Med anledning av den låga nivå som tråden håller för närvarande så försöker jag lyfta några tidigare frågeställningar i stället. Frågor om lagändringar, barnuppfostran, etik och moral samt teoretiska juridiska spörsmål om skyddstillsyn som påföljd kan väl rimligen diskuteras i annan tråd?
--
Hade missat ditt inlägg AStroem, men välkommen till tråden!
1. Vantarna som hittas hos OW är gråa. De vantar som Malin haft på sig beskriver föräldrarna inledningsvis som gråa, men mamman återkommer i ett senare förhör med detaljerad information om vantarna (FUP Avsnitt 1 s. 44 ff.). I detta förhör är mamman tydlig med att vantarna var av beige eller brun färg.
2. Vantarna som hittades hos OW har undersökts av SKL (FUP Avsnitt 4 s. 164 ff.). Man har sökt efter blod, DNA samt de aktuella blå viskosfibrerna utan att kunna finna något.
3. Hur det än må vara så är "Thinsulate" ett relativt vanligt märke när det gäller vantar. Enligt min mening är det inte särskilt osannolikt att OWs familj skulle äga något par av det märket.
Personligen tycker jag att det är intressant att OW nämner hårbandet, men jag har svårt att bedöma vilket bevisvärde uppgiften har.
De trosor som OW ska ha hittat i sin ficka beskriver han som vita. I den frikännande domen uppmärksammar hovrätten att OWs beskrivning inte stämmer överens med de trosor som Malin sannolikt haft på sig (Hovrättens dom s. 25).
--
Hade missat ditt inlägg AStroem, men välkommen till tråden!

Citat:
I sammanhanget är det minst sagt intressant att liknande vantar hittats hos OW, men jag tror faktiskt inte att det är samma vantar. Detta av flera skäl:1. Vantarna som hittas hos OW är gråa. De vantar som Malin haft på sig beskriver föräldrarna inledningsvis som gråa, men mamman återkommer i ett senare förhör med detaljerad information om vantarna (FUP Avsnitt 1 s. 44 ff.). I detta förhör är mamman tydlig med att vantarna var av beige eller brun färg.
2. Vantarna som hittades hos OW har undersökts av SKL (FUP Avsnitt 4 s. 164 ff.). Man har sökt efter blod, DNA samt de aktuella blå viskosfibrerna utan att kunna finna något.
3. Hur det än må vara så är "Thinsulate" ett relativt vanligt märke när det gäller vantar. Enligt min mening är det inte särskilt osannolikt att OWs familj skulle äga något par av det märket.
Citat:
Malin ägde ett hårband i tyg som var "av svårbestämd grönaktig nyans". Hårbandet saknas och Malins mamma tror att hon hade det på sig under den dag som hon försvann (FUP Avsnitt 6 s. 31-32).
Ursprungligen postat av AStroem
OH nämner när han beskriver flickan han gick bredvid på bruksvägen i riktning mot E4an att hon ska ha haft ett grått hårband, ägde M ett sånt? och isåfall vart har det tagit vägen? hittar inte i FUPen att dom hittat det men står inte att det fattas heller.
Personligen tycker jag att det är intressant att OW nämner hårbandet, men jag har svårt att bedöma vilket bevisvärde uppgiften har.
Citat:
I ett tidigt förhör berättar Malins mamma att Malin bara har trosor i mörkrosa färg (FUP Avsnitt 1 s. 40). I ett senare förhör menar hon att Malin ägde flera trosor i olika färg, men att det enda par som saknas hemma är de rosa, varför hon måste ha haft dessa på sig när hon försvann (FUP Avsnitt 1 s. 49).
Trosorna OH beskriver att han hittat i sin ficka (som han senare tar tillbaka), stämmer dom överrens med trosor som M hade?
De trosor som OW ska ha hittat i sin ficka beskriver han som vita. I den frikännande domen uppmärksammar hovrätten att OWs beskrivning inte stämmer överens med de trosor som Malin sannolikt haft på sig (Hovrättens dom s. 25).
OWs berättelse i vad avser [...] upptäckten av ett par vita trosor i hans jackficka passar i och för sig väl in på bilden av OW som gärningsman och uppgifterna framstår som anmärkningsvärda, inte minst med tanke på att det framkommit att kroppen efter Malin Lindström saknade trosor och att inga trosor anträffats på fyndplatsen. [...] Av viss betydelse i sammanhanget är enligt hovrättens mening att Malin Lindström antagligen inte burit vita trosor.
Citat:
Vad jag förstår så hade familjen för vana att äta middag vid klockan 16. C, A och OW har lämnat så många olika uppgifter kring OWs hemkomst och middagen den aktuella eftermiddagen att jag inte vågar dra några slutsatser baserat på förhören. Min personliga uppfattning är att OW kom hem betydligt senare än 16, men jag tror inte den slutsatsen kan dras baserat på informationen från förhören.
Sen enligt vad jag förstår på förhör med OHs mamma och syster så åt dom middag mellan 16-17 den aktuella kvällen, men dom minns inte om OH åt med dom, men de kan man ju genom förhör med honom anta att han inte gjorde eftersom att han säger att han tog två smörgåsar när han kom hem. Men det borde alltså innebära att han kan ha kommit hem så sent som vid 17tiden?
Citat:
Malins armbandsur hittades i hennes väska och finns fotograferat i FUP (FUP Avsnitt 4 s. 37). Från bilden ser det enligt min mening ut som ett väldigt enkelt armbandsur utan några särskilda funktioner. Vågar inte utesluta det dock. Någon annan kanske har mer info?
Sen i början av förhör nämner ju OH vid flera gånger att hans klocka pipit (osäker på om de är 15 eller 15.40). Kunde Ms klocka ställas att pipa? tänker att de kan ha varit hennes klocka som pep, därför är han osäker på tiden. Jag tänker iaf att om min klocka piper så tar man ju upp den o tittar på den? då borde han ju ha kommit ihåg tiden. men om Ms klocka pep kan han ha blivit skrämd av det, därför är det en detalj som sitter kvar tydligt hos honom. (i senaste versionen efter han blev dömd i tingsrätten drar han ju som samma historia som han nämnt tidigare med att han varit runt LOLAB osv, alla detaljer har han sagt tidigare, de enda ja kan tycka skiljer är att han i denna version inte nämner klockan)
Citat:
Denna uppgift är korrekt, men jag vet inte hur relevant den är. Framförallt har jag svårt att se vilket värde det skulle ha att utelämna just detta. Hans syster C är i sitt förhör tydligt med att såväl C som mamman A brukar kasta ut honom på promenad om han suttit inne hela dagen. Om du har några teorier kring varför han skulle utelämna just denna information får du gärna dela med dig.
Reagerar också på att i dom första förhören nämner OH inget om att de ska ha varit mamman som tvingat ut honom? det kommer först senare.
Citat:
Då det aktuella förhöret är upptaget i dialogform (alltså ingen sammanfattning, utan det är en utskrift av varje ord som sagts) så finns alla hans reaktioner dokumenterade. Att han inte tycks ha reagerat något särskilt är naturligtvis anmärkningsvärt.
Under ett förhör visar dom ju OH bilder på Ms kropp, (kan ju tänka mig efter att ha läst FUPen att de inte va en trevlig syn) men enligt förhör verkar han inte ha reagerat överhuvudtaget. Om han reagera, borde dom inte ha nämnt det i förhöret isf?
Senast redigerad av KnasTrams 2022-01-26 kl. 05:34.
Senast redigerad av KnasTrams 2022-01-26 kl. 05:34.