2022-01-25, 11:18
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Covid19 är ingen förkylning.

Nej det är sant. Förkylningar är oftast värre.
Citera
2022-01-25, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det påverkar inte mig, men det verkar som många får psykiska besvär av det. Känns som passen är överspelade, man får väl ändå inte ha stora tillställningar just nu?

Däremot har flera experter och regeringsledamöter uttalat att vaccinpassen kan återinföras på sikt, när vi har gått ur den värsta smittspridningen.

Jag tror att de tänker sig att vaccinpassen ska kunna införas på kort varsel många år framöver om smittspridningen skulle öka, eller en ny variant skulle dyka upp. Tyvärr.

Att använda covidpass när man reser mellan länder är en helt annan sak av flera anledningar. Som de är utformade inom EU så gäller både genomgången sjukdom och negativa test som alternativ till vaccinering. Att länder efter en sådan här pandemi vill behålla kontroller vid inresa kan jag förstå, även om det i praktiken förändrar vårt förhållningssätt till fri rörlighet.

Att använda vaccinpass i Sverige för att förhindra ovaccinerade att gå på bio, känns mer etiskt ohållbart än någonsin efter den smittspridning vi nu har haft. I de sammanhangen behöver vaccinpassen plockas bort.

Det är svårt att hålla alla bollar i luften samtidigt, men vi måste komma ihåg detta:
vaccinpass ska införas som en tillfällig åtgärd och förutsättningen ska vara att vi har en pandemilag samtidigt. Det är de förutsättningar regeringen har satt för att ha vaccinpass. Nu finns det tendenser till att de dribblar bort det. Politiker i olika läger börjar sära på restriktioner och vaccinpass, som om de vore olika saker.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-25 kl. 11:22.
Citera
2022-01-25, 11:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som sagt, de sista två åren har jag inte varit förkyld. Så visst skulle det GÅ att utrota dem. Skulle bara kräva en samordnad aktion över hela jorden. Några veckors lockdown, då viriluskerna inte kan hoppa över till några nya värdar - sedan är de döda, allihopa!

Inte värt det.

Jag föreslår gruppterapi för dig och IMBILDEN. Er virusångest är inte frisk.

Covid är över nu. Den som fortfarande (!) är rädd kan stanna hemma. Resten av oss har redan återgått till våra liv.
Citera
2022-01-25, 11:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Och det känns bra och så?

Att dom bestämt det bara. Utan att det tjänar något syfte, mer än att bestraffa en stor del av folket.

Jävla kontrollfasoner. Dom kommer aldrig ta bort den här kontrollen nu när dom fått den. Skriver om lagar och regler för att kunna implementera det mest odemokratiska i svensk historia.

Jävla bajsregering.
Nu är det ju inte regeringen som stiftar lagar i Sverige som tur är och den sk. coronalagen är en tillfällig lag.
Citera
2022-01-25, 11:25
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är det ju inte regeringen som stiftar lagar i Sverige som tur är och den sk. coronalagen är en tillfällig lag.
So they say...
Citera
2022-01-25, 11:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
So they say...
Vilka säger vad menar du?
Citera
2022-01-25, 11:31
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I China minskar antalet rapporterade: Idag rapporterar de 45 nya fall. Förra tisdagen rapporterade den 171 nya fall.

/Worldometers

Mmm... Jag vet inte vad Pravda heter på kinesiska. Det ska bli intressant att se hur Pravdan förändras med OS och Omicron. De kanske får negativa fall då.
Kommer nya friska tag lagom till OS, hört om det ett tag men tror inte jag sett något om det,
https://www.christianitydaily.com/articles/14560/20220111/ebola-like-hemorrhagic-fever-virus-now-spreading-in-china-mrna-vaccine-technology-inventor-reveals.h tm
Citera
2022-01-25, 11:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tråkigt att höra. Men livet fungerar så, det finns en miljard olika bedrövliga sjukdomar. Inte bara luftvägsinfektioner som orsakar lidande. Därför dumt när tex Sverige lägger alla pengar på massvaccinering mot en enda sjukdom. Gäller att det finns några pengar kvar i sjukvården för alla andra tillstånd också i framtiden.

Du tycker det är dumt att ge folk tre sprutor för 200 spänn styck istället för att ge dem långtidsvård för kroniska eftersjukdomar? Vad tror du varje postcovidfall kommer kosta? Mindre än 200 spänn?
Citera
2022-01-25, 11:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Däremot har flera experter och regeringsledamöter uttalat att vaccinpassen kan återinföras på sikt, när vi har gått ur den värsta smittspridningen.

Jag tror att de tänker sig att vaccinpassen ska kunna införas på kort varsel många år framöver om smittspridningen skulle öka, eller en ny variant skulle dyka upp. Tyvärr.

Att använda covidpass när man reser mellan länder är en helt annan sak av flera anledningar. Som de är utformade inom EU så gäller både genomgången sjukdom och negativa test som alternativ till vaccinering. Att länder efter en sådan här pandemi vill behålla kontroller vid inresa kan jag förstå, även om det i praktiken förändrar vårt förhållningssätt till fri rörlighet.

Att använda vaccinpass i Sverige för att förhindra ovaccinerade att gå på bio, känns mer etiskt ohållbart än någonsin efter den smittspridning vi nu har haft. I de sammanhangen behöver vaccinpassen plockas bort.

Det är svårt att hålla alla bollar i luften samtidigt, men vi måste komma ihåg detta:
vaccinpass ska införas som en tillfällig åtgärd och förutsättningen ska vara att vi har en pandemilag samtidigt. Det är de förutsättningar regeringen har satt för att ha vaccinpass. Nu finns det tendenser till att de dribblar bort det. Politiker i olika läger börjar sära på restriktioner och vaccinpass, som om de vore olika saker.

Det verkar vara svårt för politikerna att hålla en konsekvent linje och ge tydlig information, hattandet fram och tillbaka ger kognitiv dissonans hos folket. Nu med omikron så tror jag det inte spelar så stor roll vad politikerna gör, det är viruset som har kontrollen nu.
Citera
2022-01-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som sagt, de sista två åren har jag inte varit förkyld. Så visst skulle det GÅ att utrota dem. Skulle bara kräva en samordnad aktion över hela jorden. Några veckors lockdown, då viriluskerna inte kan hoppa över till några nya värdar - sedan är de döda, allihopa!
Kombinerat med att vi skjuter av alla jordens däggdjur.

Om det nu är så enkelt så föreslår jag att vi utrotar influensan istället. Det verkar betydligt enklare.
Citera
2022-01-25, 11:43
Medlem
Max en eller två månader kvar sen är pandemin över.
Citera
2022-01-25, 11:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, men det är väl bra att vaccinerade får ett mildare sjukdomsförlopp? FHM pratar om en överrepresentation 11:1 för ovaccinerade på sjukhus för covid. Låter inte som du gillar vaccin?

Nej du vet att jag inte har något emot vaccin. Det stämmer säkert med 11:1.
Jag har tagit två Pfizer och en dos Omikron.

Vi har alla haft våran chans att vaccinera oss och det spelar ingen roll för mig hur folk gör.
Men även för en ovaccinerad så är Omikron som influensan/förkylning.
Man kan gissa på att vi har minst 100 000 nya smittade om dagen med mörkertal nu. Hur många är ovaccinerade av dessa? 20-40 000 kanske och hur många får problem? 10 nya på IVA totalt kanske och 50 inlagda på sjukhus totalt av "båda sorterna".

Hur man än räknar är risken försumbar

Dom få restriktioner vi har nu ska bort och vaccinpassen ska upphöra då dom inte fyller någon funktion. Denna hysteriska testning är också helt meningslös. Är du sjuk så stanna hemma, det är den ända "restriktion" vi behöver ha.

Nu är det dags att börja leva normalt och det kommer nog ske bara den tröga statsapparaten fattar galoppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in