJ-Production-and-distribution-losses_fig3_239931309

Ja men vad bra, oljan kostade 45 dollar fatet för fem år sedan. För två år sedan var det nere på 20 dollar fatet, nu uppe i 85 dollar fatet. Bank of Amerika gissar att till sommaren ligger priset på 120 dollar fatet*. JP morgan gissar 125 dollar fatet 2022 och 150 dollar fatet 2023**

* https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-01/oil-headed-for-120-in-a-matter-of-months-bank-of-america-says

**
https://www.reuters.com/business/energy/jp-morgan-sees-oil-prices-hitting-125-2022-150bbl-2023-2021-12-02/

Men detta har jag gått igenom här redan och förstår mycket väl, därför jag tror man måste höja räntan så inte inflationen spikar totalt. tycker du själv det verkar lovande? Liknar det 70-talet tycker du?
Citera
2022-01-27, 14:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja men vad bra, oljan kostade 45 dollar fatet för fem år sedan. För två år sedan var det nere på 20 dollar fatet, nu uppe i 85 dollar fatet. Bank of Amerika gissar att till sommaren ligger priset på 120 dollar fatet*. JP morgan gissar 125 dollar fatet 2022 och 150 dollar fatet 2023**

* https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-01/oil-headed-for-120-in-a-matter-of-months-bank-of-america-says

**
https://www.reuters.com/business/energy/jp-morgan-sees-oil-prices-hitting-125-2022-150bbl-2023-2021-12-02/

Men detta har jag gått igenom här redan och förstår mycket väl, därför jag tror man måste höja räntan så inte inflationen spikar totalt. tycker du själv det verkar lovande? Liknar det 70-talet tycker du?

Fortfarande inte som på 70-talet. Kom tillbaka när oljan står i 400 $. Det kommer fortfarande inte vara lika illa som på 70-talet. Vi har helt enkelt så många fler alternativ numera. Dessutom chockhöjdes oljan av OPEC. Får vi högre oljepris idag kommer det gå långsammare så att marknaden får tid att anpassa sig.

Privatbilister får helt enkelt sluta köra så mycket.
Citera
2022-01-27, 14:25
Medlem
Citat:
Fortfarande inte som på 70-talet. Kom tillbaka när oljan står i 400 $. Det kommer fortfarande inte vara lika illa som på 70-talet. Vi har helt enkelt så många fler alternativ numera. Dessutom chockhöjdes oljan av OPEC. Får vi högre oljepris idag kommer det gå långsammare så att marknaden får tid att anpassa sig.

Det du skriver makes sense. Hur kan en del ha så svårt att ta in det?
Citera
2022-01-27, 14:36
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Det du skriver makes sense. Hur kan en del ha så svårt att ta in det?

För de hoppas på krasch då de inte äger något och räntan är vägen dit tror de. Högre ränta ska ge billigare bensinpris även fast det gör investeringar i ny oljeproduktion dyrare.

Det enda sättet högre ränta kan ge billigare bensin är genom att krascha ekonomin och orsaka arbetslöshet.
Citera
2022-01-27, 14:39
Medlem
frdks avatar
Skrattade åt experterna på SVT igår..
En av de tyckte tydligen börskrascher var nått som följer folks tro, nån slags social vetenskap det där med börsen.
Så knepet verkar vara att inte "tro" det blir en krasch så klarar vi oss.. kom ihåg det nu flashback!
Citera
2022-01-27, 14:43
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Kanske det kanske .. Men de senaste 5 dagarna har mina aktier gått upp 2%..
Så..ja..vad ska jag säga. Kraschen är inte här.
Inte för mig iallafall.

Går fortfarande att ha kul, riktigt kul

Köpte SAS måndag em för 1.32 /st

Just nu: 1.55 /st

finfint på 4 dagar !
Citera
2022-01-27, 14:49
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Varför skall åkerier som håller på att gå på knäna ha demonstrationer nu imorgon ifall det är guld och gröna skogar?
Vilka är alternativen? Miljöbränslen dom inte ens får dra av momsen på?

Ja vi får se vart det barkar. Brent oil pekar rakt upp, jag tror det fortsätter men du tror inte det. Får se fram mot sommar vem som har rätt
Citera
2022-01-27, 14:49
Medlem
Fortsätter rasa... helt klart en bear market vi gått in i nu. Sälj sälj sälj!!
Citera
2022-01-27, 14:52
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Fortsätter rasa... helt klart en bear market vi gått in i nu. Sälj sälj sälj!!
USA:s BNP upp 6,9% 4kv klart mer än förväntningarna. Klart börsen kan vara övervärderad, men det är ändå företagens och ekonomins tillväxt som på sikt kommer driva börsen.

Dock cementerar dessa tillväxtsiffror att räntan kommer höjas.
Citera
2022-01-27, 14:53
Medlem
Citat:
Håller helt med dig i det mesta, speciellt om Kina.

Det enda vi skiljer på är att du tror det löser sig nu när Corona blir klassad som vanlig influensa och att det återgår till det normala. Jag tror att det gnistan som antände brasan och att vi sitter i en knepig situation där det blivit ett självspelande piano.

Men sedan har jag i och för sig trott på det FED och Riksbanken har sagt att "om ett år så kommer räntan att höjas". Snacka om långnäsa man fått där.
Vad menar du med att det var gnistan som antände brasan? Det har ju inte hänt än, i stora delar av världen är det fortfarande länder som hanterar Corona som Ebola, speciellt länder där mycket av produktionen av varor sker. Visst om de konsumerande länderna tar bort alla restriktioner innan de producerande länderna blir det bekymmer, men lösningen är inte att vi av den anledningen ska behålla restriktionerna...

Varför vill du att räntan ska höjas då, vad vinner du på det?

Citat:

**

Oljan låg på 88-125 dollar 2011-2014, såg du det som ett stort problem då?
Citera
2022-01-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
USA:s BNP upp 6,9% 4kv klart mer än förväntningarna. Klart börsen kan vara övervärderad, men det är ändå företagens och ekonomins tillväxt som på sikt kommer driva börsen.

Dock cementerar dessa tillväxtsiffror att räntan kommer höjas.

Börsen är övervärderad. Förra årets uppgång var helt enkelt orimligt hög. Nu kommer baksmällan och vi får en korrigering nedåt. Vi skall ned ytterligare en bit, innan det kan stabilisera sig.
Citera
2022-01-27, 15:01
Medlem
Ok så vad tror ni.. att Nasdaq och dav kommer öka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in