Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Hur är priset för immunitet för högt?
Därför att man behöver genomgå infektion. Förutom dom risker som infektion innebär för hälsan, så innebär infektion att man kan sprida viruset vidare till andra. Man blir alltså delaktig i den smittspridning som övriga samhället försöker bromsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Omicron är det bästa som hänt under hela pandemin vill jag argumentera med en dödlighet som är 91% lägre än för Delta. Skulle vilja påstå att det är en större game changer än vaccinet.
Citat:
Omicron multiplies around 70 times faster than the Delta variant in the bronchi (lung airways) but evidence suggests it is less severe than previous strains, especially compared to the Delta variant.[7][8] Omicron might be less able to penetrate deep lung tissue.[9] Omicron infections are 91 percent less fatal than the delta variant, with 51 percent less risk of hospitalization.
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Omicron_variant
Hur ska du undvika flockimmunitet nu när viruset sprider sig som en löpeld och hur inbillar du dig att du ska förhindra det? 200k smittade i Sverige bara sedan i fredags. Registrerade fall alltså. Mörkertalet är enormt.
Nu fortsatte du med ditt fula beteende att tillskriva mig åsikter. Jag tror inte att jag kan förhindra virusets spridning. Jag försöker bara vara delaktig till att bromsa smittspridningen, så att fler hinner få sina påfyllnadsdoser vaccin innan dom utsätts för viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Och jag som nu haft covid men är ovaccinerade hade en mild infektion och är inte heller bekymrad eftersom jag har bättre skydd mot viruset än du har enligt CDC:s studie. Upp till sex gånger bättre skydd
https://www.youtube.com/watch?v=25-iJKPA1CA
Tack för länk! Individer som har genomgått infektion har alltså ingen påvisbar nytta av vaccin efter infektionen. Det hade varit värdefullt att veta i början av vaccineringen, när det rådde brist på vaccindoser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Har dock aldrig varit bekymrad. Varför skulle jag vara det? Om jag tillhörde en riskgrupp hade jag kanske varit mer bekymrad, men då är det mitt ansvar att skydda mig, inte alla andras.
Riskgrupperna stod först i kön för att få vaccin, precis som det ska vara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Varför ska du som är vaccinerad ha rätt att känna dig trygg i ditt val, men ovaccinerade som inte ens tillhör riskgruppen får inte känna sig trygga i sitt val?
Det är helt och hållet du som bestämmer huruvida du ska känna dig trygg i ditt val. (Huruvida du verkligen är trygg är en annan fråga.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Du kan inte motverka smittspridningen. Det är fånigt att tro det när man har ett virus som är x70 mer smittsamt än Delta. Du kan omöjligt stoppa det. Mer eller mindre alla kommer få det. 60% av hela Europa inom någon månad enligt WHO.
Nu fortsätter du att argumentera mot en åsikt som du har tillskrivit mig. I inlägget som du svarade på, så förklarade jag att jag räknar med att någon gång få viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Du behöver inte anstränga dig för att förhindra smittspridningen. Jag skiter i vilket ärligt talat. Jag ser snarare att det är bra att Omicron får löpa fritt nu så vi uppnår flockimmunitet. Vi förlänger annars enbart det oundvikliga.
Jag har insett att du skiter det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Japp, jag vet att ni enbart haft egoistiska skäl hela tiden. Det är därför det ser så tramsigt ut när ni försöker utmåla er som filantroper och stora människoälskare.
Hur kan du tolka mitt inlägg på det sättet? Jag anser inte att jag har anledning att vara rädd för viruset. Att jag är försiktig, är av omtanke mot omgivningen, och för att alltför många sjukfall på kort tid skulle skapa bekymmer för samhället. Min omtanke kommer att minska när alla har haft möjlighet att få påfyllnadsdoser med vaccin.