2022-01-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det framgår inte. Man skriver detta i text i inledningen bara. Det är av totalen.
Det hade varit intressant att se.
Citera
2022-01-21, 19:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Därför att livet inte går ut på att gå omkring och vara rädd för långsökta tänk om-scenarion.

Du är dum i huvudet. Det har gått två jävla år för helvete. Är du fortfarande så jävla rädd att du inte vet vad du heter så kan du stanna hemma om du vill, men vi övriga normala mentalt friska människor vill hellre gå tillbaka till att leva våra liv.

Sök hjälp för helvete. Du är fan inte frisk.

Vad är det för liv du vill gå tillbaks till som du inte kan leva nu menar du? Vad begränsar dig?
Citera
2022-01-21, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Tänk om det visar sig att alla som blivit vaccinerade kommer att utveckla demens, cancer osv?

Varför släpper man vaccinet löst istället för att tillämpa försiktighetsprincipen?

Man har ju testat vaccinet i kliniska tester. Man har tre olika faser och uppföljning. Hur många sådana tester av viruset gjordes innan man släppte det löst?
Citera
2022-01-21, 19:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Bara du går ut så utsätter du dig för saker/ämnen som bidrar till att cancer kan utvecklas. Varför stänger vi inte igen hela världen en gång för alla?

Varför bannlyser vi inte alla fordon i världen? Utsläppen från fordon bidrar till mer död än vad covid-19 någonsin kommer att göra.

Det är ett nytt virus som man inte vet så mycket om.
Citera
2022-01-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Blir både ovaccinerade och vaccinerade återinfekterade?

När det gäller Danmark (gissar även på att det är så i Sverige också) så är det tidigare sjuka som blir sjuka igen och INTE är vaccinerade.

https://covid19danmark.dk/figures/bt_cases_age_time_2.png

Citat:
Tidligere positiv : tidligere positiv,ikke-vaccinererde

Är man vaccinerade och blir sjuk kallas det för genombrottsinfektion men i Danmark så räknas de som varit sjuka och sedan vaccinerat sig och sedan blir sjuka igen för vaccinerade och det blir alltså genombrottsinfektioner.
Citera
2022-01-21, 19:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Danmark rapporterar återinfektioner och det visar knappast på att det är Ba2 som står för det..
Tror det var ca 3000 av 43000 idag som är just återinfektioner.
Ah. Ok. Bra att de för statistik på återinfektioner. Civiliserat land.
Citera
2022-01-21, 19:24
Bannlyst
Citat:
England öppnar upp och tar bort vaccinpass. Irland öppnar upp och tar bort vaccinpass. Tjeckien och några till ser ut att följa efter inom kort. Pandemin och behovet av restriktioner är uppenbart över.

Samtidigt inför Hitlers hemland Österrike VACCINPLIKT, med fängelse för den som inte lyder.

Jag är fullständigt mållös.

Dessutom verkar Sverige vara på väg åt samma håll eftersom man nu slutar testa. Vi missar alltså möjligheten att t ex tillåta genomgången infektion inkluderas i ett sk covidpass om det skulle införas, vilket Anders Tegnell har hintat om ganska nyligen.
Citera
2022-01-21, 19:24
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag läste en löpande rubrik under Tv4 nyheterna

8 döda i covidutbrott på äldreboende (skulle det isfl vara Omicron som dödar?)

Inte nånstans på nätet kan jag hitta något som styrker det?
Citera
2022-01-21, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När det gäller Danmark (gissar även på att det är så i Sverige också) så är det tidigare sjuka som blir sjuka igen och INTE är vaccinerade.

Är man vaccinerade och blir sjuk kallas det för genombrottsinfektion men i Danmark så räknas de som varit sjuka och sedan vaccinerat sig och sedan blir sjuka igen för vaccinerade och det blir alltså genombrottsinfektioner.

Jag har för mig att det är tvärtom, att det är de som är vaccinerade med två doser som riskerar att återinfekteras om de hade covid innan de vaccinerade sig.
Citera
2022-01-21, 19:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det där med uppskjuten behandling för andra sjukdomar är ett stort problem, och det har diskuterats i tråden tidigare. Som John Campbell påpekar i inslaget, så kan dom förlängda vårdköerna komma att bidra till dödlighet i framtiden. Även dessa dödsfall är orsakade av epidemin, om än indirekt. Dessa indirekta dödsfall är en viktig anledning till att bekämpa smittspridningen. Vaccin är det främsta vapnet i kampen mot viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag anser inte att så är fallet i dagsläget. Omicron förändrar hela läget. Jag, och många andra runt om i världen, anser att det är över nu. Hotet har sjunkigt till influensanivå och nu är det dags att inta en pragmatisk inställning. Till och med läkarna och EU säger ju att massvaccination inte är vägen framåt. Varför står då du fast vid det?

Du har rätt i att hotet har sjunkit kraftigt, och det har varit med hjälp av den omfattande vaccineringen. Vilka läkare, och vilka repressentanter för Europeiska Unionen säger att massvaccination inte är vägen framåt? Det jag har läst, är att dom har tvivlat på behovet av ytterligare påfyllnadsdoser. Men dom har inte, vad jag har kunnat se, dömt ut vaccineringen.

Därför står jag fast vid att det skulle vara bra ifall fler européer skulle ta dom 3 rekommenderade doserna vaccin. Men jag har aldrig förespråkat att det ska ske under tvång. Jag anser att det alltid är individen som ska ta det avgörande beslutet beträffande vaccination.

Citat:
Jag har sett vaccinmotståndare här i tråden som har valt bort vaccin, med förklaringen att dom löper liten risk att dö i Covid. Det kan vara korrekt i många fall, men det finns fler anledningar till att ta vaccin, än enbart risken att avlida i Covid. Därutöver finns även risken att man blir så sjuk att man behöver sjukvård. Och när man får behov av vård, så belastar med ett redan hårt ansträngt sjukvårdssystem, och bidrar till att tränga undan annan viktig sjukvård. Därför bör man ta vaccin, för att minska risken att hamna på sjukhus.
Citat:
Risken är inte större än för en influensa av all den data jag tittat på. Det är och förblir ett virus som utgör ett hot mot mycket gamla och infektionskänsliga. Det är absolut ingen skillnad mot influensa. Det är därför inte rimligt att göra mer än vad vi gjort under tidigare tuffare influensasäsonger. Vi har ingen överbeläggning på IVA. Det ser normalt ut för perioden. Vi har inte någon massdöd av fullt friska ovaccinerade människor utanför riskgrupper.

Nu ägnar du dig åt det beteende som jag beskrev i mitt inlägg. Du säger att vi inte har massdöd av friska människor utanför riskgrupper. Därmed tittar du bara på dödsfallen. Du nämnde förvisso även intensivvården, men du bortser från alla andra konsekvenser som sjukdomen kan ha. Du behöver tänka på att sjukvården har belastats även utanför intensivvårdsavdelningarna.

Citat:
Det är helt enkelt inte sant. Givetvis händer det att någon blir oväntat dålig, precis som med influensa. Men det är samma sak med sepsis och hjärtproblem osv. Det finns alltid avvikande fall. Igen, det är ingen anledning till hysteri. Det är inte hållbart att låta hypokondri leda folkhälsan lika lite som det är hållbart att låta flygrädda föra talan åt luftfartsverket. Det är absurt.

Nu kommer du in på en lösning som jag tycker låter bra. Låt flygrädda sköta luftfarten. Vad skulle bli konsekvensen av att låta flygrädda sköta luftfarten? Flygplanen skulle stå kvar på marken. Att låta flygplanen stå kvar på marken, är just den strategi jag önskar hade använts mot Kina-virusets spridning. Det var flygplanen som såg till att snabbt sprida kinesernas virus över Världen. Jag anser att flygplanen borde ha stoppats när omvärlden fick vetskap om viruset.

Nu när epidemin närmar sig slutet, så vill jag ifrågasätta huruvida det är lämpligt att återgå till samma omfattande flygtrafik som tidigare. När nya smittsamma sjukdomar uppstår, kommer vi då att kunna stoppa flygtrafiken tillräckligt snabbt för att hindra sjukdomenarnas spridning över Världen? Ifall svaret är "nej", så behöver vi begrunda hur lämpligt det är med omfattande flygtrafik mellan olika delar av Världen.

Citat:
Massvaccination är inte vägen framåt. Det står helt klartlagt nu. Restriktioner och skit ska bort, precis som i Storbritannien. Vi såg ingen massdöd i Sydafrika där 3/4 är ovaccinerade. Era argument håller inte längre. Omicron har förändrat bilden.

Återigen nämner du "massdöd", som att dödsfall skulle vara det enda att frukta med viruset.

Citat:
År 2002 verkar vara ett populärt år att jämföra med av någon anledning. Varför inte jämföra med dom närmast föregående 5 åren, då befolkningssammansättningen var någorlunda lika den idag?
Citat:
Det förändrar inte det faktum att vi hade nästan lika hög överdödlighet 2002 som 2020 trots mycket högre befolkning idag. Varför vill du förneka och förminska det? Det är en högst relevant jämförelse. Sett i ljuset av det är 98k inte en exceptionellt hög siffra. Det är alltid bra att sätta saker i perspektiv. Nu tror jag visserligen siffran hade varit högre utan restriktioner just då, det kan jag absolut säga, men igen, Omicron har förändrat läget. Det är dags att gå vidare. Folk vilket inte ha det så här längre. Ni har förlorat gruppen under 30 år totalt. Ni har krävt för mycket av dom. De har gjort uppoffring efter uppoffring.

Du har en poäng i att många utanför riskgrupperna har gjort stora uppoffringar, med främsta syfte att hindra viruset från att nå riskgrupperna. Det ska dom ha beröm för.

Citat:
Mobbats och förnedrats till att vaccinera sig och det har ändå inte hjälpt vad avser smittspridningen, vilket var den enda anledning till varför de flesta av dom faktiskt vaccinerade sig får man anta. Tror knappast en majoritet av dessa var genuint rädda för att dö.

Det är vilseledande att låtsas som att risken att dö skulle vara enda anledningen till att undvika viruset. Genomgången sjukdom kan medföra bestående skador i lungorna och nervsystemet.

Citat:
Men nu vill ni kräva mer av dom och mer och mer och mer. Det tar aldrig slut. Ni gick för långt. Många har tappat tilltron till hela systemet, vården, folkhälsomyndigheten, politiker och även vaccin. Det här var ingen bra reklam för vaccinet överhuvudtaget. Ni var inte ödmjuka. Ni har betett er som fascister.

Eftersom du säger "ni" som innebär det att du inkluderar mig. Vad har jag gjort, som du anser vara fascistiskt?

Citat:
Underdödligheten är en väntad effekt av virusets härjningar. Många av virusets offer tillhör samhällets äldsta och sköraste medlemmar. När en del av dom äldsta och sköraste människorna har avlägsnats, så sjunker dödligheten under följande år.
Citat:
Ni har alltid svar på allt, är det inte så. Ständiga ursäkter. Kan man kanske säga då att läget jämnats ut? 2019 hade vi extremt många gamla människor.

Jag vill inte säga att vi hade "extremt" många gamla människor i inledningen av år 2020 inleddes. Men, ja, år 2019 var en ovanligt lindrig influensasäsong, vilket medförde att det fanns fler gamla och sköra människor än vanligt i samhället när år 2020 inleddes. Det var en bidragande orsak till dom många dödsfallen år 2020. Ett år med få dödsfall leder till fler dödsfall följande år. Ett år med många dödsfall leder till färre dödsfall följande år. Förskjuten dödlighet är en aspekt som jag har diskuterat ett flertal gånger i trådarna här på Flashback.

Citat:
Det räcker med ett virus som har 0.10% högre dödlighet än influensan så ryker många av de sköraste. HÄLFTEN av de döda var så gamla att de dog på servicehem enligt Socialstyrelsens statistik, dvs de kunde inte ens få vård pga sin skörhet.

För mig är det ingen nyhet att många av dödsfallen har skett på ålderdomshemmen. Jag tycker att det hela tiden har sagts att gamla och sköra människor behöver skyddas från viruset. Jag tycker nästan att det har varit för mycket fokus på vilka grupper som löper störst risk att förlora livet, eftersom man har glömt bort att Kina-viruset kan skada hälsan på andra sätt.

När unga svenskar har ansträngt sig för att motverka smittspridningen, så har dom gjort det av omtanke mot äldre generationer. Dom unga svenskarna borde kanske ha tänkt mer på hur deras egna hälsa kan skadas av viruset.

Citat:
Jag tvivlar dessutom att det är ställt utom allt rimligt tvivel på att det var covid som var den direkta orsaken till deras död, vilket också är poängen med Dr. Campells information.

Beträffande direkta och indirekta dödsorsaker, så ger den här artikeln bra förklaringar.
Citera
2022-01-21, 19:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag läste en löpande rubrik under Tv4 nyheterna

8 döda i covidutbrott på äldreboende (skulle det isfl vara Omicron som dödar?)

Inte nånstans på nätet kan jag hitta något som styrker det?

Nu börjas det igen. Vet du vad folk gör på äldreboende? Jo, de dör. Det är den tuffa sanningen.

Förstår inte varför folk bryr sig om detta längre. Det enda som behöver diskuteras, i politikforumet, är varför vi har restriktioner och karantäner som skapar samhällskollaps.
Citera
2022-01-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag har för mig att det är tvärtom, att det är de som är vaccinerade med två doser som riskerar att återinfekteras om de hade covid innan de vaccinerade sig.

Det står ju rakt upp och ner - vi behöver inte gissa eller tro.

Tidigare positiv = sjuk innan - EJ vaccinerad.

De andra grupperna = Bara vaccinerade - inte sjuka innan.

De som både vaccinerat sig och varit sjuka är inte med i någon av grupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in