Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det är ju knappast att rekommendera att säga att någon uppnått åldersgräns så jag har svårt att se att dessa två begrepp skulle uttrycka samma sak. Svenskan har numera den tämligen omständliga konstruktionen: uppnått ålder för..., exempelvis uppnått ålder för full rättslig handlingsförmåga. Det hade onekligen varit bättre att tala om laglig ålder som de gjorde på 1600-talet. Allt blir inte bättre med tiden.
Nä, allt blir inte bättre, men om vi återgår till det ursprungliga exemplet från text-tv som jag ondgjorde mig över, det som avsåg inköp av rökverk: ”Den lagliga åldern ska höjas för varje år.”
Så säger man inte på gängse svenska. I vårt lilla skrymsle av den språkliga världen heter det: ”Åldersgränsen [för inköp av rökverk] ska höjas för varje år.”
Det där ordet ”legal” som numera används i tid och otid (nästan alltid i otid) är en anglicism som vi måste lära oss att se upp med innan den får obotligt fäste. Ofta bör det översättas med ”juridisk”, mer sällan med legal och nästan aldrig med ”lagenlig”.