2022-01-25, 20:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag tror att det är stort nej på besök av den gemensamma sonen. Har mycket svårt att tro att C ges en endaste möjlighet att påverka sonens vittnesmål. Barn är väldigt lojala mot sina föräldrar oavsett händelser i familjen och pojken är redan i en utsatt position genom att behöva berätta om förhållandena de levt under. För barnets bästa skulle jag nog våga påstå att pojken inte ska träffa pappan innan rättegången.
Gemensamma sonen tror jag definitivt inte han får träffa. Funderingen gällde väl de äldre sönerna? Men nu framkom det att han inte fick ta emot besök alls, om jag tolkade rätt.
Citera
2022-01-25, 20:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag tror att det är stort nej på besök av den gemensamma sonen. Har mycket svårt att tro att C ges en endaste möjlighet att påverka sonens vittnesmål. Barn är väldigt lojala mot sina föräldrar oavsett händelser i familjen och pojken är redan i en utsatt position genom att behöva berätta om förhållandena de levt under. För barnets bästa skulle jag nog våga påstå att pojken inte ska träffa pappan innan rättegången.
EFTERLYSNING!
Finns här någon barnpsykologikunnig som kan belysa problematiken ur barnperspektiv?
Citera
2022-01-25, 20:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Nej, tyvärr men ska se om jag hinner
fixa den i morgon.

Nja, nä jag tror det beror på något annat.
Nu gör du mig nyfiken! Jag bara gissade, men du förefaller veta. Mer är jag i a f.
Citera
2022-01-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu gör du mig nyfiken! Jag bara gissade, men du förefaller veta. Mer är jag i a f.

Nej, jag vet inte mer än vad jag läst på
på Barnkonventionen, Kriminalvården, Socialtjänsten mm.

Vad som är bäst för barnet och som jag läser det så är det inte att träffa pappan där, det handlar om ett allvarligt brott.
Senast redigerad av Doiten 2022-01-25 kl. 21:14.
Citera
2022-01-25, 21:02
Medlem
Liletts avatar
Får barn träffa häktade föräldrar som sitter med restriktioner?

https://lawline.se/answers/far-barn-traffa-sin-foralder-som-sitter-haktad-med-restriktioner
Senast redigerad av Lilett 2022-01-25 kl. 21:32.
Citera
2022-01-25, 21:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nej, jag vet inte mer än vad jag läst på
på barnkonventionen, Kriminalvården, Socialtjänsten mm.

Vad som är bäst för barnet och som jag läser det så är det inte att träffa pappan där, det handlar om ett allvarligt brott.
Jag undrade över besöksförbudet. Det gäller väl generellt, inte bara barnen?
Citera
2022-01-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ja, om det är bäst för barnet. Vilket jag
inte tror det är i det här fallet.

https://lawline.se/answers/far-barn-traffa-sin-foralder-som-sitter-haktad-med-restriktioner
Det framgår inte av de dagböcker du har laddat upp om restriktionerna omfattar barnen eller inte.
Det är möjligt att barnen ansöker och får det godkänt.
Någon som känner familjen får kommentera.
Citera
2022-01-25, 21:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för att du utvecklade och förklarade din teori! Du beskrev både händelseförlopp och motiv. Kan mycket väl vara som du skriver. Det låter iof inte som en tragiskt olycka.

Jag beskrev ett exempel innehållande indicier som talade för en tragisk olycka. I det aktuella fallet kan jag inte komma på en enda sak som talar för en tragisk olycka. Kan du?

Jag avskriver inte din hypotes om en olyckshändelse, men tycker den är väldigt osannolik.

Tack för respons.

Min tanke är att det är rätt vanligt vid handgemäng i olika miljöer och sammanhang att folk faller olyckligt och slår i huvudet och skadar sig men även avlider.

Om vi begrundar de kända omständigheterna kring det aktuella fallet så är det ingen orimlig tanke att paret kan ha grälat och bråkat om vårdnaden sista gången de möttes eftersom det verkar smått otroligt att maken skulle gå med på att B skulle få ensam vårdnad, det är där makens ord om att han orsakat kvinnans död kommer in i bilden.

Handgemäng kan bestå av olika saker, ibland kan det räcka med en knuff för att folk ska falla bakåt och slå i huvudet.

Dock lär vi nog få vänta på FUP för att få klarhet i vad dödsorsaken är om den nu kan fastställas?
Citera
2022-01-25, 21:19
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det framgår inte av de dagböcker du har laddat upp om restriktionerna omfattar barnen eller inte.

Känner familjen? Det framgår i alla fall här vad som gäller och inte enbart för denna ”familj”..
Senast redigerad av Lilett 2022-01-25 kl. 21:23.
Citera
2022-01-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Du får själv söka och läsa på dem sidor jag refererat till, så hittar du svaret.
Barnkonventionen, Kriminalvården, Socialtjänsten.

Citat:
Om ett barn under 18 år ska besöka någon i häkte måste den ha sina vårdnadshavares godkännande innan besöket. En blankett om detta skickas ut till vårdnadshavaren utanför häktet. När ett barn besöker någon i häkte behöver den ha med sig en vuxen person som också har blivit godkänd som besökare.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Känner familjen? Det framgår i alla fall här vad som gäller och inte enbart för denna ”familj”..
Senast redigerad av Doiten 2022-01-25 kl. 21:32.
Citera
2022-01-25, 21:47
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för respons.

Min tanke är att det är rätt vanligt vid handgemäng i olika miljöer och sammanhang att folk faller olyckligt och slår i huvudet och skadar sig men även avlider.

Om vi begrundar de kända omständigheterna kring det aktuella fallet så är det ingen orimlig tanke att paret kan ha grälat och bråkat om vårdnaden sista gången de möttes eftersom det verkar smått otroligt att maken skulle gå med på att B skulle få ensam vårdnad, det är där makens ord om att han orsakat kvinnans död kommer in i bilden.

Handgemäng kan bestå av olika saker, ibland kan det räcka med en knuff för att folk ska falla bakåt och slå i huvudet.

Dock lär vi nog få vänta på FUP för att få klarhet i vad dödsorsaken är om den nu kan fastställas?

Om han knuffat henne så att hon slås medvetslös, inte tillkallar hjälp och lämnar henne där så kvalar det väl in under likgiltighetsuppsåt?
Citera
2022-01-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för respons.

Visst förekommer det att folk avlider efter bråk och fall. Utgår man från att Barbys tråduppgifter om att Beata brukat våld stämmer, så är det väl inte så långt borta att tro att dom bråkat och att hon kan ha slagit i huvudet.

Men nu tror inte jag på Barbys uppgifter. För mig är han inte det minsta förtroendeingivande (har förklarat varför). Och det finns ingenting annat förutom Barbys uppgifter som pekar på att hon varit våldsam.

Om han hade ringt 112 direkt efter att hon föll istället för att dölja att hon avlidit och sen ljuga om det två månader hade jag övervägt att tro på tragisk olycka.

Håller med att det inte är orimligt att tro att dom bråkat om deras gemensamma son. Han var säkert upprörd över flera saker, han riskerade att förlora sin son, sin lägenhet, sin fru och sin stolthet.
Skulden till att han förlorat allt detta tror jag han lade på Beata och därför lever hon inte.

Har han lämnat en trovärdig berättelse hur en ev fallolycka gått till kan dom säkert hitta skallfrakturer som styrker det. Men förutom frakturer tror jag tyvärr inte dom hittar så mycket mer då naturen och djuren har förstört det mesta av mjukvävnaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in