Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Det påverkar inte mig, men det verkar som många får psykiska besvär av det. Känns som passen är överspelade, man får väl ändå inte ha stora tillställningar just nu?
Däremot har flera experter och regeringsledamöter uttalat att vaccinpassen kan återinföras på sikt, när vi har gått ur den värsta smittspridningen.
Jag tror att de tänker sig att vaccinpassen ska kunna införas på kort varsel många år framöver om smittspridningen skulle öka, eller en ny variant skulle dyka upp. Tyvärr.
Att använda covidpass när man reser mellan länder är en helt annan sak av flera anledningar. Som de är utformade inom EU så gäller både genomgången sjukdom och negativa test som alternativ till vaccinering. Att länder efter en sådan här pandemi vill behålla kontroller vid inresa kan jag förstå, även om det i praktiken förändrar vårt förhållningssätt till fri rörlighet.
Att använda vaccinpass i Sverige för att förhindra ovaccinerade att gå på bio, känns mer etiskt ohållbart än någonsin efter den smittspridning vi nu har haft. I de sammanhangen behöver vaccinpassen plockas bort.
Det är svårt att hålla alla bollar i luften samtidigt, men vi måste komma ihåg detta:
vaccinpass ska införas som en tillfällig åtgärd och förutsättningen ska vara att vi har en pandemilag samtidigt. Det är de förutsättningar regeringen har satt för att ha vaccinpass. Nu finns det tendenser till att de dribblar bort det. Politiker i olika läger börjar sära på restriktioner och vaccinpass, som om de vore olika saker.