2022-01-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De fick väl ett antal extra att vaccinera sig.

Och varför var det så viktigt att dom vaccinerade sig?
Citera
2022-01-25, 10:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror det på att viruset är mildare, eller att så många är vaccinerade? Verkar finnas lite olika bud kring det.

Ja du. Det verkar ju onekligen som den binder i övre luftvägarna istället för att leta sig hela vägen ner i lungorna där den kan orsaka svåra problem. Vaccinet verkar ju göra skillnad om man ser till svår sjukdom och död och det är ju positivt. Det är nog en kombination och det hade nog sett riktigt illa ut om exempelvis delta hade haft den smittsamheten som omikron har. Vi hade tur, den här gången. Sen är väl frågan om det är över? Videnskap.dk har en intressant artikel om det.

https://videnskab.dk/forskerzonen/krop-sundhed/astrid-iversen-i-oejeblikket-er-danmark-hele-verdens-forsoegslaboratorium
Citera
2022-01-25, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Är du seriös ?

Ja. Omikron sägs ge mildare sjukdomsförlopp, men den effekten anses ju även vaccinerade ha. Jag vet inte vilket som är vilket, men ser man till relationen infekterade och vårdbehovet ser det ju helt klart ut att ha minskat.
Citera
2022-01-25, 10:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Och varför var det så viktigt att dom vaccinerade sig?

För de tidigare varianterna så hjälpte vaccinet även bättre mot smittspridningen. Med omikron är det lite sisådär med det. Att avlasta sjukvården var ju även det ett skäl.
Citera
2022-01-25, 10:31
Medlem
Citat:
För de tidigare varianterna så hjälpte vaccinet även bättre mot smittspridningen. Med omikron är det lite sisådär med det. Att avlasta sjukvården var ju även det ett skäl.

Varför har man kvar vaccinpassen då?
Citera
2022-01-25, 10:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

För att politikerna har bestämt det.
Citera
2022-01-25, 10:34
Medlem
Citat:
För att politikerna har bestämt det.

Och det känns bra och så?

Att dom bestämt det bara. Utan att det tjänar något syfte, mer än att bestraffa en stor del av folket.

Jävla kontrollfasoner. Dom kommer aldrig ta bort den här kontrollen nu när dom fått den. Skriver om lagar och regler för att kunna implementera det mest odemokratiska i svensk historia.

Jävla bajsregering.
Citera
2022-01-25, 10:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Och det känns bra och så?

Att dom bestämt det bara. Utan att det tjänar något syfte, mer än att bestraffa en stor del av folket.

Jävla kontrollfasoner. Dom kommer aldrig ta bort den här kontrollen nu när dom fått den. Skriver om lagar och regler för att kunna implementera det mest odemokratiska i svensk historia.

Jävla bajsregering.

Det påverkar inte mig, men det verkar som många får psykiska besvär av det. Känns som passen är överspelade, man får väl ändå inte ha stora tillställningar just nu?
Citera
2022-01-25, 10:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror det på att viruset är mildare, eller att så många är vaccinerade? Verkar finnas lite olika bud kring det.

Det är mildare för ALLA.
Varför har du så svårt att ta till dig bra nyheter?

Titta på SA med sina 27% vaccinerade te.x eller titta på våran statistik.
Svår sjukdom, inläggningar, IVA, döda allt går ner för både ovaccinerade och vaccinerade.
Nu får du tänka på att antalet smittade är extremt stort och förhållandet mellan antal smittade kontra antal inlagda/döda har sjunkit som en sten.

Vaccinen hjälper till ytterligare men hade Covid varit som Omikron från början hade vi inte brytt oss om någon massvaccinering tror jag.

Allt ser bra ut nu och Omikron är verkligen inte farligare än en influensa.
Jag vet att många hatar jämförelsen men nu är det faktiskt så.
Citera
2022-01-25, 11:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är mildare för ALLA.
Varför har du så svårt att ta till dig bra nyheter?

Titta på SA med sina 27% vaccinerade te.x eller titta på våran statistik.
Svår sjukdom, inläggningar, IVA, döda allt går ner för både ovaccinerade och vaccinerade.
Nu får du tänka på att antalet smittade är extremt stort och förhållandet mellan antal smittade kontra antal inlagda/döda har sjunkit som en sten.

Vaccinen hjälper till ytterligare men hade Covid varit som Omikron från början hade vi inte brytt oss om någon massvaccinering tror jag.

Allt ser bra ut nu och Omikron är verkligen inte farligare än en influensa.
Jag vet att många hatar jämförelsen men nu är det faktiskt så.

Ja, men det är väl bra att vaccinerade får ett mildare sjukdomsförlopp? FHM pratar om en överrepresentation 11:1 för ovaccinerade på sjukhus för covid. Låter inte som du gillar vaccin?
Citera
2022-01-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag är inte rädd att dö i covid, jag är rädd för att få kroniska bieffekter av virusinfektioner för jag har släktingar som fått sina liv förstörda av det. Virusinfektioner kan leda till autoimmuna sjukdomar och neurologiska syndrom. Har du sett någon med demens någon gång? Tycker du det verkar kul?

Tråkigt att höra. Men livet fungerar så, det finns en miljard olika bedrövliga sjukdomar. Inte bara luftvägsinfektioner som orsakar lidande. Därför dumt när tex Sverige lägger alla pengar på massvaccinering mot en enda sjukdom. Gäller att det finns några pengar kvar i sjukvården för alla andra tillstånd också i framtiden.
Citera
2022-01-25, 11:13
Medlem
Citat:

Vet inte vem det var som sa det men vaccinet minskar risken att bli svårt sjuk och därmed hamna på sjukhus eller IVA eller i värsta fall avlida så vaccinpasset krävs fortfarande på ställen där stor smittspridning kan förekomma för att minska risken att många ovaccinerade blir sjuka och kräver sjukhusvård.

Ska se om jag hittar citetet - tror det var innan Omikron också.
Senast redigerad av Kalmar2004 2022-01-25 kl. 11:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in