2022-01-25, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om två månader har alla som nu blivit infekterade förlorat sin immunitet och smittas ånyo av Omikron version 2.o som redan börjat spridas i Danmark som tidigare varit smittade med Omikron. Om två månader skulle det inte förvåna mig om vi har ytterligare mutation att tampas med. Mutationerna kommer bara tätare ju fler som blir infekterade. Det kan mycket väl redan ha hänt. Tänk dig att vi får en variant med Alfans dödlighet och Omikrons smittsamhet, där kanske vaccinet inte heller hjälper. Inte omöjligt att det kommer ske.

Jo det är omöjligt nu när så många redan har ett grundskydd. Då är det manmade.
Citera
2022-01-25, 23:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Det enda som är sanslöst är att det finns en enda restriktion kvar.

Se på responsen du har fått på detta, det senaste i raden av dina hysteriska inlägg. Det är nu uppenbart för alla som läser den här tråden att du inte är mentalt frisk. Land efter land tar bort restriktioner och självaste WHO går ut och säger att det i princip är över. Du börjar bli extremt ensam om dina idéer nu. Inse att det kommer aldrig mer bli någon lockdown eller några stängda skolor hur gärna du än vill det. Kan du inte hantera det faktumet föreslår jag att du söker professionell hjälp. De allra flesta vill nämligen återgå till att leva sina liv nu, och inte kraftigt begränsa dem för att tillfredsställa psyksjuka hypokondriker som dig.

Livet har aldrig varit och kommer aldrig bli 100% riskfritt. Lär dig leva med det. Om inte så dör du nog snart av en hjärtattack, ironiskt nog.

Jag vet inte om det är ironiskt, men det har dött 3 gånger så många av Covid19 som MED hjärtattack.
Citera
2022-01-25, 23:52
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/vaccinsamordnaren-d%C3%A4rf%C3%B6r-beh%C3%B6ver-vi-uppdatera-vaccinen/vi-AAT8EHp

Richard Bergström vaccinsamordnaren ska "skruva åt lite".
Citera
2022-01-25, 23:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Du skojar? Hela nöjesbranschen har kämpat där en stoooor del antingen gått på knän, belånats eller gått i konkurs. Lämna lägenheten! Så tröttsamt på ditt skitsnack när du har noll koll jämt.

Vilken nöjesbransch är det du talar om? Mig veterligen har vare sig Gröna Lund eller Lisberg konkat? Är det din lokala karaokeklubb som tvingats stänga?
Citera
2022-01-25, 23:54
Medlem
Citat:
Vilken nöjesbransch är det du talar om? Mig veterligen har vare sig Gröna Lund eller Lisberg konkat? Är det din lokala karaokeklubb som tvingats stänga?

Grattis, två nöjesfält. Du har väl inte haft några personer att besöka varken restauranger, krogar eller liknande tillsammans med även innan pandemin så det är inte konstigt att du inte märker någonting. Pandemin är nog det bästa som hänt dig när andra tvingas låsa in sig likt du gjort redan innan pandemin. Grattis.
Citera
2022-01-25, 23:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är så tydligt att du har ett distansarbete på något repetitivt knackarjobb med lågt antal vänner, liten erfarenhet av livet och dåligt med kontakter och endast åsikter baserade på vad nyhetstidningar serverar dig.

Ja, så måste det ju vara, eller hur? Lite kul är det för en del tror inte jag har något jobb alls....
Jo, nyhetstidningarna måste vi ju tro på eller hur?
Citera
Bannlyst
Citat:
Staten ger redan nu ut stöd till kulturbranschen osv. Vilka företag har gått i konkurs pga pandemin? Inte ens den lokala pizzerian har gjort det.

Man kan ju undra hur den lokala pizzerian finansieras i så fall.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vaccinet skyddade mycket bra innan viruset muterade. Känner inte att jag blivit motbevisad i egentligen något.

Tag bara en sådan sak som skolan som jag tjatat om. Jag har hela tiden talat om den omfattande smittspridningen i skolan. Nu rapporteras det om 50, eller ibland uppåt 80% bortfall av lärare och elever. FHM har likt får hävdat att nästan ingen smittspridning sker i skolorna. Tjena liksom....
Fattar väl vem fan som helst att det är där smittan sprids.

Spelar väl ingen roll? Att vi haft skolan öppen är väl det bästa Sverige gjort och så gott som alla andra länder följde vårt exempel efter första vågen.

Det är tack vare vaccinet som vi kunde ha så pass öppet som vi hade fram till Omnikron.

Men nu är det dags att öppna upp, precis som Danmark gör. Den här senaste varianten sprids som en gräsbrand och är helt harmlös.
Citera
2022-01-25, 23:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Om det hade handlat om säsongsinfluensa eller förkylning hade ju folk inte varit hemma från skolan trots att de var sjuka. En stor anledning till frånvaron i bl a skolan är att vi inte får gå hemifrån om vi har symtom.

Nu handlar det ju inte om det, utan huruvida smittan sprids mellan skolbarn.
Citera
2022-01-25, 23:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jo det är omöjligt nu när så många redan har ett grundskydd. Då är det manmade.

På vilket sätt blir det manmade om ett förrymt fladdermusvirus smittar ned hela befolkningen, jämfört med om man skapar ett vaccin mot samma förrymda fladdermusvirus?
Citera
2022-01-26, 00:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Klart de gjorde? Skulle det vara något exceptionellt för covid menar du eller varför måste detta nämnas? Det är just detta jag inte förstår. Vilken är fördelen med att massvaccinera folk 0-49 år utan riskfaktorer, framför allt när till och med EU:s medicinska råd uttryckt risker med detta (T-cell exhaustion bland annat), för att inte nämna andra potentiella risker som finns med långsiktigt obeprövade vacciner.

Under 2+ år av coronapandemi har 183 personer mellan 0-49 år avlidit. Då kan man också utgå ifrån att det finns viss överrapportering (jag utgår ifrån att du förnekar det). Under influensasäsonger avlider också en hel del yngre, men där UNDERrapporteras det.

Källa: Socialstyrelsen

Jag tvivlar inte på att covid till en början överlag slog hårdare även i de yngre grupperna, men skillnaderna sticker inte ut så mycket som vissa vill påskina och det rör sig om promillen sett till helheten. I bägge fallen rör det sig om infektionskänsliga och knappast folk med god hälsostatus. Att unga friska människor dör AV covid eller influensa är av allt att döma mycket osannolikt.

0-49 år är ett brett spektrum. Att vaccin på samhällsnivå gjort stor nytta är väl ingen att bråka om. Även om risken att dö i Covid för en 45-åring är låg så är risken för behov sjukhusvård verkligen inte försumbart om man tar hänsyn till hur många människor det finns i gruppen +40. Det är lätt att stirra sig blind på dödstal, men den stora grejen har väl ändå varit en överbelastad sjukvård.

Sen kan man ju diskutera nyttan med att folk yngre än 30 behöver vaccinera sig. Efter 40 stiger risken ganska brant.
Citera
2022-01-26, 00:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Grattis, två nöjesfält. Du har väl inte haft några personer att besöka varken restauranger, krogar eller liknande tillsammans med även innan pandemin så det är inte konstigt att du inte märker någonting. Pandemin är nog det bästa som hänt dig när andra tvingas låsa in sig likt du gjort redan innan pandemin. Grattis.

Ursäkta mig, men vem fan bryr sig om några restauranger???? Kan man ju lika gärna ha eller vara utan. Maten där är sällan särskilt nyttig. Så jävla många ställen som får anmärkningar när miljö- och hälsa kommer och gör oannonserande tillsyner. Snusk är vad det är. Har hört från personer som jobbar med det här att de slutade gå ut att äta när de insåg hur sunkigt det är. Är det ditt största problem när över 15000 personer har avlidit pga pandemin? Jobbar du som pizzabagare eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in