Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Så trots att vi skall nästan 100% upp härifrån så menar du att vi är i en bear market? Trots att vi är på samma nivåer som för ett år sedan, och högre nivåer än i somras?
Jag anser att vi är i en marko bull market enligt tidigare screenshot. Jag har inte hört någon annan än Richard Heart säga att vi är i en bear trend, men han blundar medvetet för att vi gjorde en högre topp i september snarare än en lägre topp och således en dead cat bounce.
Alla experter (till skillnad från Hex grundaren som är ett troll) säger att vi är i en marko bull trend fortfarande och jag förstår inte hur man kan ifrågasätta detta.
Bryter vi 29k neråt så är bulltrenden slut enligt de flesta sätten att definiera markotrender. Men tills den dagen...
Att kalla sig trader och nu sitta och gissa att BTC någon gång skall skall upp till 60k och sedan någon gång efter det under 20k känns rentav oseriöst. Man trade:ar inte på gissningar, man trade:ar på de fakta man har för stunden och omvärderar dessa hela tiden när man får ny fakta.
Jag håller ofta med dig, men inte när det gäller det fetstilade påståendet.
Det som har hänt nu är att vi har en riktig kälkbacke nedåt från början av November. Den kälkbacken kommer givetvis att ta stopp någongång (troligen när vi sett en rejäl kapitulation med VOLYM. Hittills har volymen varit väldigt låg). Dippen som vi befinner oss i kommer alltså att hitta stöd någonstans och bryta trenden (men volym krävs för detta). Vart stödet finns är omöjligt att säga just nu, men det kan definitivt gå lägre. Det kan vara 30k, eller 25k eller t o m 20k.
Vad som sedan händer är att priset går upp, och vi kommer att göra en topp. Vad som sen händer efter det blir väldigt avgörande. Om tex priset gör en topp på 50k, dippar sedan tillbaka till tex 40k och vänder upp igen och passerar 50k, då är allt frid och fröjd (priset är på väg upp mot högre toppar och kommer troligen att gå till nya ATH). Däremot, om priset gör en topp på 50k, sedan vänder ner och gör en lägre botten (än 20k-25k-30k som nämndes i förra stycket). då är vi riktigt illa ute. Vi har då tappat strukturen för en bulltrend, och priset gör lägre toppar och lägre bottnar, dvs en beartrend. Skulle det ske är jag beredd att kasta in handduken för att 69k var toppen i denna cykel.
Jag är dock inte orolig för nuvarande kälkbacke nedåt innan ovanstående scenario har spelats ut. Det
är bättre långsiktigt att priset går lägre den närmsta tiden, än om det går upp idag, gör en topp och sen viker ner igen för en ännu lägre botten.